וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה המחוזית אישרה להפקדה את תוכנית הבנייה בשדה דב

23.7.2018 / 13:09

חרף ההתנגדויות לסגירת השדה והחלופות הרבות - תוכנית המתאר להקמת כ-16 אלף יחידות דיור במקום שדה התעופה דב הוז בתל אביב הופקדה להתנגדויות הציבור

תוכנית שדה דב רשות מקרקעי ישראל מנהלי הגוש הגדול נדלן. הדמיה: רשות מקרקעי ישראל,
תוכנית שדה דב כפי שאושרה היום/הדמיה: רשות מקרקעי ישראל

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז תל אביב שבמנהל התכנון אישרה היום (שני) להפקדה להתנגדויות הציבור את תוכנית הבנייה החלה על שטח שדה התעופה דב הוז (שדה דב). זאת חרף ההתנגדויות הרבות לתוכנית ולמרות החלופות שהוצגו על ידי ראש עיריית תל אביב עצמו. עם זאת, בתוכנית תמכו ארגונים ירוקים, ובהם החברה להגנת הטבע.

התוכנית כוללת הקמה של כ-16 אלף יחידות דיור, מתוכן 6,900 יחידות דיור עבור דיור בהישג יד (דירות להשכרה ארוכת טווח, דיור ציבורי, דירות לסטודנטים ודיור מוגן), לצד שטח של כ-514 אלף מ"ר עבור מבני ציבור, כ-126 אלף מ"ר עבור מסחר, כ-333 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ-125 אלף מ"ר עבור מלונאות וכ-385 דונם שטחי פארק וגנים ציבוריים.

מדובר בתוכנית ביוזמת רשות מקרקעי ישראל ומנהלי הגוש הגדול לשטח שדה התעופה שדה דב. התוכנית הכוללנית חלה על חלק משמעותי בעיר ללא הפסקה ומשלימה את תוכנית המתאר (תא/5000) אשר קבעה את שטח שדה דב כאזור לתכנון בעתיד. היא גובלת מדרום במתחם רידינג; בתוכנית תא/3700 מצפון; בשכונות נופי ים ושיכון ל' ממזרח; ושטחה הכולל כ-2,500 דונם.

מנחת מטוסים בבסיס שדה דב, תל אביב. ראובן קסטרו
בסיס שדה דב/ראובן קסטרו

תזכורת

הוועדה המקומית בת"א תמליץ על החלופה התכנונית לשדה דב

לכתבה המלאה

בתוכנית: שלושה פארקים והקו הירוק של הרכבת הקלה

על פי התכנון, רחוב איינשטיין הקיים ממשיך כשדרה עירונית עד הים, וכן מוצע פארק רציף החוצה את התוכנית ממזרח למערב, ולאורכו רצף שטחי ציבור ושדרה עירונית נוספת

הבנייה המוצעת כוללת תמהיל מרקמי עם 5-10 קומות לאורך הרחובות הראשיים, ובנייה של כ-35 מגדלים של עד 40 קומות המלווים את הצירים המרכזיים ברובע. התכנון המוצע כולל מגוון שטחים ציבוריים, לרבות שני פארקים במערב התוכנית (פארק המסלול והפארק החופי) וכן פארק נוסף החוצה את התוכנית ממזרח למערב ומקשר בין שדרת מבני הציבור לחוף הים. כמו כן, מוצע מערך רחובות ראשיים, שהראשי מבניהם הוא רחוב אבן גבירול שימשיך צפונה, ולאורכו יעבור קו הרכבת הקלה - הקו הירוק.

על פי התכנון, רחוב איינשטיין הקיים ממשיך כשדרה עירונית עד הים, וכן מוצע פארק רציף החוצה את התוכנית ממזרח למערב, ולאורכו רצף שטחי ציבור ושדרה עירונית נוספת. הפיתוח הנופי המוצע מהווה חלק ממערך שטחים לניהול מי נגר, החל מרצועת נטיעות ועד לשטחים לאיגום והשהיית מי נגר.

נזכיר כי שדה דב הוקם כשדה אזרחי בשנת 1938 מצפון לתל אביב בסמוך למתחם רידינג. לימים היווה השדה חלק מהמערך הצבאי של ההגנה, תחת המסווה של חברת אווירון. עם הקמת המדינה, הפך שירות האוויר של ההגנה לטייסת א' ועם הקמת צה"ל לטייסת "הגמל המעופף" - הטייסת הראשונה של חיל האוויר אשר שכנו בשטח זה.

כיום בתחום השדה, קיימים בסיס צבאי וטרמינל אזרחי. החלטת הוועדה המחוזית היום תואמת את החלטת הממשלה מינואר 2015 והסכם שוה"ם 3 (פינוי בסיסי צה"ל לטובת הקמת שכונות מגורים), שקבעו כי חלקו הצבאי של השדה יפונה עד ינואר 2019.

"רוח תכנונית שונה מהמוכר בשכונות מצפון לירקון"

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, דניאלה פוסק, ציינה כי "עקרונות התוכנית מבטאים רוח תכנונית שונה מהמוכר בשכונות הקיימות מצפון לירקון. לעומתן, הרובע החדש תוכנן כרובע עירוני למגורים, מסחר תעסוקה ומלונאות עם נגישות לאמצעי תחבורה ציבורית שונים ובו מרחב ציבורי עשיר המתוכנן, זאת כדי ליצור איכות חיים מיטבית עבור התושב".

מתכננת מחוז תל אביב ברשות מקרקעי ישראל, גילי טסלר, הוסיפה כי "זהו אחד הימים החשובים ביותר שידעה המערכת הציבורית, בראייתה את חשיבות התוכנית והעמידה בצרכים וביעדיה של הממשלה ורשויות התכנון במדינת ישראל".

לדברי נעמה שיף, שותפה במשרד שוב ושות' המייצג בעלי זכויות רבים במתחם שדה דב, "אנחנו שמחים שתוכנית שדה דב הופקדה. לאור הלחצים הפוליטיים הגדולים להשארת השדה על כנו, קיימת חשיבות רבה להתאגדות בעלי הזכויות, יחד עם המנהלים של הגוש הגדול, על מנת לתת דחיפה לתוכניות ולקידומן. במקביל יש לתת את הדעת להתחייבויות והמועדים בהם יפונה השדה, ולהתייחס לכך גם מול ההסכם עם המדינה והשלכותיו, שכידוע אמורה לקבל מחצית מהזכויות".

עו"ד מרים דונין שוב, המייצגת עשרות בעלי קרקעות פרטיים במתחם הגוש הגדול המחזיקים במאות יחידות, ציינה גם היא כי "השכל הישר מנצח - אנו שמחים שוועדת התכנון לא נכנעה ללחצים של בעלי אינטרסים ודבקה בהסתכלות תכנונית טהורה. אמנם עוד הרבה מים יזרמו בירקון עד לבנייה, אבל ללא הפינוי של השדה הצבאי והאזרחי לא יקום הפרויקט. המשך קיומו של שדה דב מנוגד לתוכניות מתאר ארציות ולהחלטות ממשלה. מעבר לכך שהתוכנית נכונה לעיר ולסביבותיה, ההסתכלות של גופי התכנון צריכה להיות תכנונית וקיום התחייבויות חוזיות של המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully