וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים: "במתכונתה הנוכחית - מחיר למשתכן היא תוכנית גוססת"

10.5.2018 / 14:46

בכנס התאחדות בוני הארץ אמר נשיא ההתאחדות רוני בריק כי למרות הכוונות הטובות, דרך ניהול התוכנית גרמה לכך שהיא לא תשיג את מטרתה. "רואים את זה בדיווחים על ביטולי זכייה"

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: תום זואילי

(בווידאו: סיור באתרי בנייה של מחיר למשתכן)

"מחיר למשתכן בצורתה הנוכחית היא תוכנית בנייה גוססת", כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, בפתיחת הכנס השנתי המקצועי של ענף הבניה והתשתיות, שמקיימת התאחדות בוני הארץ בשיתוף עם הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל במלון הרודס, אילת. בריק הסביר כי "זה קורה מפני שחלק ניכר משוק הדיור פועל זמן רב מדי מבלי שמידע ברור על הצורך האמיתי בדירות בכל מקום, היכולת הכלכלית של תושבי כל אזור, מתי יושלמו התשתיות באזור הבנייה, מה היזם או הקבלן יכול להציע בכל מתחם ועוד. שר האוצר מתגאה על כך שהוא ניטרל את גורם היזם-הקבלן אבל מה לעשות - אי אפשר לנטרל את היחיד שבונה באמת ולצפות שהבנייה תמשך".

בריק הדגיש כי "שר האוצר סימן מטרה ראויה של סיוע לחסרי דיור. אני משוכנע שכאשר הוא יצא לדרך הוא באמת ובתמים חשב שיוכל לחתוך מחירים בסבסוד קרקע וחשב שיוכל באמת לטפל בכל חסרי הדיור בקדנציה הזו. אבל איפשהו אחרי הבחירות, השר כחלון איבד את הדרך. הרגע שבו שר מפסיק לשמוע לעצות של המומחים ואנשי השטח שבו הוא מטפל - הוא רגע עצוב. כולנו ראינו את זה קורה. כולנו מכירים כבר את הפורמט - באים שרים ומנסים לתקן טעות גדולה אחת עם טעות גדולה אחרת".

לדברי בריק, מטרת תוכנית מחיר למשתכן הייתה לתקן טעויות שעשתה המדינה, "אך שר האוצר הלך את הצעד הראשון ונעצר. אי אפשר להבטיח שהמחירים ירדו ואז להעלות בעשרות אחוזים את המס על הבנייה, ולהסתיר מידע על הנעשה בשוק, כשהוא לא דומה למה שרוצה השר ולצפות שאנחנו לא נגביר זהירות.

רוני בריק בכנס התאחדות בוני הארץ. מרסלו,
נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק/מרסלו
"אנחנו הולכים לתקופה של זינוק בעלות תשומות הבנייה בגלל מחסור עולמי בברזל, וזינוק במחיר חומרי חציבה לבטון וסלילה, שקורה עכשיו לנוכח כישלון המדינה לייצר תחרות במחצבות"

"אי אפשר להתעלם מעלייה בלתי פוסקת בילודה ובגירושים בלי להתאים את התכנון ומהירות של הוצאות היתרי הבנייה לשוק. אי אפשר להתעלם מצרכי העיריות שרוצות לקדם התחדשות עירונית ומראשי ערים שחוסמים התחדשות. אי אפשר להגדיל ולהגדיל את היקף הסיכון שבו עובדים יזמים וקבלנים, שמארים למסור דירות בגלל תשתיות חצי אפויות ולצפות שלא נתחשב בסיכון הזה. הציבור הבין שתוכנית מחיר למשתכן לא עובדת יותר בצורה שבה מפעילים אותה. רואים את זה בדיווחים על עוד ועוד ביטולי זכייה וכן, רבותי, רואים את זה בסקרים הפוליטיים".

בריק הרחיב בעניין עליית הסיכון של הקבלנים וציבור רוכשי הדירות בעקבות התנהלות הממשלה. "אנחנו כבר נמצאים חודשים בירידה משמעותית בהתחלות הבנייה, ואם זה לא מספיק - אז יש סיכוי סביר שנכנס לתקופת בחירות. בכל 6 מערכות הבחירות לכנסת משנת 2001 נרשמה ירידה של 30%-40% בהתחלות הבנייה למגורים ובעקבותיה בא זינוק מחיר דירות".

בנוסף, הזהיר נשיא ההתאחדות כי "אנחנו הולכים לתקופה של זינוק בעלות תשומות הבנייה בגלל מחסור עולמי בברזל, וזינוק במחיר חומרי חציבה לבטון וסלילה, שקורה עכשיו לנוכח כישלון המדינה לייצר תחרות במחצבות. המחלקה הכלכלית של ההתאחדות צופה תוספת בלתי נסבלת של מעל 45 אלף שקל למחיר דירה ממוצעת - בגלל תוספת של עוד ועוד רגולציה ומיסוי. בנוסף, אין לנו ביטחון בכך שמדדי המכירות ומדדי המחירים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משקפים את השוק בכלל. לזה תוסיפו ויכוחים בין האוצר לבנק ישראל שיכולם להביא לירידת בזמינות המימון לבנייה וחזרה לעליית הריבית על המשכנתאות".

שר השיכון יואב גלנט בכנס תחברוה תשתיות ונדל"ן בתל אביב. מגד גוזני
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט/מגד גוזני

גלנט: "הצלחנו לבלום את עליית המחירים"

"דברים קורים בשטח, אנשים בונים ונכנסים לדירות שאנחנו התחלנו לתכנן אותן לפני בקושי 3 שנים, ויהיו עוד אלפים. את הרכבת הזאת לא יעצרו"

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט התייחס בדבריו בכנס להתיישבות בנגב. "רביבים, אורים - יש שם תשתית, יש חשמל יש כל מה שצריך ואין אנשים. אנחנו נותנים תמריצים על כל בנייה בישובים בנגב, נותנים מוטיבציה ויש פוטנציאל מתוכנן בתב"אות מאושרות ל-40 אלף יח"ד בישובים האלה - מי שרוצה לבנות בכפר מוזמן לבוא", אמר גלנט.

"אני לא מתנבא על העתיד מסיבה פשוטה שהעתיד לא תלוי רק בהיצע ובבנייה ואין לנו שליטה על הרבה גורמים אחרים"ף אמר גלנט בהתייחסו לשוק הדיור. "קיבלתי לידיים מציאות בה מחירי הדירות עלו פי 2 בעשור ואני חושב שאת זה בלמנו. דברים קורים בשטח, אנשים בונים ונכנסים לדירות שאנחנו התחלנו לתכנן אותן לפני בקושי 3 שנים, ויהיו עוד אלפים. את הרכבת הזאת לא יעצרו".

בנושא התחדשות עירונית ודיור ציבורי אמר גלנט כי "כל נושא השיכון לא היה קיים בבואי למשרד, המילה אפילו לא הייתה קיימת. אנחנו משפצים ובונים לאוכלוסיות מבוגרות ואני רואה בזה נושא חברתי במעלה הראשונה. דבר שני, לקח שנתיים להעביר את 'חוק ההתחדשות העירונית' והקמנו רשות להתחדשות עירונית, יש כבר 19 מנהלות פעילות ועד סוף השנה יהיו 25, שם יש אנשים העובדים עבור הקבלן והאזרח. אנחנו נגיע ל-20% מסך הבנייה בהתחדשות עירונית".

גלנט הוסיף כי "אנחנו נוביל מהלך שיוביל שינוי במדינה - במקומות הרחוקים כמו קריית שמונה, נשנה את היחס של הדירות וניתן קרקע משלימה במקומות אטרקטיביים. התוצאה של הדבר היא שיתאפשר לעשות התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ, איפה שלא מאוזן - נאזן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully