וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: ירידה של 12% ברכישת דירות בחודש פברואר

15.4.2018 / 13:00

על פי סקירת הכלכלן הראשי באוצר, בחודש זה נרכשו 8,700 דירות חדשות ויד שנייה במחירי שוק, מהן 1,100 יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן. קיפאון גם ברכישת דירות חדשות

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: סיכום שנת 2017 בנדל"ן של משרד האוצר)

בחודש פברואר 2018 נרכשו 8,700 דירות, מהן 7,600 דירות במחירי שוק (כלומר בניכוי דירות שנקנו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן). כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים שמפרסם היום (ראשון) הכלכלן הראשי במשרד האוצר. על פי הנתונים, בהשוואה לפברואר אשתקד ירד מספר העסקאות במחירי שוק (חדשות ויד שניה) ב-12%, בהמשך לשיעורי ירידה חדים מאז מרץ אשתקד. שיעור ירידה דומה נרשם גם בהשוואה לחודש הקודם.

באוצר מציינים כי גם בהכללת הכמות הגבוהה של הרכישות במסגרת מחיר למשתכן, אשר הגיעה בחודש פברואר האחרון לרמתה החודשית הגבוהה ביותר עד עתה (1,100 דירות), נרשמה ירידה בסך העסקאות, הן בהשוואה לחודש הקודם (ירידה של 4%) והן בהשוואה לפברואר אשתקד (ירידה של 2%), במהלכו נרכשו כ-200 דירות בלבד במסגרת מחיר למשתכן.

בפלח השוק של הדירות החדשות, הנמכרות במחירי שוק, נמשך הקפאון גם בחודש פברואר. סך עסקאות אלו עמד על 1,800 דירות - ירידה של 5% בהשוואה לחודש הקודם וללא שינוי בהשוואה לפברואר אשתקד, החודש הראשון באותה שנה בו ירד מספר העסקאות בדירות חדשות אל מתחת ל-2,000 יחידות דיור.

בפילוח גיאוגרפי בולט אזור נתניה, עם ירידה חדה של 18% בהשוואה לחודש הקודם וירידה של 24% בהשוואה לפברואר אשתקד. בכך הסתכם מספר העסקאות בדירות חדשות, במחירי שוק באזור זה ב-170 דירות בלבד, אחת הרמות החודשיות הנמוכות ביותר שנרשמו באזור זה בשנים האחרונות.

מספר עסקאות נדל"ן כולל מחיר למשתכן. משרד האוצר,
סה"כ עסקאות נדל"ן/משרד האוצר

צניחה ברכישות משקיעים ומשפרי דיור

על פי האוצר, מי שהובילו את הירידה במספר העסקאות בחודש פברואר היו המשקיעים. סך הדירות שרכשו בחודש זה עמד על 1,100 דירות בלבד - ירידה חדה של 29% בהשוואה לחודש הקודם, כמו גם בהשוואה לפברואר אשתקד. כשיעור מסך העסקאות, ירד משקל המשקיעים לרמת שפל היסטורי של 13%. הירידה החדה ברכישות המשקיעים הקיפה את כל האזורים, כאשר באזור נתניה ובאזור תל אביב שיעורי הירידה חריגים במיוחד (ירידה של 70% ו-50%, בהתאמה, בהשוואה לחודש המקביל).

מכירות המשקיעים בפברואר רשמו ירידה של 18% בהשוואה לרמה הגבוהה שנרשמה בחודש ינואר. באוצר מניחים כי "תרמה" לירידה זו במכירות המשקיעים הירידה החדה ברכישות המשקיעים, כאשר באזורים מסוימים דירה הנמכרת על ידי משקיע בהסתברות גבוהה יותר תירכש על ידי משקיע אחר, על רקע מאפייני הדירה ומיקומה. חרף הירידה במכירות המשקיעים, מלאי הדירות המוחזקות בידיהם הוסיף לרדת, כאשר בפברואר נגרעו ממנו 630 דירות. באוצר מציינים כי מאז אפריל 2016, עת החל לרדת באופן רציף מלאי זה, נגרעו ממנו 9,400 דירות.

רכישות משפרי הדיור רשמו אף הם ירידה חדה בחודש פברואר. סך רכישות אלו עמד על 2,800 דירות בלבד - צניחה של 17% בהשוואה לחודש הקודם וירידה תלולה של 20% בהשוואה לפברואר אשתקד. למעשה, מאז פברואר 2017 נרשמת ירידה רצופה במספר הדירות הנרכשות על ידי משפרי הדיור (כל חודש לעומת המקביל לו בשנה הקודמת, למעט חודש אוקטובר האחרון, על רקע עיתוי שונה של חגי תשרי). בפילוח גיאוגרפי בולט אזור רחובות, עם ירידה של 25% ברכישות משפרי הדיור בהשוואה לחודש הקודם; ושיעור ירידה דומה בהשוואה לפברואר אשתקד.

סך הדירות שרכשו משפרי הדיור באזור זה בחודש פברואר עמד על 450 בלבד, אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו שם בשנים האחרונות. ניתוח הממצאים מצביע על ירידה בשיעור משפרי הדיור באזור זה הרוכשים דירה טרם שמכרו את דירתם הקודמת (רוכשי "דירה בהמתנה").

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully