וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מקבלים כסף בזמן: זמן ההמתנה של הקבלנים לתשלום מתארך

3.9.2017 / 9:18

על רקע האישור הצפוי בממשלה לתוכנית התשתיות לשנים 2017-2021 מתפרסמים נתונים עגומים על מוסר התשלומים בענף הבנייה והתשתיות - מספר ימי הפיגור בתשלום לקבלני הבנייה והתשתיות רק הולך וגדל

אתר בנייה של חברת אסיה סיירוס בדימונה. ראובן קסטרו
אתר בנייה/ראובן קסטרו

מוסר התשלומים של קבלני הבניה, אחד הפרמטרים החשובים שמהם ניתן ללמוד על רמת הסיכון בענף, הוחמר ברבעון השני. על פי נתונים הנחשפים כעת, מספר ימי הפיגור בין ימי האשראי אשר ניתנו בהסכמה למספר ימי התשלום בפועל אצל קבלני הבניה עומד על כעשרה ימים, בהשוואה לשמונה ימים ברבעון הקודם. הנתונים הללו עולים מסקירה שמפרסמת הבוקר (ראשון) חברת המידע העסקי CofaceBdi..

על פי הנתונים, תנאי התשלום בהסכמה (בממוצע) בקרב קבלני הבנייה עומדים על 93 ימים עד לתשלום, ואילו ימי האשראי הממוצעים בפועל עומדים על 103. ענף נוסף שרשם על פי הסקירה החמרה במוסר התשלומים הוא ענף התשתית – שבו מספר ימי הפיגור בין ימי האשראי אשר ניתנו בהסכמה לבין מספר ימי התשלום בפועל עומד על 13, לעומת 9 ימים ברבעון הראשון של השנה.

הנתונים העגומים הללו, הנוגעים בראש ובראשונה לקבלני התשתיות בישראל, מתפרסמים בעיתוי מדויק. הבוקר אמורה ממשלת ישראל לאשר את תוכנית התשתיות של משרד ראש הממשלה לשנים 2017–2021 בעלות כוללת של 116 מיליארד שקל. תוכנית זו, שמשמעותה הקמה של צוות בינמישרדי, כוללת 147 פרויקטי תשתית בתחומים שונים - בהם פרויקטים בתחומי התחבורה, האנרגיה, החקלאות והבריאות ומטרתה, בין השאר להציג את כלל ההשקעות בנושאי התשתית במדינה וכן את אופן מימונם.

מדד הסיכון העסקי של החברות והעסקים של CofaceBdi ממשקלל בתוכו, בין היתר, את הפרמטרים הבאים: הכנסות, ותק, פעילות, פרויקטים, מוסר תשלומים, מגמת רווחיות, מבנה פיננסי, נזילות, הון עצמי, מצב עסקי של חברות קשורות ועוד פרמטרים שונים. יצויין כי בשנים האחרונות מספר רב של חברות קבלניות נקלעו לקשיים, ואף קרסו, פעמים רבות בשל מוסר תשלומים לקוי מצד מזמיני עבודה. קריסתם של חברות ביצוע הביאה לא רק להתייקרות העבודות בענף, בשל צמצום התחרות בו, אלא גם לפגיעה נרחבת בספקים הפועלים בענף זה.

עם זאת, נכון להיום, בחברת המידע העסקי לא זיהו בשלב זה החמרה בדירוג הסיכון של ענף הבנייה. בחברה, המפרסמת גם את מדד הסיכון הענפי, מציינים כי ברבעון הנוכחי לא נרשמו שינויים משמעותיים בדירוג הסיכון של חמשת תתי הענפים.

ממדד הסיכון הענפי של CofaceBdi עולה כי הענף המסוכן בתחום הנדל"ן הוא ענף התשתיות (דירוג של 7.36 ברבעון השני). לאחריו מדורגים ברמות סיכון גבוהות יחסית ענפי קבלני הבניה והנדל"ן המניב (דירוג סיכון של 7.16). ענף אחזקות הבניה מחזיק בדירוג של 6.97 ואילו הענף הפחות מסוכן בקרב ענפים אלה הוא ענף תשומות הבניה המדורג ברמת סיכון של 6.59

עוד בנדל"ן

צניחה של מעל 90%: רוכשי הדירות ויתרו על הטבות משכנתא מהמדינה

לכתבה המלאה

ההחרגה מחוק מוסר התשלומים יוצרת נורמה פסולה בכל הענף

איל ינאי, מנכ"ל משותף בחברה, התייחס לנתונים ואמר כי "מוסר התשלומים הוא אחד המדדים החשובים לבחינת חוסנו של ענף. כאשר אנחנו רואים לאורך תקופה החמרה במוסר התשלומים נוצרת ודאות לכשלים עסקיים מרובים יותר בענף. ענף הבנייה והתשתיות סובל כבר תקופה ארוכה מסיכון ענפי גבוה וזה בולט בעיקר בקרב קבלני הביצוע וקבלני התשתיות".

ינאי ציין עוד כי "לאחרונה עבר בכנסת חוק מוסר התשלומים. מטרתו של החוק הייתה לחייב את מזמיני העבודות הממשלתיים והציבוריים ואת הרשויות המקומיות לשלם לספקים שלהם את התשלומים תוך זמן מוגדר מראש ללא פיגורים. אולם ענף הבנייה והתשתיות הוחרג מהחוק ובעוד מרבית הספקים יקבלו את כספם מהמדינה והרשויות בתאני תשלום של שוטף+30 ימים בענף הבנייה ניתן יהיה לעכב את התשלומים עד 150 יום לאחר תום העבודה".

"המשמעות של החרגת הקבלנים היא שבענף הבנייה והתשתיות היא שאנו לא צופים שיפור במוסר התשלומים כמו בענפים אחרים שיושפעו מהחוק. יש להבין גם שלקבלנים יש גם ספקי משנה ושהקבלן הראשי לא מקבל את כספו בזמן, הוא לא משלם לספקים שלו וכך נוצרת נורמת תשלום פסולה בכל הענף שמשפיעה על חוסנן של החברות", הדגיש.

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, מתח ביקורת חריפה כנגד המדיניות הממשלתית בתחום ואמר כי מדובר בתוצאה של מדיניות כושלת, כהגדרתו. בריק אף ציין כי מי שמוביל את מוסר התשלומים הירוד הוא הממשלה עצמה – שפעמים רבות אינה משלמת בעצמה בזמן לקבלני הבנייה והתשתיות.

"ענף הבנייה הישראלי הוא ענף אדיר שמעסיק 280 אלף ישראלים. בשנים האחרונות הוא הפך לשק חבטות של הממשלה והרשויות המקומיות הנוהגות בו בשיטות המזכירות יותר ויותר את העולם התחתון. לאורך שנים אנחנו קוראים לממשלת ישראל לשים סוף למוסר התשלומים היירוד בענף, אולם במקום להוביל לפתרון, הממשלה בעצמה ממוקמת במקום גבוה מאוד ברשימת מזמיני עבודות הנוהגים בחוסר אחריות הגובל לא פעם בפשע כלפי הקבלנים הבונים כבישים והמחלפים, פסי ותחנות רכבת, גנים ובתי ספר, בתי חולים ובתי כנסת ועוד. אם ממשלת ישראל לא תתעורר, לא יישארו במשק הישראלי מי שיבנו את התשתיות שמשרתות את כולנו, ושום פתרון קסם כמו הבאת קבלנים מסין לא יצליח בעניין הזה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully