וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: המחדל שגרם למותם של עשרות פועלי בניין

8.5.2018 / 16:00

לפי הדוח, משרד השיכון הפקיר שנים ארוכות את הפיקוח והאכיפה על הבטיחות בענף הבנייה. בעמידר נמצאו עסקאות ענק ללא מכרז, מנויי מקורבים ואלפי שקלים על "אירוח" ללא אורחים. משרד השיכון: "האחריות היא של אגף הפיקוח במשרד העבודה"; עמידר: "מינויים של אנשי מקצוע"

יוסף שפירא במהלך ועידת משפט 29.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
מבקר המדינה, יוסף שפירא/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

מבקר המדינה תוקף את ההזנחה רבת השנים בטיפול המדינה במכת תאונות העבודה בענף הבנייה. דוח מהמבקר, יוסף שפירא, מאשים את משרד הבינוי והשיכון שלא הפעיל מדיניות בקרה ואכיפה אשר הייתה יכולה למנוע חלק גדול מהתאונות. מהדוח עולה שענף הבנייה הוא האחראי למרבית ההרוגים מתאונות עבודה במדינה. מתוך 58 הרוגים בתאונות עבודה היו 33 עובדי ענף הבניין, אולם שורת מחדלים של המשרד, הנמשכת גם היום, מעכבת את הטיפול.

מבקר המדינה חושף שורת מחדלים הנמשכת למעלה מעשור. המחדלים נגרמו בעיקר בשל ניהול כושל וחוסר הפניית משאבים הנדרשים לטיפול רציני בבעיה שגבתה במהלך השנים את חייהם של עובדים רבים.

בין היתר אמור היה המשרד להתקין תקנות חדשות להידוק רמת הבטיחות ושיטות העבודה בענף, אולם השלמת העבודה מתעכבת כבר כ-11 שנים, ללא סיבה מניחה את הדעת. גם ההחלטה להקים מכוני בקרה על הבניה לא יושמה.

פועלי בניין מניחים יסודות לבתים חדשים במעלה אדומים, 24 בינואר 2017. AP
אתר בנייה/AP

רשם הקבלנים מעסיק 2 מפקחים בלבד

רשם הקבלנים, שהוא הגוף האמור לפקח מטעם המשרד על הפעילות בענף, מעסיק לצורך הפיקוח על אתרי הבנייה 2 עובדים בלבד, בתוספת למשרד חקירות חיצוני בהיקף של 156 שעות עבודה בחודש.

לפני 5 שנים הוסמך מטעם המשרד עורך דין שישמש כתובע נגד קבלנים החשודים בהפרות התקנות, אולם המינוי היה חסר משמעות, שכן לא הוקם לצידו גוף המסוגל לנהל חקירות נגד החשודים ולאסוף את החומר שיכול לבסס העמדה לדין או פעולות אכיפה אחרות.

בהמשך התברר כי קיים פער סמכויות משמעותי, שכן משרד השיכון טען שרק הרשויות המקומיות רשאיות להעמיד את העבריינים לדין בעוד שהתקנות והפיקוח הם בידי רשם הקבלנים. רק בשנה האחרונה התברר שלרשם הקבלנים האחראי על הפיקוח אין דיווח ורישום מסודר של תאונות העבודה, מפני שהחומר מוחזק בידי מנהל הבטיחות. רק ב-2017 הוסדר מנגנון דיווח מסודר המאפשר לרשם הקבלנים לקבל את המידע הנדרש.

עמידר: חריגות מנהליות וחשד להשגת טובות אישיות

המבקר גילה ש-19% מהעובדים שהתקבלו לעבודה בחברה בתקופת הביקורת, התקבלו לא מכרז או בהליך תחרותי פגום

בחברת עמידר, הנתונה גם היא לפיקוחו של משרד השיכון, התגלו חריגות מנהליות, מנויי מקורבים, ואף חשד ששרים ניצלו את החברה להשגת טובות הנאה אישיות. תקציבה של החברה מיועד בעיקר לסיוע לחסרי דיור, אולם מדוח המבקר עולה כי חלק מהתקציב הופנה למימון הופעה טלוויזיונית של השר הממונה, יואב גלנט, בתכנית הראיונות היחצנית "אנשים", המשודרת בערוץ 2.

דוח המבקר מגלה שעובדי החברה ומנהליה השתמשו בתקציב האירוח כדי לממן לעצמם ארוחות שבהם לא נכח כל אורח למעט עובדי החברה עצמם. פעיל מפלגתו של שר השיכון הקודם, אורי אריאל, מונה לדירקטוריון החברה מבלי לדווח על קשריו הפוליטיים עם השר.

מינויי מקורבים ועקיפה של חובת המכרזים הם נוהג נפוץ בחברה. לחגיגת מנויי המקורבים הצטרף גם היועץ המשפטי של החברה, שאמור היה להיות שומר הסף שלה. מהדוח עולה שהיועץ מינה לתפקיד בכיר מקורבת ללא מכרז. גם היו"ר יצחק לקס, שפרש בינתיים, מואשם בחריגה מסמכות בתחום המנויים בחברה. לקס שימש בתפקידו בחצי משרה, במקביל ל-15 תפקידים נוספים. הוא מואשם שהשתמש במשאבי החברה לקידום הפרסום האישי שלו, השתמש במשרדים לפעילויות שאינן קשורות לחברה ועוד.

המבקר גילה ש-19% מהעובדים שהתקבלו לעבודה בחברה בתקופת הביקורת, התקבלו לא מכרז או בהליך תחרותי פגום. החברה ויתרה על הליך מכרזי תקין גם בהתקשרויות העסקיות שלה. בנובמבר 2013 היא התקשרה עם כלי תקשורת גדול במסע פרסום בהיקף של 400 אלף שקל, ללא מכרז. רק לאחר שהתקשרה עם חברת עזריאלי בהסכם לשכירות משרדים בהיקף של 4 מיליון שקל לשנה, הגישה עמידר בקשה לפטור ממכרז. כמו כן הושכרו משרדיה הישנים בתל אביב לרשת מלונות דן בסכום זהה, ללא מכרז.

"בכל הנוגע למינוי עובדים נמצא כי כמה מהם בוצעו בדרך של 'חבר מביא חבר', ללא הליך תחרותי ושוויוני", קובע המבקר.

ראיון של יואב גלנט לוואלה טוק 31 באוקטובר 2017. ראובן קסטרו
מימון הופעה טלוויזיונית. שר הבינוי והשיכון יואב גלנט/ראובן קסטרו

תגובות

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה כי "האחריות והסמכות לנושא הבטיחות באתרי הבנייה נמצאת בראש ובראשונה תחת האגף לפיקוח על העבודה במשרד העבודה והרווחה. החל מחודש מרץ 2017, עם כניסתו של רשם קבלנים חדש, הוחלט לשקול הפעלת אמצעי משמעת כנגד קבלנים שהוצא נגדם צו בטיחות. בהתאם לכך המשרד יזם שיתוף פעולה עם משרד העבודה והפרקליטות על מנת לאפשר קבלת נתונים ונגישות למידע, שלא היתה לפני כן והיא הכרחית לפעילות זו. המשרד ימשיך ליישם את פעולת הביקורת ככל שניתן".

מלשכת שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, נמסר בתגובה כי "הפעילות המדוברת נעשתה בתום לב ונועדה לקידום הפרויקט החשוב של שיקום שכונות ולא לכל צורך אחר.
מיד לאחר שהובאה לידיעת השר הביקורת האמורה, הורה השר למנכ"ל המשרד לפעול לתיקון הליקויים באופן מיידי ולקבוע נוהלים אשר ימנעו שגיאות מסוג זה בעתיד. גם מבקר המדינה מצא לנכון להדגיש בממצאיו את התיקון המהיר של הדברים ואת הפקת הלקחים".

מחברת עמידר נמסר בתגובה כי "בנושא מעבר המשרדים: השכרת משרדי החברה ברחוב שאול המלך בתל אביב והמעבר לעיר חולון הביאו לחסכון של כ-4 מיליון שקל בשנה, המוקדשים כולם לרווחת דיירי הדיור הציבורי.

"בנושא המינויים: המינויים שבוצעו בחברה במהלך 3 השנים האחרונות הם מינויים של אנשי מקצוע, שנבחרו בהליך שוויוני וקפדני - כנדרש בנהלים. בנושא הפרסום: תקציב הפרסום של החברה מושקע כיום במלואו בטיפול ברווחתם של דיירי הדיור הציבורי.

"בנושא החזר הוצאות: מדובר בטעות טכנית שנבעה ממערכת דיווח שכר מיושנת. הסכום המדובר, שהוא בהיקף קטן ביותר, הוחזר באופן מיידי לקופה הציבורית. "בנושא המכרזים: בוצע תהליך מקיף לשיפור תהליכי הרכש והמכרזים בחברה".

מטעמו של יצחק לקס, יו"ר עמידר החדשה לשעבר, נמסר בתגובה כי במהלך כהונתו כיו"ר עמידר החדשה, פעל לקס הרבה מעבר לחצי המשרה בה כיהן. השינוי החיובי שחל בחברה בתקופת כהונתו, בכל תחום, זיכה את החברה בדירוג מושלם של טריפל A שניתן על ידי שתי חברות הדרוג, ומבטא את העשייה הרבה שנעשתה בחברה לטובת דיירי הדיור הציבורי בישראל".

בעקבות פרסום הדוח קרא פורום הדיור הציבורי קרא לפתוח בחקירה בחשד לשחיתות בעמידר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully