וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: קיבוץ יוכל לרכוש מהמינהל זכויות בקרקע מתוכננת לבנייה

23.8.2018 / 15:45

במסגרת עסקה תקדימית שאישרה רשות מקרקעי ישראל, יתאפשר לקיבוץ רעים בעוטף עזה לבצע שיוך דירות לחברי הקיבוץ - באמצעות הענקת חכירת משנה לחבריו

קיבוץ. ShutterStock
קיבוץ/ShutterStock

לראשונה קיבוץ יוכל לרכוש מרשות מקרקעי ישראל את הזכויות לבנייה בקרקע שהתב"ע (תוכנית בניין עיר) עליה אושרה. מדובר בעסקה תקדימית ראשונה שאישרה הרשות לקיבוץ רעים בעוטף עזה לגבי יישום חלופת האגודה, המאפשרת לבצע שיוך דירות לחברי הקיבוץ - באמצעות הענקת חכירת משנה לחבריו.

לפני מספר חודשים הגיש הקיבוץ עתירה, באמצעות עוה"ד חגי שבתאי וגלי פלד ממשרד חגי שבתאי ושות' המתמחה בדיני מנהל, נגד רשות מקרקעי ישראל - בטענה שלמרות האישור המשפטי שזכה לתמיכת המדינה, עדיין יש מי שמונע מהקיבוץ לקבל אישור לרכישת הזכויות בקרקע שאושרה לבנייה.

בעתירה טען הקיבוץ כי במרוצת השנים, אישרה מועצת מקרקעי ישראל שורה של החלטות, שמטרתן הייתה לאפשר לחברי הקיבוצים לרכוש זכויות בבתי המגורים שלהם. לדברי הקיבוץ, הליך השיוך נועד להקנות ביטחון כלכלי וסוציאלי לחבר הקיבוץ בבית מגוריו ולעגן את זכותו בדירה.

עוד נטען בעתירה כי לפי החלטות השיוך, הקשר החוזי בין הקיבוץ לרשות מקרקעי ישראל ביחס לבתי המגורים של החברים, אמור היה להתנתק - ובמקומו להיווצר קשר חוזי אישי וישיר בין הרשות לחבר הקיבוץ עבור בית מגוריו.

"נכס לדורות הבאים"

לדברי עורכי הדין, "היות שישנם קיבוצים אשר לא היו מעוניינים לבצע שיוך דירות לחברים, כי חששו מהפרטה של הקיבוץ (אשר ייתכן שאף תביא לפירוק הקיבוץ), הרי שלטובת קיבוצים אלה נוצרה חלופת האגודה, השומרת על אופיו של הקיבוץ. לפי חלופה זו, בקיבוצים מתחדשים רוכש הקיבוץ את הזכויות בכל מגרשי המגורים של החברים, הן הקיימים והן הפוטנציאליים (בכפוף לתמ"א 35 - תוכנית המתאר הארצית), וחותם על חוזה ישיר עם רשות מקרקעי ישראל. בהתאם לכך, הקיבוץ מחכיר, למעשה, את דירות המגורים לחבריו בחכירת משנה".

כאמור, לאחר הגשת העתירה החליטה הרשות לאשר לקיבוץ את רכישת הזכויות בקרקע המתוכננת לבנייה, אולם העתירה עצמה ממשיכה להתנהל בבית המשפט.

עו"ד חגי שבתאי אמר לאחר ההחלטה: "זה יום חג לתנועה הקיבוצית. חלופת האגודה היא חלופה שמקנה לקיבוצים רבים כלי נכון לאיזון החברתי בין החברים ובין מוסדות האגודה, ויש לשמר את הכלי הזה ולהיאבק בניסיון הפקידותי לבטל את ההחלטה. מקרה קיבוץ רעים מוכיח שהנהגה נחושה של קיבוץ, בגיבוי משפטי נכון וברוח גבית של התנועה הקיבוצית, יכולה להזיז הרים ולזכות את הקיבוץ בנכס לדורות הבאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully