וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרגנועים לגן עדן: כך בונים מעליות במגדלים באורך קילומטר

10.7.2018 / 7:00

תשכחו מהמתנה ארוכה למעלית בדרך לארוחת הצהריים: מעליות כפולות, בינה מלאכותית ושימוש בטכנולוגיית הענן מובילים את "הקופסאות" שאנחנו מכירים במגדלים לדור הבא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מגדל באורך של קילומטר. ג'דה בערב הסעודית/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרבית האוכלוסייה ברחבי העולם מבלה חלק ניכר מהזמן שלה במעליות כדי לטפס מקומה לקומה בבנייני מגורים, מגדלי משרדים וכמובן גורדי שחקים. למעשה, כמיליארד איש משתמשים במעלית מדי יום, בין היתר כתוצאה מהעובדה שכ-200 אלף איש בכל רחבי הגלובוס עוברים מהכפר לעיר, במסגרת מגמת האורבניזציה שהולכת ומתחזקת. היעדר של קרקעות פנויות לבנייה, הוביל את יזמי הנדל"ן להקים פרויקטים נרחבים של מגורים ותעסוקה לגובה - כאשר רק לאחרונה אושרה הקמתו של המגדל הגבוה ביותר בישראל "בין ערים", שצפוי לכלול 100 קומות בגובה של 400 מטר.

אלא שמגדל בין ערים הוא רק הקצה של גורדי השחקים ברחבי העולם. מאז שנת 2000 חלה עלייה של כמעט 500% בהשלמה של הקמת בנייני ענק. ב-2017 לבדה הושלמה הבנייה של 144 מגדלים המתנשאים לגובה של למעלה מ-200 מטר, מתוכם 15 בניינים מכונים "סופר גבוהים" ומתנשאים לגובה של למעלה מ-300 מטר. בסך הכול מדובר בגובה מצטבר של 35 ק"מ של מגדלים. ואם זה לא מספיק, המגדל הגבוה ביותר בעולם נבנה בימים אלה בעיר ג'דה שבערב הסעודית, וצפוי להתנשא לגובה של לא פחות מקילומטר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שימוש בכבל מיוחד מאפשר בניית מעליות במגדל בגובה קילומטר. הדמיית מגדל ג'דה בערב הסעודית/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל האם אי פעם שאלתם את עצמכם איך בונים את המעליות בכל אותם מגדלים, באופן שיאפשר זרימה מיטבית של העוברים והשבים, ולא יגרום להם להמתין זמן רב עד שתגיע המעלית לקומה המבוקשת? על השאלה הזאת ביקשו להשיב בכירי חברת המעליות והדרגנועים KONE העולמית, בסיור עיתונאים שערכה בחודש שעבר חברת KONE ישראל במטה המרכזי בפינלנד.

קונה הוותיקה, שנוסדה ב-1910 ומקימה מעליות ודרגנועים בעשרות פרויקטים, בהם כ-57% מגורדי השחקים הנמצאים כיום בבנייה, מעורבת בימים אלה גם בבנייה של מגדל "ג'דה" האימתני. המתחרות העיקריות שלה הן החברות הבינלאומיות אוטיס, מיצובישי, שינדלר וטיסנקרופ (מפרשת הצוללות).

מעליות קונה פיר. רונה,
פיר הניסויים הארוך ביותר בעולם נמצא בפינלנד/רונה

המעליות ילמדו את פעילות הדיירים במגדל כדי להקל על העומס

"מעלית קפיצה" (JUMP LIFT) מבוססת על כך שבניית המעלית מתחילה יחד עם בנייתו של הבניין; וככל שבניית הבניין מתקדמת - כך גם המעלית עולה במקביל

"האתגר בבניינים גבוהים כאלה הוא עצום בשל אלפי אנשים הנמצאים בו. כל אחד מהם משתמש במעלית בין 4-6 פעמים ביום, מה שמוביל ליותר מ-5,000 נסיעות של מעליות ביממה", מסביר סנטרי סאורנטה, ראש תחום הטכנולוגיה במחלקת מגה פרויקטים בקונה העולמית. "אחת המגמות העיקריות כיום היא לבנות בשיטת עירוב שימושים - משרדים, מגורים ועסקים במגדל אחד. עיצוב המעלית משחק כאן תפקיד מרכזי - כי צריך לייעל את השימוש בה ולשרת את הצרכים של המשתמשים שונים".

פתרון אחד, למשל, אומר סארונטה הוא "מעלית קפיצה" (JUMP LIFT), המבוססת על כך שבניית המעלית מתחילה יחד עם בנייתו של הבניין; וככל שבניית הבניין מתקדמת - כך גם המעלית עולה במקביל. לדבריו, "כך, למעשה, אין צורך לפעול מחוץ לבניין עצמו אלא רק מבפנים - דבר המאפשר להגדיל את המהירות ולחסוך כ-20% מהזמן הממוצע הנדרש לשינוע העובדים והחומרים".

פתרון נוסף הוא מעלית כפולת קומה, שמאפשרת מקסום של פיר המעלית, כך ששתי מכונות נמצאות האחת מעל השנייה והמרחב המנוצל הוא לגובה ולא לרוחב. טכנולוגיה נוספת היא "האולטרה רופ" - כבל שטוח בעל עמידות המאפשר נסיעה במעליות עד לגבהים של קילומטר (כמו במגדל ג'דה). פיתוח נוסף הוא מעלית ללא חדר מכונות, שחוסך צורך בחללים שתופסים מקום.

בנוסף, מקדמת החברה שיתוף פעולה עם ענקית הטכנולוגיה IBM בנושא בינה מלאכותית, כך שניתן יהיה להזמין מעלית או לפתוח את שער הבניין דרך הטלפון הנייד או באמצעות זיהוי קולי, כמו גם לזהות תקלות בטרם התרחשו. המטרה היא לגרום למעליות במגדלים ללמוד לבד מהן שעות העומס, ובעצם לאפשר איסוף של ביג דאטה כדי ללמוד את הפעילות של דיירי המגדלים - וכך להקל על התנועה.

מעליות קונה kone. kone,
מעלית כפולה מאפשרת מקסום של פיר המעלית/kone
"בדרך כלל, בשלב הדיון עם אדריכלים ומפתחים, השאלה הראשונה היא - איך אנחנו יכולים לגרום לזרימה הטובה ביותר במגדל. הרעיון הוא ליצור מערך דרכים יעיל במגדל הצפוף"

"זרימת האנשים חיונית לתפקוד המגדל", מוסיף טארק אלנגר, מנהל תחום מגה פרויקטים של אזור ישראל, מערב אירופה ואסיה. לדבריו, "בדרך כלל, בשלב הדיון עם אדריכלים ומפתחים, השאלה הראשונה היא - איך אנחנו יכולים לגרום לזרימה הטובה ביותר במגדל. הרעיון הוא ליצור מערך דרכים יעיל במגדל הצפוף. כיום בנייני משרדים ישנים מאכלסים 30%-40% יותר אנשים ממה שהם נועדו להכיל, וצוואר הבקבוק מתחיל במעלית. באמצעות טכנולוגיה מתקדמת אפשר לשפר גם הזרימה בבניינים אלה".

אחד הרבדים החשובים ביותר בהקמת מעליות הוא כמובן רובד הבטיחות. לקונה העולמית אתר ניסויים בפינלנד - מכרה פחם שהוסב לפיר הניסויים הארוך ביותר בעולם, בגובה 350 מטרים מתחת לפני האדמה, המאפשר את בחינת הבטיחות של המעליות. "המטרה הסופית היא אפס תאונות", אומר גיא קבילי, מנכ"ל קונה ישראל, לשעבר ישראליפט הישראלית שנרכשה על ידי קונה העולמית, ששוויה מעל 40 מיליארד דולר, ב-2013. שוק המעליות בישראל מגלגל כמיליארד שקל בשנה, ובענף נמכרות מדי שנה כ-4,000 מעליות. קבילי מציין כי "בעידן בו מגמת האורבניזציה ממשיכה לצבור תאוצה חסרת תקדים, ישנה חשיבות מכרעת ליכולת לייצר ולקדם פיתוחים וכלים אשר יתמכו במגמה זו".

עם הפרויקטים עליהם חתומה קונה בעולם ניתן למנות את china zun שצפוי להיות הבניין הגבוה ביותר בבייג'ינג, בניין הדירות הגבוה בטורונטו בן 79 קומות, ה-sky tower באוקלנד ניו זילנד, מרינה בי סנדס בסינגפור, מגדל שארד בלונדון וכאמור בניין ג'דה. בארץ הקימה החברה מעליות בפרויקטים כגון מגדלי אלון BSR, רוטשילד 22 ומגדל מאייר בתל אביב.

הכותבת הייתה אורחת של KONE ישראל בפינלנד

מגדל שארד בלונדון. ShutterStock, ShutterStock
אחד הפרויקטים שכוללים מעליות מתקדמות. מגדל שארד, לונדון/ShutterStock, ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully