וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משך הבנייה יקוצר? קבינט הדיור אישר להכפיל את מספר עובדי הבניין הזרים

10.7.2018 / 13:30

על פי הצעת מחליטים של שר האוצר כחלון, מכסת חברות הבנייה הזרות תגדל באופן דרמטי, כך שמספר העובדים הזרים יגיע ל-12 אלף. המטרה: האצת וקידום הבנייה ברחבי הארץ

אתר בנייה בישראל. ShutterStock
אתר בנייה/ShutterStock

קבינט הדיור, בראשות שר האוצר משה כחלון, אישר היום (שלישי) פה אחד להגדיל באופן דרמטי את מכסת חברות הבנייה הזרות שיוכלו לפעול בישראל. על פי הצעת האוצר, יש להכפיל את מספר העובדים שיוכלו לעבוד בישראל במסגרת חברות בנייה זרות, כך שיעמוד על 12 אלף.

ההצעה להגדיל את מכסת החברות הזרות בתחום הבנייה בישראל היא חלק מהחלטת הממשלה להביא עובדים זרים, וזאת לטובת האצת וקידום הבנייה ברחבי הארץ. לשם כך בהצעת המחליטים מוצע להגדיל ב-6,000 עובדים המיועדים לטובת החברות הזרות הנוספות שיפעלו בישראל במשך 5 שנים, אשר עמדו בכל התנאים של משרד הבינוי והשיכון.

לכל אחת מהחברות הנוספות תינתן האפשרות להביא עד 1,000 עובדים זרים, לצורך העסקתם בעבודות רטובות בלבד (הכוונה להקמת שלד הבניין - פסנות, ברזלנות, טיח וריצוף) בפרויקטים של בנייה למגורים בשיטת כל הקודם זוכה. החברות הנבחרות יוכלו לשתף פעול עם חברות מקומיות.

באוצר מעריכים כי הכנסת חברות ביצוע בעלות ניסיון בבנייה איכותית וברמות פריון גבוהות, צפויה להביא להגדלה של מספר הדירות הנבנות בישראל. בנוסף, החברות עשויות להביא להעלאת רמות הפריון בענף, תוך שימוש באמצעים מתועשים; וכן צפויה השלכה על משך הבנייה של דירה למגורים, שצפוי להתקצר בשל השימוש בטכנולוגיות מתקדמות לבינוי מתועש.

לדברי השר כחלון, "מדובר במהלך נוסף שלנו למען הגדלת היצע הדירות בישראל. אנחנו לא מתכוונים לעצור - נמשיך לפעול בכל הכוח ובכל הכלים העומדים לרשותנו כדי לאפשר לכל זוג צעיר בישראל להגיע לדירה במחיר סביר. הצעד להגדלת מספר חברות הבנייה הזרות שיתאפשר להן לפעול בישראל, יביא להאצת הבנייה ולקיצור הזמן הדרוש לבנייה למגורים, בזכות השימוש בטכנולוגיות מתקדמות. טכנולוגיות הבנייה המתועשות והעובדים המיומנים שיביאו איתן החברות הזרות, יסייעו להעלאת היקף הבנייה, שיפור האיכות והגדלת ההיצע. כוח אדם מיומן ואיכותי הוא אמצעי קריטי להגדלת ההיצע הדירות".

הקבלנים מתנגדים למהלך: "מדיניות כושלת של שוק הדיור"

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, עו"ד אליאב בן שמעון, התייחס להחלטת קבינט הדיור והביע את התנגדות הקבלנים למהלך. "שר האוצר ומטה הדיור מתחילים להפנים שהקפאת השוק איננה הפתרון למצוקת הדיור, ובטח שלא הבאת עוד חברות בנייה זרות יתקנו את העוול והכאוס שנוצר בענף הבנייה. שום מדינה מתוקנת לא הייתה בוחרת לפתור משבר בתעשייה הגדולה ביותר בה, על ידי החלפתה בתעשייה זרה והקרבת אלפי עובדים ותעשיות נלוות על מזבח ניהול מדיניות כושלת בשוק הדיור".

הוא הוסיף כי "די אם נזכיר את העובדות, לפיהן למכרז תכנן ובנה בחריש, שיועד ותוכנן מראש עבור חברות בנייה זרות, לא ניגשה ולו חברה זרה אחת; ויתרה מכך, 3 מתוך 6 החברות הזרות שהציגו מועמדות לעבוד בארץ, פרשו ממאגר החברות המורשות לעבוד בישראל. תוצאות מדיניות קברניטי הדיור והקפאת השוק באות לידי ביטוי בירידה הדרמטית של 34% בהתחלות בנייה בישראל, אז לטובת מה נדרשות החברות הזרות?".

לדבריו, "מצוקת שוק הדיור והביצוע אינה המחסור בחברות מקומיות, אלא באופן ניהול השוק וההתערבות הרגולטורית המוגברת בו, לרבות דרך תוכנית מחיר למשתכן שקשייה וכשליה ניכרים היטב בשוק ואצל רוכשי הדירות בימים אלה. קברניטי המדינה צריכים להתרכז בפעילות לשחרור קרקע זמינה לבנייה לכלל פלחי השוק ובהסרת חסמי רגולציה מיותרים, ויפה שעה אחת קודם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully