וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק על כיכר אתרים בת"א: פחות מגדלים, יותר קומות

27.6.2018 / 16:44

הוועדה לשמירה על החופים צמצמה את מספר המגדלים במתחם הוותיק, אך אישרה קביעה קודמת - לפיה הם יכללו 40 קומות במקום 25 קומות. כ-70% יוקצו למלונאות ו-30% למגורים. המתנגדים: "גניבת הים מהציבור לטובת הטייקונים"

צילום: עיריית תל אביב

(בווידאו: הריסת הפטריות בכיכר אתרים)

מאבק המגדלים בכיכר אתרים: כחודשיים לאחר שבית המשפט קבע כי יש להחזיר את התוכנית להקמת מגדלים בכיכר הוותיקה בתל אביב לדיון מחודש - התכנסה היום (רביעי) הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחוף) כדי לדון בנושא. במהלך הישיבה, שהתקיימה בראשות מנהלת מנהל התכנון דלית זילבר, נדונה תוכנית תא/5000 - תוכנית המתאר של תל אביב במתחם - והוחלט כי הנושא ישוב לדיון נוסף לצורך קבלת החלטה סופית.

באפריל האחרון הגישו תושבי העיר ונציגי עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" עתירה לבית המשפט המחוזי נגד התוכנית, בטענה שנעשו בה שינויים שלא באישור הולחוף. בין היתר מדובר בהחלטה לאפשר בינוי מגדלים בגובה של עד 40 קומות במקום 25 קומות בלבד; וכן להתיר שימוש למגורים ולא רק למלונאות. בית המשפט קיבל, כאמור, את העתירה - ופסק כי הולחוף תדון בתוכנית מחדש.

במנהל התכנון הדגישו היום כי כבר ב-2013 דנה הולחוף בתוכנית, כתנאי להפקדתה להתנגדויות הציבור; כאשר בשלב ההתנגדויות קיבלה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז תל אביב את המלצת החוקר לשינויים בתוכנית. אותם שינויים שמתייחסים לגובה המגדלים ולאפשרות למכור בהם דירות ולא רק להשתמש בהם כבתי מלון.

כיכר אתרים תל אביב. ראובן קסטרו
כיכר אתרים/ראובן קסטרו

מיקום בעל חשיבות רבה בקו חוף הים

בוועדה הסבירו כי מכיוון שכיכר אתרים משתרע על פני שטח של למעלה מ-10 דונם, במיקום בעל חשיבות רבה בקו חוף הים, הוחלט כי התכנון במסגרת התוכנית יתבסס על כמה עקרונות. הוחלט כי יוקמו 2 מבנים בלבד במקום 3-4 מגדלים; אשר לגובה הבינוי - הוחלט להשאיר את הקביעה הקודמת, לפיה הוא יגיע לעד 40 קומות.

עוד הוחלט כי המרווח בין המבנים יהיה רחב ככל הניתן ליצירת מבטים פתוחים לים מרחוב בן גוריון; והמבנים יהיו בתכסית (בסיס המבנה) מצומצמת ככל הניתן - ליצירת מרחב ציבורי פתוח לרווחת הציבור. עוד הוחלט כי תמהיל השימושים יהיה 70% מלונאות ו-30% מגורים, "זאת כדי להבטיח כי עיקר השימושים שיהיו במרחב זה לטובת רווחת הציבור", כך לדברי הוועדה.

בנוסף נקבע כי הרחוב המשוקע שיועלה לפני הקרקע, יתוכנן כרחוב עירוני - שיאפשר עידוד הליכת הולכי רגל ורוכבי אופניים ולא יצירת אוטוסטרדה שתווה חיץ בין המתחם לחוף הים. כמו כן, נקבע כי תוספת שטחי ציבור לא יפחתו מ-5000 מטרים.

"הוועדה כשלה ומעלה באמון הציבור"

"הוועדה סירבה לבחון את ההשפעה של הבינוי על העיר הלבנה, למרות עמדת אונסקו, כיוון שזו לא הוצגה בפניה בזמן אמת"

ציפי ברנד, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת ברשויות המקומיות וחברת מועצת העיר תל אביב-יפו, שמלווה תושבים המתנגדים לתוכנית, מסרה בתגובה לעקרונות שהציגה הולחוף כי "הצלחנו חלקית במאבק נגד הבנייה בכיכר אתרים. הולחוף החליטה היום שהיקפי הבנייה יקטנו משמעותית - מ-4 מגדלים לשניים. החלק הציבורי יגדל ויבחנו השפעות סביבתיות".

עם זאת, הוסיפה כי "הוועדה סירבה לבחון את ההשפעה של הבינוי על העיר הלבנה, למרות עמדת אונסקו, כיוון שזו לא הוצגה בפניה בזמן אמת, ולמעשה הוסתרה ממנה באדיקות על ידי העירייה מאז הדיון הקודם על עתיד הכיכר. אמנם, בהיבט של כיכר אתרים ההחלטה טובה, כי היא מצמצת ומשנה את אופי הבינוי; אבל אני לא מרוצה מההחלטה, כי מדובר, לדעתי, בתקדים לשינוי בכל קו המגדלים על קו החוף".

ברנד הוסיפה כי "כל יזם שיטען שאין הצדקה כלכלית לפרויקט ושהפרויקט שלו משפר את המרחב הציבורי, יזכה באופן אוטומטי לזכויות בנייה מוגדלות, למרות שאין כמעט תקדים למגדל בישראל ששיפר את המרחב שמסביבו. יש הרבה תקדימים שההפך הוא הנכון. הולחוף הסבירה בהחלטתה כי היא מחויבת במידה מסוימת לכך שהוועדה המחוזית והמקומית כבר קיבלו את עמדת היזמים ב-2015. הולחוף בעצם אומרת, שגופי התכנון המקצועיים לא יכולים להגן על האינטרס הציבורי בגלל שגיאות עבר של הוועדה המקומית והרפיסות שלה בפני היזמים".

מעמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" נמסר בתגובה: "לצערנו, הולחוף כשלה בתפקידה ומעלה באמון הציבור, בכך שאישרה את הפרת החוק האוסר על בנייה למגורים ממערב לירקון. בשנים האחרונות הזניחה העירייה את הכיכר מתוך מניעים נסתרים, וקידמה את התוכנית המגלומנית במחשכים - תוכנית שמטרתה היא אחת: גניבת הים מהציבור למען הטייקונים. כל זאת, תוך כדי פעולות העומדות בניגוד לנהלים תקינים ו'קיצורי דרך'. ציפינו כי הוועדה תמלא את תפקידה ותעדיף את האינטרסים של התושבים על פני האינטרסים של העשירים".

עוד נמסר כי "העמותה היא קבוצת תושבים שהתאגדה למטרה אחת בלבד - למנוע את הקמתה של התוכנית המגלומנית של עיריית תל אביב והחברה היזמית JTLV לבניית מגדלים על חוף ימה של תל אביב - תכנית הפוגעת באופן בלתי הפיך באיכות החיים של כולנו ובצביון העיר תל אביב, ומנגד מקדמת אינטרסים של העשירים בלבד. הדבר היחיד שאנו נלחמים עבורו הוא הצלת חוף הים של תל אביב, ולכן נמשיך להילחם ביתר שאת ובכל האמצעים העומדים לרשותנו, כולל ערעור על החלטה זו. אנחנו קוראים לכל אזרח שחוף ימה של תל אביב חשוב לו - להצטרף למאבק החשוב והצודק שלנו".

מיזמית הפרויקט נמסר: "JTLV מכבדת את החלטת הולחוף בעניין אישרור עירוב השימושים ונפחי הבינוי שנקבעו על ידי עיריית תל אביב. אנו לומדים את משמעות ההחלטה בקשר לתמהיל המוצע. אין כל ספק שהחלטת הולחוף, שהינה הסמכות הבכירה בנושאים אלה, מעניקה משנה תוקף לתרומה הצפויה של יישום הפרויקט לסביבה החופית ולחיבור שהוא עתיד ליצור בין העיר לים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully