וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים: עודף רגולציה בענף הבנייה מייקר כל דירה ב-60 אלף שקל

9.5.2018 / 18:30

לפי בדיקת התאחדות בוני הארץ, חוקים שחוקקה הממשלה בשנה האחרונה בתחום הבנייה, הובילו לעלייה במחיר יחידת דיור. "שר האוצר מנסה להפחית מחירים, אבל הממשלה העלתה אותם בעשרות אלפי שקלים". תחזית עגומה של הקבלנים: "התפרצות של עליית מחירים ב-2019"

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על ירידה במכירת דירות)

"שר האוצר מנסה לפחית את מחירי הדירות במשק, אבל האמת היא שהממשלה בעצמה העלתה את מחיר הדירה בעשרות אלפי שקלים בממוצע". כך עולה מבדיקה שערכה המחלקה הכלכלית של התאחדות בוני הארץ, אשר הוצגה הערב (רביעי) במפגש המקצועי של ענף הבנייה והתשתיות שהיא מקיימת באילת.

במסגרת הבדיקה בוצע תחשיב של העלויות החדשות שהוטלו על קבלנים ויזמים בשנה החולפת במסגרת חוקים ותקנות חדשות בתחום התכנון והבנייה. לפי הבדיקה של התאחדות בוני הארץ, העלויות החדשות מסתכמות בכ-46 אלף שקל ליחידת דיור בממוצע, וכאשר מוסיפים להוצאות אלה מע"מ ורווח יזמי - מסתכמת התייקרות הדירה בכמעט 60 אלף שקל.

לדברי מנכ"ל ההתאחדות, עו"ד אליאב בן שמעון, "מדובר בהפרה בוטה של החלטת הממשלה להפחית עלויות של רגולציה בענף הבנייה. ההתנהלות הזו ומשמעותה מנוגדות להחלטת הממשלה משנת 2014, שקראה להפחתה של הליכי רגולציה בסכום מצטבר של 50 אלף שקל לדירה. במקום ללכת במסלול של ויתור על רגולציה מיותרת, הממשלה קובעת עוד ועוד תקנות, ומסרבלת עוד ועוד את הליכי התכנון והבנייה - ובמקביל מייצר עוד ועוד מסים, שמביאים אותנו לתוצאה ההפוכה".

בנייה. ShutterStock
אתר בנייה/ShutterStock

"התפרצות של עליות מחירים ב-2019"

בן שמעון הדגיש "מדובר בתחשיב זהיר ולא מלא של העלויות הנוספות. די אם נסתכל על מה שקורה בימים אלה ממש בתחום המחצבות, שבהן המדינה בידיה מונעת תחרות ומייצרת שוב מונופולים אזוריים; ודורשת מבעלי המחצבות להעלות עוד ועוד את התמלוגים על חומרי חציבה, כדי להבין שאנחנו מתרחקים עוד ועוד מהחלטה להוזיל את הבנייה". עוד הוסיף כי על פי תחזית התאחדות בוני הארץ, ב-2019 צפויה "התפרצות של עליות מחירים" בשוק הנדל"ן.

נשיא ההתאחדות, רוני בריק, ציין כי "השנה לא נקבעו או בוצעו על ידי המדינה צעדים בתחום הרגולציה, המפחיתים עלויות בנייה, למעט הפחתת רכיב המע"מ מתוך הערבויות שעל כל יזם בתחום הדיור להעמיד לטובת הפרויקט במסגרת חוק המכר. הפחתה שיכולה לחסוך כ-2,000 שקלים במחיר דירה בלבד, בשל ויתור על עלויות מימון ישירות".

"בסופו של יום, המשיך בריק, "פרויקט בנייה הוא מפעל, וכדי לקיימו יש להבטיח שהעלויות שלו לא יעלו על ההכנסות בו. כל העלאת מס ותוספת רגולציה מגיעות בסופו של דבר לכיסו של רוכש הדירה. אם שר האוצר ושותפיו לממשלה רוצים באמת למנוע המשך של עלויות מחירי הדיור, מוטב להם לחשב מסלול מחדש - ולחזור לדרך שתוביל להפחתת עלויות הבנייה".

עלויות רגולציה בבנייה. יח"צ,
עלויות הרגולציה בענף הבניין/יח"צ

לטבלה המלאה - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully