וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: הבניין הרעוע בחיפה נהרס לטובת הקמת פרויקט בוטיק

5.3.2018 / 13:00

דיירי בניין משנות ה-50 של המאה הקודמת ניסו לגבש תוכנית התחדשות עירונית במשך שנים, לאחר שהברזלים בבניין היו חשופים והייתה סכנת התמוטטות. אבל הקבלנים לא ראו כדאיות כלכלית והשכנים חששו. בסופו של דבר הפרויקט יצא לדרך - צפו בתמונות

אסור להשתמש

(בווידאו: הריסת המבנה בפרויקט תמ"א 38 בחיפה)

אחרי שנים של המתנה וניסיון לחתום על הסכמים עם 8 יזמים שונים - פרויקט תמ"א 38/2 (מסלול הריסה ובנייה) ברחוב אידר בחיפה יוצא לדרך. באחרונה החלה הריסת מבנה מגורים רעוע משנות ה-50 של המאה הקודמת, שכלל 2 קומות על קומת עמודים עם 4 דירות, לטובת הקמת בניין חדש ומודרני בן 6 קומות עם 12 דירות חדשות בסך הכול.

הדרך ליציאה לפועל של הפרויקט לא הייתה קלה: לדברי ד"ר חיליק סופר, מומחה לתמ"א 38 ופינוי בינוי שניהל עבור הדיירים את הפרויקט, בעלי הדירות קיבלו כבר לפני למעלה מ-5 שנים הצעות רבות לביצוע תמ"א 38/1, שמשמעותה חיזוק המבנה הקיים ותוספות בנייה, אך לא הצליחו לגבש הסכמה על הצעה אחת.

הבעיה המרכזית הייתה שכל הברזלים בניין כבר היו חשופים, הטיח והבטון התפוררו מהיסודות ומעמודי התמך - והיה נראה שלא צריך רעידת אדמה חזקה כדי שהבניין יתמוטט. "האזור קרוב לשבר יגור ומושפע מתנודות ססמיות", מדגיש סופר, "ולא היה ספק שיש צורך בהתחדשות עירונית ובחיזוק הבניין".

פרויקט תמ"א 38 בחיפה - הבניין לפני ההריסה. חיליק סופר,
הבניין לפני ההריסה/חיליק סופר
פרויקט תמ"א 38 בחיפה - הבניין לפני ההריסה. חיליק סופר,
מצב הבניין לפני ההריסה/חיליק סופר
פרויקט תמ"א 38 בחיפה - הבניין לפני ההריסה. חיליק סופר,
מצב הבניין לפני ההריסה/חיליק סופר
פרויקט תמ"א 38 בחיפה - הבניין לפני ההריסה. חיליק סופר,
מצב הבניין לפני ההריסה/חיליק סופר
פרויקט תמ"א 38 בחיפה - וידאו הריסה. חיליק סופר, אסור להשתמש
הריסת הבניין/אסור להשתמש, חיליק סופר

הדיירים פנו לוועדת ערר

בשלב הבא ניגשו הדיירים למחלקת ההנדסה בעירייה כדי לברר מהן זכויות הבנייה והאפשרויות הקיימות. "כך למשל, לפעמים איחוד עם בניין שכן הופך את הפרויקט לבר ביצוע. רצוי להיעזר בשמאי ובאדריכל בבדיקת הזכויות", אומר סופר ומפרט: "לאחר ניתוח הזכויות כתבתי מכרז קבלנים לתמ"א 38/2, למרות שקבלנים רבים טענו שהפרויקט אינו כלכלי, ובסופו של דבר נבחרה חברת נורה יזמות הכרמל שהסכימה לקדם מסלול של הריסה ובנייה מחדש. לאחר בחירת עו"ד עופר גרואר כמייצג הדיירים, התקשרו בעלי הדירות בהסכם עם החברה".

למרות ההתקדמות, עיריית חיפה, שאישרה עקרונית את ההצעה טרם החתימה על ההסכם, החליטה לדחות את הבקשה להיתר בנייה, בעקבות התנגדות שכנים שחששו מבניין בן 6 קומות שיסתיר את הנוף - ואישרה לבצע תמ"א 38/1. "הדיירים לא התייאשו, והגישו ערר לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה - שהפכה את החלטת הוועדה המקומית ואישרה את הפרויקט", מוסיף סופר.

עם היציאה לפועל של הפרויקט, יקבלו הדיירים תוספת של 25 מ"ר לשטח העיקרי, מרפסת שמש, מחסן, חניה פרטית וחניה נוספת. בנוסף הם יטפסו 2 קומות ממיקומם הנוכחי. שווי הדירות הישנות עומד על כ-2 מיליון שקל, והדירות החדשות שיקבלו הדיירים נאמדות ב-3 מיליון שקל.

"היה צורך לאסוף את כל בעלי הדירות ולהסביר להם את היתרונות בביצוע הפרויקט, למשל חשיבות חיזוק הבניין מפני רעידות אדמה, מיגונו מפני איום הטילים והשבחת ערך הדירות. לצד זאת לא הסתרנו את החסרונות, כמו צפיפות דיירים והוצאות שוטפות גדולות יותר", הוא מסכם.

הדמיית פרויקט תמ"א 38 בחיפה. אדריכל דוד סלעית,
הדמיית הפרויקט לאחר סיומו/אדריכל דוד סלעית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully