וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית גלנט לדיור הציבורי: 72 אלף דירות חדשות

12.6.2018 / 13:07

הדירות החדשות ייבנו במהלך 10 השנים הקרובות וימומנו על ידי גיוס הון של עמידר, הכנסות רשות מקרקעי ישראל והטבות מיסוי לקבלנים. התוכנית לא אושרה עדיין על ידי שר האוצר

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: אביב אירגז ואביחי ברוך

(בווידאו: העורכת הכלכלית של וואלה! NEWS על פרויקטי דיור להשכרה ארוכת טווח)

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט הציג היום (שלישי) את תוכנית משרדו לפתרון בעיית המחסור בדיור הציבורי. על פי התכנית ייבנו במשך 10 השנים הקרובות כ-72 אלף דירות שיתווספו למאגר הדיור הציבורי.

ישראל היא אחת המדינות המפגרות בעולם המערבי בתחום פתרונות לדיור הציבורי וכ-30 אלף זכאים ממתינים עדיין בתור לקבל דיור. עלות התוכנית שמציע גלאנט נאמדת בכ-7 מיליארד שקל, והיא מבוססת בין היתר על הקטנת הכנסות המדינה ממכירת קרקעות של מנהל מקרקעי ישראל והקלות מסים ליזמים שיעבירו חלק מהדירות שהם בונים לטובת מלאי הדיור הציבורי.

800 מהדירות ייבנו באמצעות גיוס הון של חברת עמידר, בהיקף של מיליארד שקל. לאחרונה גייסה החברה סכום דומה בשוק ההון, ובכוונתה לנצל את המצב הטוב בשוק על מנת לגייס סכום נוסף. 700 דירות נוספות ייבנו בכל שנה באמצעות הקצאת חלק מהכנסות רשות מקרקעי ישראל לטובת בנייה של דיור ציבורי. הכנסות רמ"י הסתכמו ב-2017 ב-15 מיליארד שקל.

ח"כ ז'קי לוי שר השיכון יואב גלנט וחגי רזניק במסיבת עיתונאים תוכנית דיור ציבורי 12 ביוני 2018. ששון תירם,
ח"כ ז'קי לוי, שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט ומנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חגי רזניק/ששון תירם

גלנט מציע עוד למסור 1,000 דירות בשנה לזכאים באמצעות תוכנית "משכנתא רוכשת" - הדירות יועברו לשוכרים לאחר תקופת שכירות של 20-25 שנים, מימון רכישת הדירה יהיה בעזרת קרן סיוע ממשלתית. העברת הדירות לידי הזכאים אינה צפויה להגדיל את מלאי הדירות אלא להקטין את מספר הזכאים.

2,000 דירות בשנה ייבנו באמצעות הגדלת זכויות בנייה ליזמים שיתחייבו לבנות דיור ציבורי כחלק מהפרויקטים המסחריים. המדינה תעניק גם תמריצי מיסוי ליזמים שיבנו עבור הדיור הציבורי וכן תורחב ותיושם התוכנית לבנות 5% מהדירות במסגרת תוכנית דיור למשתכן עבור הדיור הציבורי.

מעגל הזכאים יורחב

"כשהמדינה עשירה ויש אנשים שמרוויחים הון עתק, אנחנו יכולים להקצות את הכסף. כל מי שישימו לו את התוכנית על השולחן ישתכנע"

השר גלנט אמר הוא מתכוון להביא את התוכנית לאישור הממשלה בחודש הבא. לדבריו, יישום התכנית יביא את ישראל למקום טוב ביחס למדינות המפותחות, עם דיור ציבורי בהיקף של כ-5% ממלאי הדירות במדינה - שיעור כפול מהקיים היום. "עם כניסתי לתפקיד שמתי למטרה את החזרת הטיפול בדיור הציבורי שהוזנח במשך שנים ארוכות. התוכנית שאנחנו משיקים היום היא תמצית הערבות ההדדית", אמר גלנט.

"לגור בכבוד זו לא סיסמה, זה ערך", המשיך השר. "התוכנית נועדה להציל את הדיור הציבורי בישראל. אין מישהו אחר חוץ ממשרד השיכון שיכול לסייע להם לגור בכבוד. בישראל 230 אלף משפחות מסתייעות במשרד הבינוי והשיכון, 65 אלף משפחות גרות בדיור הציבורי ועוד 165 אלף משפחות מקבלות סיוע בשכר דירה בסכום של 700-3,000 שקל לחודש. סה"כ מיליון נפש שאינם יכולים להתקיים ללא סיוע של המדינה".

גלנט הוסיף כי בכוונתו להביא לאישור הממשלה תוכנית להרחבת מעגל הזכאים למשפחות חד הוריות המתקיימות מדמי מזונות של ביטוח לאומי, משפחות עובדות בשכר נמוך מהשכר הממוצע למשק ונכי נפש בעלות של מיליארד שקל לשנה. כמו כן מבקש גלנט להגדיל את רמת התחזוקה בדיור הציבורי בהיקף של 100 אלף שקל בשנה.

התוכנית לא סוכמה עם שר האוצר משה כחלון וביצועה מותנה באישורו. גלנט אמר כי שר האוצר הוא שר חברתי, ההבנה שלו בעניין עמוקה והוא חושב שהשר יאשר את התוכנית כשהיו תובא לפניו. "אלה דברים שהמדינה לא יכולה לא לעשות אותה עבור אזרחים. אני לא מוכן שבישראל יהיו הומלסים", אמר גלנט. "כשהמדינה עשירה ויש אנשים שמרוויחים הון עתק, אנחנו יכולים להקצות את הכסף. כל מי שישימו לו את התוכנית על השולחן ישתכנע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully