וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנכס כבר מוכן: למה לשים לב כשרוכשים דירה יד שנייה?

קרין ארמל

28.6.2018 / 8:16

קניית דירה יד שנייה עשויה להיות פשוטה יותר מרכישה מקבלן, אבל בכל זאת יש מספר גורמים שיש לתת עליהם את הדעת בטרם החתימה על החוזה. מה מומלץ לבדוק? מדריך

דירה למכירה , דירה להשכרה. ShutterStock
משלמים על נכס שכבר קיים ומוכן. דירה/ShutterStock

משכנתא לרכישת דירה יד שנייה היא הלוואה למטרת קניית נכס מבעלים רשומים של נכס קיים. מבחינת הקונה, מדובר במצב אופטימלי מכיוון שהוא בדרך כלל משלם סכום ידוע וקבוע מראש עד קבלת הנכס. זאת להבדיל מקניית דירה מקבלן, שהיא לעיתים מורכבת יותר, שכן החתימה על החוזה נעשית מספר חודשים עד מספר שנים לפני הכניסה לדירה ובזמן הזה התשלומים של הקונים מוצמדים למדד תשומות הבנייה.

יחד עם זאת, ישנם עדיין מספר גורמים שיש לקחת בחשבון:

לוח זמנים

מומלץ לסכם עם הרוכשים על לוח זמנים נוח לשני הצדדים, לוח זמנים שיאפשר לטפל לא רק במכירה עצמה אלא גם בהליכים הבירוקרטיים הכרוכים בלקיחת משכנתא. על אחת כמה וכמה, אם אתם גם מוכרים נכס במקביל ותלויים בקבלת התשלומים מהקונה שלכם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אילוסטרציה. ShutterStock
קחו בחשבון שהערכת השמאי של הבנק עלולה להיות נמוכה מהמחיר עליו סיכמתם. שמאי/ShutterStock

מפרט התשלומים

התשלום הראשון על הדירה הוא בדרך כלל בגובה של כ-10%-15% משווי הדירה והוא משולם במעמד חתימת החוזה. התשלום השני הוא כזה שמכסה את המשכנתא של המוכרים (אם יש כזאת) ויתרת הסכום מועברת בתשלום השלישי והאחרון. חשוב לזכור שהבנק דורש לראות הוכחות לכך ששילמתם את ההון העצמי שהיה ברשותכם, ורק לאחר מכן תוכל המשכנתא להשתחרר.

אם אתם משפרי דיור ונמצאים בשלב ביניים בו עדיין לא מכרתם את הנכס הנוכחי שלכם, ניתן לבקש מהבנק שהמשכנתא תהיה כסף אמצעי ולא כסף אחרון - כלומר שתוכלו להשלים את רכישת הדירה באמצעות הכסף שתקבלו ממכירת הנכס הנוכחי ולא מכספי המשכנתא. חשוב לקבל על כך אישור לפני חתימת חוזה.

בדק בית

לפני שחותמים על חוזה קנייה, חשוב לבצע בדיקות מקיפות בנכס שכן לא תמיד ניתן לזהות ליקויים ובעיות במבט ראשון או אף בשני או שלישי. מומלץ לבצע בדיקה מקיפה בנכס על מנת לזהות ליקויי בנייה כמו רטיבות, חריגות, בטיחות ואפילו בדיקת שיפוע בדירה תחסוך מכם עוגמת נפש והמון זמן בתיקונים לאחר האכלוס.

שווי הדירה

כחלק מהמשימות שתדרשו לעשות לפני קבלת המשכנתא, תצטרכו לזמן שמאי שיגיע לנכס ויעריך את שוויו. חשוב להיות מוכנים לתרחיש בו השמאי יעריך את הדירה במחיר נמוך ממה שסיכמתם בחוזה, כיוון שהבנק יאשר לכם מימון בהסתמך על הנמוך מביניהם.

לדוגמא: נניח שקניתם נכס במיליון שקל ואתם זקוקים ל-60% מימון כלומר משכנתא של 600 אלף שקל (כלומר יש לכם הון עצמי של 400 אלף שקל) אבל השמאי קבע שהנכס שווה 900 אלף שקל ולא מיליון. במקרה כזה עומדות בפניכם 2 אפשרויות:

1. לקחת משכנתא של 60% מימון רק שכעת המימון נגזר משווי השמאות, כלומר מ-900 אלף שקל ולכן המשכנתא שתקבלו תעמוד על 540 אלף שקל. במצב כזה יהיו חסרים לכם 60 אלף שקל על מנת להשלים את העסקה.

2. לקחת משכנתא על סך 600 אלף שקל, רק שעכשיו הם יהוו 67% מימון - דבר שיגרום לכם לחצות את מדרגת אחוז המימון וישנה לחלוטין את רמת הריביות שתקבלו.

הפתרון לסיטואציה כזו היא לבצע שמאות מוקדמת, כלומר לזמן שמאי שיעריך את הנכס עוד לפני שאתם חותמים על החוזה. כך תדעו מה שווי הנכס בעיני הבנק עוד לפני שהתחייבתם על חוזה הקנייה.

אישור עקרוני

האישור מהווה את הסכמתו של הבנק לתת לכם משכנתא בהתאם לשווי הנכס ובהתאם לסכום המשכנתא שאתם צריכים. חשוב לקבל אישור עקרוני לפחות מבנק אחד לפני חתימת חוזה.

הכותבת היא יועצת משכנתאות ובעלי DNA משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully