וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: עלייה של 10% בקניית דירות בחודש מאי לעומת 2017

10.7.2018 / 10:00

מדובר ב-9,200 דירות שנרכשו, מהן 660 יחידות דיור בלבד במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. הזוגות הצעירים קנו יותר דירות במחירי שוק - בעיקר באזור רחובות וירושלים. כלכלני האוצר: לפחות אצל חלק מחברות הנדל"ן הגדולות החלו להוריד את המחירים

מערכת וואלה!

(בווידאו: בכמה עלו מחירי הדירות מאז קום המדינה)

בחודש מאי נרכשו 9,200 דירות, מתוכן 660 דירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן - נתון המשקף עלייה של 10% במספר העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים של הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמה היום (שלישי). בניכוי עסקאות מחיר למשתכן, כלומר בהתייחסות לעסקאות במחירי שוק, גם כן נרשמה עלייה של 8%. נתונים ראשוניים לחודש יוני מצביעים על ירידה במספר העסקאות.

באוצר מציינים כי בכך נבלם רצף הירידה המתמשך במספר העסקאות (כל חודש לעומת המקביל לו בשנה קודמת) שנמשך מאז אוגוסט 2016. ניתוח הממצאים בחלוקה גיאוגרפית מלמד כי הגידול שנרשם במספר העסקאות בחודש מאי אינו אחיד, והוא מתרכז בעיקר ב-3 אזורים: ירושלים, נתניה ורחובות.

באוצר בחנו את סך הדירות החדשות שנמכרו בחודש מאי, שעל פי הנתונים עמד על 2,500 יחידות דיור - גידול של 14% בהשוואה למאי אשתקד. עם זאת, מציינים הכלכלנים כי גידול זה מתרכז במכירות במסגרת מחיר למשתכן, כאשר בניכוי מכירות אלה נרשם גידול מתון של 4% במכירת דירות חדשות.

המשקיעים קונים פחות בנתניה ומוכרים בעיקר בירושלים

"אם עד לאחרונה החברות הגדולות, שנהנו מהגאות בשוק הנדל"ן בעשור האחרון, נמנעו מלהוריד מחיר (ובכך ספגו פגיעה קשה יותר במכירותיהן), עשויים ממצאים אלו להעיד כי לפחות אצל חלק מהחברות הגדולות, הצורך בתזרים מזומנים מתחיל לתת אותותיו בקביעת רמות המחירים"

בפילוח גיאוגרפי, בולטים אזור המרכז ואזור רחובות בגידול משמעותי במכירות הקבלנים במחירי שוק. ניתוח הממצאים של כלכלני האוצר מלמד, על פי הסקירה, שבעוד שבאזור המרכז הגידול במכירות הקבלנים מתפרס על פני מספר רחב של קבלנים, שרשמו גידול מתון במכירות; באזור רחובות מתרכז גידול זה במכירות של חברה אחת, ברמות מחירים נמוכות יחסית לאזור.

לפיכך, מסיקים באוצר, "אם עד לאחרונה החברות הגדולות, שנהנו מהגאות בשוק הנדל"ן בעשור האחרון, נמנעו מלהוריד מחיר (ובכך ספגו פגיעה קשה יותר במכירותיהן), עשויים ממצאים אלו להעיד כי לפחות אצל חלק מהחברות הגדולות, הצורך בתזרים מזומנים מתחיל לתת אותותיו בקביעת רמות המחירים". עוד עולה מהממצאים כי הגידול במכירות הקבלנים באזורי המרכז ורחובות קוזז במידה רבה על ידי המשך המגמה של ירידה חדה במכירות באזורי באר שבע וחדרה.

משקיעי הנדל"ן רכשו בחודש מאי 1,300 דירות - ירידה של 7% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. באוצר מזכירים כי הירידה מגיעה בהמשך לשיעורי ירידה חדים מאז אוקטובר 2016. בפילוח גיאוגרפי, ממשיך לבלוט אזור נתניה עם ירידה חדה ברכישות המשקיעים. על פי הנתונים, מאז תחילת 2018 נרכשו באזור זה רק 527 דירות על ידי משקיעים - ירידה חדה של 40% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (כפליים משיעור הירידה ברמה הארצית).

מכירות המשקיעים בחודש מאי הסתכמו ב-1,900 דירות, בדומה לרמה שנרשמה במאי אשתקד. בפילוח גיאוגרפי, בולט אזור ירושלים - עם גידול חד של 24% במכירות המשקיעים, אל רמתן הגבוהה ביותר מאז יוני 2016. על רקע ממצאים אלו, באוצר מדגישים כי על פי מדד מחירי הדירות האזוריים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אזור זה מוביל את מגמת הירידה במחירים. מבין שכונות העיר, בולטת במיוחד נחלאות, עם השיעור הגבוה ביותר מסך מכירות המשקיעים.

עוד באותו נושא

ההגרלה החמישית של מחיר למשתכן נפתחה לזכאי סדרה ג'

לכתבה המלאה
סך הכל עסקאות נדלן עד מאי 2018. משרד האוצר,
סך הכל עסקאות נדל"ן עד מאי 2018/משרד האוצר

הזוגות הצעירים קנו יותר דירות במחירי שוק

אשר לרכישת דירות של זוגות צעירים, אלה הסתכמו בחודש מאי ב-4,500 דירות, מהן 3,800 יחידות דיור במחירי שוק (כלומר לא במסגרת תוכנית הדיור המוזל). בהשוואה למאי אשתקד זוהי עלייה של12% ברכישות הצעירים במחירי שוק

אשר לרכישת דירות של זוגות צעירים, אלה הסתכמו בחודש מאי ב-4,500 דירות, מהן 3,800 יחידות דיור במחירי שוק (כלומר לא במסגרת תוכנית הדיור המוזל). בהשוואה למאי אשתקד זוהי עלייה של12% ברכישות הצעירים במחירי שוק. הגידול ברכישות בלט במיוחד באזור רחובות ובאזור ירושלים, אשר בחלקו מוסבר בגידול משמעותי במכירות המשקיעים או משפרי הדיור באזורים אלו.

מנגד, ממשיכים באוצר, נמשכת הירידה החדה ברכישות הזוגות הצעירים באזור חיפה, כאשר אלו הסתכמו ב-2,300 דירות בלבד - ירידה של 24% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (לעומת ירידה של 4% ברמה הארצית ברכישות אלו). באוצר מניחים כי "העובדה לפיה לאחרונה החלו להיסגר מכרזים משמעותיים במסגרת מחיר למשתכן בעיר חיפה עצמה, תורמת לירידה זו ברכישות הזוגות הצעירים בעיר".

אשר לרכישות משפרי הדיור, בחודש מאי אלה הסתכמו ב-3,400 דירות - עלייה של 9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. זאת זאת לאחר רצף ארוך של ירידות מאז פברואר בשנה שעברה. בפילוח גיאוגרפי, בולטת עלייה של 24% ברכישות משפרי הדיור באזור תל אביב. עם זאת, יש לציין כי מדובר בגידול של 42 דירות בלבד. מנגד, באזור רחובות נמשך הקיפאון ברכישות משפרי הדיור, זאת כאשר מכירות משפרי הדיור באזור דווקא רשמו עלייה.

מכירת דירות חדשות. משרד האוצר,
נתוני מכירת דירות חדשות/משרד האוצר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully