וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגעים ראשונים לפתרון משבר הדיור הציבורי - שנופל בין הכיסאות

6.9.2018 / 7:00

כיפופי ידיים בין משרד האוצר למשרד הבינוי והשיכון מעכבים את הפתרון ל-30 אלף הממתינים בתור לדירה. עד שהצדדים יגשרו על הפערים, אלפי זכאים יישארו ללא קורת גג

שיכוני הדיור הציבורי בבאר שבע. שי מכלוף
אלפי זכאים ממתינים לדירה. דיור ציבורי בבאר שבע/שי מכלוף

משהו לא טוב עובר על משרדי הממשלה שאמונים על התחום שמטריד את כולנו בישראל - הדיור. כשברקע יחסים קרירים בין שר האוצר, משה כחלון, לשר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, בימים האחרונים נתגלעו חילוקי דעות קשים בנושא הדיור הציבורי בין מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חגי רזניק, לאגף התקציבים באוצר. אמש (רביעי) הסתמנו מגעים ראשונים לפתרון המשבר בין שני המשרדים שאחראים על הטיפול במצוקת הנדל"ן.

אתמול בבוקר שלח סגן הממונה על אגף התקציבים, אריאל יוצר, מכתב נוקב לרזניק, לאחר שהאחרון פוצץ את הדיונים שנערכו לגבי יישום תוכנית "לגור בכבוד" שמקדם השר גלנט לצורך הגדלת מאגר הדיור הציבורי. התוכנית, שמבקשת להוסיף כ-72 אלף דירות בעשור הקרוב, התקבלה ביוני האחרון בתגובה צוננת על ידי האוצר, שטען מצדו כי היא לא תואמה עמו וכי אין לה תקציב מתאים.

רזניק כתב בתחילת השבוע לממונה על אגף התקציבים, שאול מרידור, כי הוא מדיח את נציגי האוצר מצוות ההיגוי שהוקם לצורך קידום התוכנית - בגלל "התייחסות מזלזלת בדיונים", לטענתו. הצוות אמור להגיש תוך 60 יום מסקנות אופרטיביות לצורך יישום התוכנית, שאושרה במסגרת החלטת ממשלה, אולם במשרד השיכון התחושות קשות מאוד: בשיחות שנערכו בדיוני הוועדה, מספרים גורמים המעורים בנושא, קיבלו אנשי השיכון את התחושה שאין רצון אמיתי לקדם את התוכנית שהוגדרה "תוכנית חירום".

חילופי מכתביים פומביים

אלא שבאוצר מבטלים מכל וכל את הדברים וטוענים בדיוק את ההיפך. באגף התקציבים מיהרו להגיב על דרישתו של רזניק, והממונה על האגף מרידור שלח מכתב פומבי חריף משלו, ובו דרש את התנצלותו של מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. בין היתר טען במכתבו כי "על אף בקשות חוזרות ונשנות מצד נציגי האוצר, לא נעשתה עבודה מקצועית מעמיקה ולא נעשה דיון על מיפוי בעיית הממתינים".

אתמול, כאמור, התקבל במשרד הבינוי והשיכון מכתב נוסף הפעם מסגן הממונה יוצר, שתהה, בין היתר, לגבי סדר העדיפויות של המשרד. "... משרד הבינוי והשיכון (מצא לנכון) להקצות מקורות תקציביים לטובת נושאים שונים ומגוונים, חשובים ככל שיהיו, אך בוודאי שאינם עולים בקנה אחד עם אמירתכם בדבר החשיבות שהנכם מייחסים לטיפול בסוגיית הדיור הציבור. לדוגמא: חוגי כדורגל, קורסים לפסיכומטרי והכשרה מקצועית, פרויקט התנדבות בחקלאות, קידום מיזם מורשת לציון נפילת מחתרת ניל"י ועוד", כתב למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון.

בפוסט שפרסם בפייסבוק, התייחס רזניק, בין היתר, לעניין הזה. "עכשיו פתאום משרד הבינוי והשיכון לא רלוונטי, חובבני, מקצה כספים למטרות אחרות. לועגים לשיקום השכונות החברתי שהחזרנו - לאותם ילדים שיד הוריהם לא משגת חוג או לאלו שמקבלים סיוע בשיעורים. לועגים לשיקום הפיזי שנועד לתת תקווה ואור לשכונות השיקום אחרי שיובש שנים", כתב.

ח"כ ז'קי לוי שר השיכון יואב גלנט וחגי רזניק במסיבת עיתונאים תוכנית דיור ציבורי 12 ביוני 2018. ששון תירם,
תגובה צוננת של האוצר. מסיבת העיתונאים של משרד השיכון להשקת תוכנית "לגור בכבוד"/ששון תירם

כ-30 אלף זכאים ממתינים לדירה

כיום יש בישראל כ-30 אלף זכאים הממתינים לדירה במאגר הדיור הציבורי, מהם 3,000 זכאי משרד הבינוי והשיכון ו-27 אלף עולים זכאי משרד הקליטה

במכתב של יוצר הוא פירט את צעדי האוצר לקידום תחום הדיור הציבורי, ובהם תוספת של 1.15 מיליארד שקל לטובת רכש דירות נוספות למלאי הדיור הציבורי, 100 מיליון שקל לטובת שיפוץ דירות דיור ציבורי במלאי הקיים, בניית 2,650 דירות קטנות לדיור ציבורי לקשישים בעלות כוללת של 530 מיליון שקל והגדלת הסיוע בשכר דירה לממתינים לדיור ציבורי לשכר דירה ריאלי בתקופה ההמתנה בעלות של כ-50 מיליון שקל בשנה.

במשרד השיכון הגיבו בציניות ומסרו כי "משרד הבינוי והשיכון, בראשות השר גלנט, הוא המשרד שעשה הכי הרבה למען דיירי הדיור הציבורי בעשור האחרון, אך אריאל יוצר לא נותן לעובדות והנתונים לבלבל אותו. מאז כניסתו של השר גלנט נרכשו כ-1,930 דירות (מתוכן מעל 600 רק בשנת 2018) זאת לעומת 6 דירות בלבד שנרכשו בשנת 2014. אנו מודים לאגף התקציבים על הצעתו הנדיבה לסייע למשרד בניהול הדיור הציבורי, אך חוששים שההיסטוריה מלמדת כי פקידי האוצר הם אולי האנשים האחרונים שמבינים דבר וחצי דבר בצרכי אוכלוסיות מוחלשות, בסיוע לאחר ובמתן סעד לנזקקים לכך. טול קורה מבין עיניך. נמשיך לפעול למען האוכלוסיות החלשות בישראל".

היום (חמישי) אמור היה להתקיים דיון נוסף של ועדת ההיגוי, ואמש, אחרי חילופי המכתבים, הודיע רזניק כי ייפגש עם סגן שר האוצר, הרב יצחק כהן, כדי למצוא פתרון למשבר שנוצר. השניים שוחחו מספר פעמים והחליטו לקיים פגישה על מנת לגשר על הפערים. לנוכח ההסכמה להיפגש ולפתור יחד את המשבר, הודיע רזניק על דחיית דיון הוועדה המתוכננת למחר, עד לפגישה שתתקיים בינו ובין כהן. "סגן שר האוצר, הרב יצחק כהן, הוא אדם חברתי ואני בטוח כי יסייע לגשר על הפערים כשטובת דיירי הדיור הציבורי עומדת לנגד עיניו", מסר.

אבל יש משהו אחד שאסור לשכוח: כיום יש בישראל כ-30 אלף זכאים הממתינים לדירה במאגר הדיור הציבורי, מהם 3,000 זכאי משרד הבינוי והשיכון ו-27 אלף עולים זכאי משרד הקליטה. על פי נתוני פורום הדיור הציבורי, כ-58 אלף דירות קיימות במאגר, פחות מכ-2% מכלל הדירות בישראל. לשם השוואה, באירופה מדובר על 12% מכלל הדירות ובארה"ב על 4%. כך שעד שיפתרו המחלוקות בין המשרדים, אלפי זכאים ימשיכו להמתין לקורת גג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully