וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המחלוקת המשפטית - הגרלות מחיר למשתכן יימשכו

12.9.2018 / 8:30

החוק שאוסר על הגרלות ללא היתר של שר האוצר נוגע להגרלות מסחריות, כדי להפיק רווח מתאוות ההימורים בציבור. הגרלות תוכנית הדיור המוזל לא נועדו לכך, ולכן אף שהשיטה שנויה במחלוקת - במשפטים ובאוצר לא צופים השפעה על המשך קיומן. בדיקת וואלה! נדל"ן

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: תום זואילי

(בווידיאו: שר האוצר מסייר בפרויקטים של מחיר למשתכן)

זה היה סיפור שהסעיר את המדינה: בני הזוג מאיה ונתן אלון מצאו דרך מקורית להיחלץ ממצוקה כלכלית אליה נקלעו. ב-2001 הם ארגנו הגרלה פומבית של הווילה שהייתה בבעלותם בקיסריה. הכרטיס להשתתפות בהגרלה עלה 25 דולר בלבד - ובסיומה זכה בווילה זוג מאושר מנתניה. בני הזוג אלון הבינו שעלו על משהו וכבר החלו לארגן הגרלות נוספות של בתים, אבל העסק לא המריא: במדינת ישראל יש מונופול על הגרלות ומפעלי הימורים - והוא שייך למדינה. לעתים ניתנים היתרים לחברות מסחריות לנהל הגרלות. בני הזוג אלון הורשעו בדין, אבל רק על פגיעה בסביבה באמצעות שלטי ההגרלה שפיזרו ברחבי הארץ.

מפעל ההימורים נקטע באיבו, אבל הרעיון להציע דירות במחירי מציאה באמצעות הגרלה לא עבר מהעולם. הוא שב והתחדש לפני 3 שנים, ביוזמת הממשלה עצמה. בניסיון להוריד את מחירי הדיור, לפחות בחלק מהשוק, החלו משרד האוצר והשיכון לארגן את הגרלות מחיר למשתכן: הזוכים בהגרלות אמורים לקבל דירות במחירים הנמוכים בכ-20% ממחירי השוק. שאלת החוקיות עלתה כמעט מיד עם ההכרזה על ההגרלות הראשונות. אולם היועץ המשפטי של משרד האוצר פטר את העניין כלאחר יד.

החוק שאוסר על קיום הגרלות ללא היתר מיוחד של שר האוצר נוגע להגרלות מסחריות, במטרה להפיק רווחים מתאוות ההימורים בציבור. הגרלת מחיר למשתכן לא נועדה, כידוע, להפקת רווחים - אלא לענות על הצורך לחלק את הדירות המוזלות המעטות בין הזכאים הרבים לדיור מוזל. למרות שהשיטה שנויה במחלוקת מבחינות רבות, אין בה לדעת, היועץ המשפטי של משרד האוצר, אסי מסינג, פגם משפטי.

הילה ציאון בסיור עיתונאים באתרי מחיר למשתכן בראשון לציון, שדרות ואופקים. אבי כהן
פרויקט מחיר למשתכן בראשון לציון/אבי כהן

הצדדים מסכימים שהמחלוקת המשפטית אינה אמורה להשפיע

במקרה שעמדת המשרד לא תתקבל, יחתום שר האוצר על הטופס המתאים וההגרלות יאושרו. בכל מקרה, אומרים במשרד, לא יהיה כל עיכוב בתוכנית ההגרלות של מחיר למשתכן

ואולם, כפי שפורסם בדה מרקר בשבוע שעבר, במשרד המשפטים סבורים אחרת - בעיקר מפני שהחוק מנוסח ביובש מסוים ולא כתוב בו דבר על מטרות ההגרלה. כל הגרלה, אפילו הגרלת פקקים פרסומית של חברה למשקאות קלים, דורשת הסדרה בחוק.

מבדיקת וואלה! נדל"ן עולה כי המחלוקת המשפטית בין המשרדים לגבי אופן ההסדרה טרם הסתיימה, אבל כל הצדדים מסכימים שהיא אינה אמורה להשפיע על המשך ההגרלות. במשרד המשפטים אומרים כי "לפני מספר חודשים התקיים במשרד המשפטים דיון בהשתתפות נציגי משרדי האוצר והשיכון, בעקבות פנייה נקודתית שהתקבלה ממשרד האוצר. בישיבה נבחן מחדש הצורך בהוצאת היתרים לשם עריכת ההגרלות. בסיום הישיבה הובהר למשרדים כי לאחר בחינה מחודשת הוחלט על שינוי המדיניות, וכי תוטל על המשרדים הרלוונטיים החובה לפעול להוצאת היתרים.

"עם זאת, נוכח שינוי המדיניות תינתן למשרדים תקופת זמן לצורך התארגנות. לאחר בחינה ראשונית, על פניו לא צפויה פגיעה במעמדן של ההגרלות שכבר נערכו, ומשרד המשפטים בוודאי לא ימליץ או יתמוך בעמדה משפטית המבקשת לבטלן".

במשרד האוצר מבקשים בכל זאת למצות את הדיון המשפטי בטרם תתקבל החלטה. במקרה שעמדת המשרד לא תתקבל, יחתום שר האוצר על הטופס המתאים וההגרלות יאושרו. בכל מקרה, אומרים במשרד, לא יהיה כל עיכוב בתוכנית ההגרלות של מחיר למשתכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully