וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עדיף לקנות - דירה חדשה מקבלן או דירת יד שנייה?

מיקי גליה

1.3.2018 / 7:30

דירה חדשה מקבלן בנויה בדרך כלל בסטנדרט גבוה ואפשר להתאים אותה לרצונותיכם. דירה מיד שנייה זולה יותר ולרוב אין הפתעות ברכישה. מה היתרונות והחסרונות? מדריך

עריכה: מיכאל ברגמן

(בווידאו: כל העלויות הנלוות לרכישת דירה)

בבואנו לרכוש דירה עומדות בפנינו מספר אפשרויות. אנחנו יכולים להחליט על רכישת דירה חדשה מידי קבלן או על רכישת דירה יד שנייה. לכל אחת מהאפשרויות האלו יש יתרונות וחסרונות משלה.

רכישת דירה חדשה מקבלן מספקת יתרונות רבים. חסרונותיה העיקריים נובעים בעיקר מהעלות הגבוהה יותר ואי הוודאות במועד השלמת הפרויקט.

יתרון בולט של רכישת דירה מקבלן הוא החזות החיצונית והחללים המשותפים של הבניינים החדשים, שהיא מרשימה, מפוארת וכוללת חיפוי חיצוני מאבן או שיש, לובי גדול ומפואר וחדר מועדון לדיירים. אם אתם חובבי ספורט ושמירה על כושר, תשמחו לגלות שבחלק מהבניינים החדשים יש גם חדר כושר מאובזר בכל המכשירים המתקדמים ולפעמים גם בבריכה. כל אלה ועוד משביחים את הדירה ומעלים את ערכה בצורה ניכרת - כמו גם את מחיר האחזקה השוטפת.

תכנון שיפוץ ביתי. ShutterStock
בקניית דירה מקבלן "על הנייר" תוכלו לבצע התאמות/ShutterStock

סטנדרט בנייה גבוה

בדירות חדשות מקבלן סטנדרט הבנייה גבוה וכולל אסלות תלויות, ריצוף 60X60, דלתות איכותיות, תריסים חשמליים. בנוסף, קיימת תקופת אחריות של הקבלן לגבי ליקויים, תיקונים וכו'. הדירות החדשות נבנות עם מרפסת שמש, חניה צמודה או שתיים ובמרבית המקרים קיים גם מחסן. הבניינים נבנים על פי תקן לעמידות בפני רעידות אדמה, ולפי דרישות התקן כנגד שריפות. כמו כן, בכל דירה חדשה מקבלן נבנה היום ממ"ד שהוא צורך חיוני במדינה כמו שלנו.

יתרון בולט נוסף בקניית דירה מקבלן הוא גמישות בתכנון הדירה והתאמתה לצרכיכם. אם רכשתם את הדירה "על הנייר" בשלב התוכניות או בתחילת הבנייה כשעדיין לא התבצעה בה חלוקה פנימית, יאפשרו לכם מרבית הקבלנים לבצע שינויים מסוימים ללא תשלום. בין השינויים תוכלו למצואן: הזזת קירות (לא במקרים של קירות תומכים), הזזת נקודות חשמל, שינוי מיקום אסלות, מטבח, דלתות ועוד.
לצד היופי והפאר, יש לזכור כי במרבית המקרים החדרים בבנייה חדשה קטנים יותר מהחדרים הגדולים שבנו פעם בדירות ישנות. בנוסף, קשה כיום למצוא דירות של 2-3 חדרים חדשות.

לצד היתרונות הרבים, נלווים לרכישת דירה חדשה גם מספר חסרונות שיש לקחת אותם בחשבון. מחיר דירה חדשה מקבלן לרוב אינו מסתכם רק במחיר הקבוע בחוזה כיוון שהתשלומים צמודים למדד תשומות הבנייה. כמו כן, תידרשו לשלם גם את שכר הטרחה של עורך הדין מטעם הקבלן. לכך יש להוסיף את התשלום עבור השדרוגים השונים שיבוצעו בדירה החדשה שיכולים להגיע לסכומים של בין עשרות למאות אלפי שקלים.

בקניית דירה חדשה מקבלן קיים גם אלמנט הסיכון - זאת למרות שכיום כל קבלן מחויב לתת ביטחונות על פי חוק מכר להבטחת כספי רוכש הדירה. במידה והקבלן יפשוט רגל יגרמו לכם נזקים. ראשית, תהיו מודאגים ומתוחים עד שהתמונה תתבהר. שנית, מחיר הדירה עלול להשתנות, וכמובן תאריך מסירת הדירה יידחה, דבר שיגרור אחריו הוצאות כספיות נוספות כמו מעבר זמני למקום אחר ועקב כך תשלום שכר דירה, תיווך, הובלה כפולה, עו"ד ועוד. אי הנוחות הכרוכה בעניין גדולה במיוחד אם יש לכם ילדים קטנים.

אם קניתם דירה בשכונה חדשה בשלבי בנייה ראשונים, קחו בחשבון שתמצאו את עצמכם גרים בתוך אתר בנייה עם רעשים, אבק ולכלוך. הדבר יכול להימשך מספר שנים עד שמסתיימת בניית כל השכונה. הפיתוח הסביבתי בשכונה חדשה מתבצע מאוחר יותר ולא בשלבי הבנייה כך שלא יהיו כבישים ומדרכות מסודרים, ואם אתם מרוחקים ממרכז העיר הנגישות שלכם ושל ילדכם בעייתית.

מפתח לבית. ShutterStock
ברכישת דירה יד שנייה תאריך המסירה קבוע וידוע מראש/ShutterStock

שכונה קיימת ומבוססת

רק בשנת 1991, לאחר מלחמת המפרץ, התקבל החוק על בניית ממ"ד בכל דירה והחלו לבנות דירות עם ממ"דים

דירת יד שניה היא בדרך כלל דירה במחיר זול יותר ובעלת חדרים גדולים יותר. רכישת דירת יד שנייה תעניק לכם שקט נפשי כי אין את אלמנט הסיכון כמו בדירה חדשה. ברכישה כזו אין הוצאות כספיות בלתי צפויות כמו הצמדה למדד תשומות בנייה. אתם רואים בדיוק את המוצר המוגמר ושום דבר לא יפתיע אתכם.

ברכישת דירת יד שנייה מועד מסירת הדירה הוא התאריך שנקבע בחוזה ללא עיכובי בנייה. בדרך כלל תאריך המסירה הוא בטווח של מספר חודשים ולפעמים גם באופן מיידי. נכון, אתם נכנסים לדירה שגרו בה אנשים אחרים ועיצבו על פי הטעם שלהם ולא תמיד זה תואם לטעם שלכם, אך כמובן שניתן לשנות חלק מהדברים בעלויות כספיות נוספות. בנוסף, תיאלצו גם להתפשר על דברים שלא ניתן לשנות כמו גיל הבניין/הלובי.

יתרון נוסף ברכישת דירה מיד שנייה הוא שהדירה ממוקמת בשכונה קיימת ולא באתר בנייה. אופי השכונה כבר מבוסס, כמו גם מוסדות עירוניים, כבישים, מדרכות ותחבורה ציבורית מסודרת.

החיסרון המרכזי של רכישת דירת יד שנייה הוא שלא בכל דירה יש ממ"ד, זאת מכיוון שרק בשנת 1991, לאחר מלחמת המפרץ, התקבל החוק על בניית ממ"ד בכל דירה והחלו לבנות דירות עם ממ"דים. בחלק מהבניינים הישנים גם אין מעלית, או שיש אחת והיא קטנה, ולא תמיד יש חניה או חניה שרשומה בטאבו.

ללא קשר לסוג הדירה שתבקשו לרכוש לבסוף, חשוב להיות יסודיים ולבדוק בעירייה מהן תוכניות הפיתוח לאזור כולו, כדי שלא תופתעו לגלות שעלולים לסלול לכם כביש סואן ליד הבית שרכשתם או שיבנו בית ספר/גן/בית כנסת בסמוך לבניין שלכם.

הכותב הוא מנכ"ל האוסמנג'ר ניהול נכסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully