וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: חברות הנדל"ן יקלעו לקשיים - אם יימשך השפל בענף

25.6.2018 / 11:19

דוח המנתח את היציבות הפיננסית של חברות הנדל"ן מצא כי הן נהנות מיציבות פיננסית גבוהה, אבל עלולות לא לעמוד בתשלומי החובות - אם תימשך ההאטה ברכישת דירות חדשות

אתר בנייה. ShutterStock
בנייה/ShutterStock

חברות הנדל"ן עלולות להיקלע לקשיים אם יימשך השפל בענף - כך מזהיר בנק ישראל. ניתוח היציבות הפיננסית של החברות בענף, שחלק ממנו פורסם היום (שני), צפוי להתפרסם בקרוב במסגרת דוח היציבות הפיננסית של הבנק המרכזי.

כלכלני בנק ישראל מדגישים שלפי שעה, נהנות חברות הבנייה מיציבות פיננסית גבוהה. "בשלב זה אנו לא מזהים פגיעה ממשית ביציבותן הפיננסית של החברות הציבוריות בענף ייזום הבנייה למגורים. עם זאת, אם ההרעה בפעילות תימשך תקופה ארוכה, ולא תהיה התאמה מצד החברות, עשויה להיות פגיעה ביכולת של חלקן לשרת את חובותיהן", הם כותבים.

עוד מציינים כלכלני הבנק כי הערכה זו אינה מייצגת בהכרח את כלל ענף הנדל"ן, שכן החברות שנבחנו הן חברות ציבוריות גדולות עם אפשרויות רבות יחסית לגיוס הון. לצדן פועלות בענף עשרות חברות פרטיות וקטנות יותר, שאורך הנשימה שלהן מוגבל יותר.

על פי בנק ישראל, ההאטה במכירות של דירות חדשות (נתונים שפורסמו באחרונה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), גרמה לגידול במלאי הדירות הלא מכורות בהשוואה לשנת 2016, וזאת למרות שהקבלנים הקטינו את ההיצע. המלאי של הדירות הלא מכורות הסתכם ב-6,130 יחידות דיור לעומת 5,849 יחידות בשנה הקודמת. בענף הבניין מעריכים שהמלאי המשיך לגדול במחצית הראשונה של 2018, תקופה בה התגברה ההאטה בענף, אולם דוח בנק ישראל אינו מתייחס לתקופה זו.

למרות שהמלאי גדל, החברות אינן ממהרות להוריד מחירים בניסיון להיפטר מהמלאי, מכיוון שאינן נתונות בלחץ כספי. "על אף ההאטה במכירת דירות חדשות והרעה בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת, חוסנן הפיננסי של החברות שנבחנו לא נפגע משמעותית, ורובן מצליחות להניע את פעילותן גם ממקורות פעילות נוספים. לכן רוב החברות גם אינן מזדרזות להיפטר ממלאי הדירות שברשותן על ידי הורדת מחירים", כותבים כלכלני בנק ישראל.

בבנק ישראל אף מעריכים כי מדיניות החברות שלא להיפטר מהמלאי של הדירות החדשות, עשויה להעיד גם על כך שמנהלי החברות מצפים שהביקוש לדירות יעלה בקרוב - ועמו המחירים. יש לציין שהערכות אלה נוגדות את תחזית משרד האוצר.

עוד באותו נושא

דוח מנהל התכנון ל-2017: אושרו 127 אלף דירות לבנייה

לכתבה המלאה

סך האשראי הבנקאי לענף הנדל"ן - 63 מיליארד שקל

הניתוח של בנק ישראל מתבסס על הדוחות הכספיים לשנת 2017 של 12 חברות הבנייה היזמיות הציבוריות הגדולות, המהוות כ-17% מכלל הענף

הניתוח של בנק ישראל מתבסס על הדוחות הכספיים לשנת 2017 של 12 חברות הבנייה היזמיות הציבוריות הגדולות, המהוות כ-17% מכלל הענף. חברות אלה נהנות מ-34% מכלל מהאשראי לענף הבנייה. סך האשראי הבנקאי לענף עומד על 63 מיליארד שקל ומהווה כ-15% מכלל האשראי הבנקאי.

בנק ישראל עוקב בקפידה אחר מצבן של חברות הבנייה ונוטלי המשכנתאות, מחשש שהרעה משמעותית עלולה לאיים גם על יציבותם של הבנקים. כלכלני הבנק מציינים שחברות הבנייה חשופות לסיכון במקרה של האטה מתמשכת בענף והצטברות מלאים גדולים של דירות לא מכורות, ירידה של מחירי הדירות או עלייה קיצונית בריבית על ההלוואות המשמשות את הקבלנים לייזום פרויקטים.

הכלכלנים הבחינו בהרעה בכושר הפירעון של החברות, באופן דומה להרעה ממנה סבלו החברות בשנת 2014, כאשר ניסה משרד האוצר לממש את תוכנית "מע"מ אפס" להוזלת הדירות. עם זאת, מציינים הכלכלנים שהחברות נערכו לירידה במכירות והקטינו את שיעור האשראי ("יחס המינוף") שלהן. הקטנת האשראי מקנה לחברות עמידות, אולם הכלכלנים מדגישים שזוהי עמידות לטווח הקצר, כלומר, לשנה הקרובה בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully