וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלשו לכם לנכס? כך תטפלו בבעיה - ותזכו בפיצוי

אושרי שלוש

28.1.2018 / 8:00

בין אם אדם עשה שימוש בנכס לא שלו או שמדובר בסכסוך שכנים על גבולות הקרקע - החוק מקנה למי שפלשו לו לנכס זכויות שיעזרו לו להתמודד עם המקרה ואף לקבל פיצוי על הנזק. מדריך

מנעול בכלא. ShutterStock
חוק המקרקעין מעניק למחזיק כדין במקרקעין אפשרות לעשות שימוש בכוח במידה סבירה במקרה של הסגת גבול/ShutterStock

קיימים מקרים רבים בהם עושה אדם שימוש בנכס שאינו שייך לו. יש מקרים בהם אדם פולש למקום נטוש ועושה בו שימוש למגורים או לעסק, במקרים אחרים מדובר באדם המספח שטחים או עושה שימוש בחנייה השייכת לאדם אחר על פי חוק. לעיתים, מדובר במקרה של סכסוך בין שני בעלי חלקות סמוכות, החלוקים לגבי שטחי בעלותם וגבולות המגרש.

במקרה שנידון לאחרונה דחה השופט ג'מיל נאסר מבית משפט השלום בעכו תביעה של תושב נהריה שביקש בתביעתו לאסור על חברת הבנייה ס.הזימה מוצרי תעשיה בע"מ לבצע המשך עבודות בנייה של פרויקט מגורים במגרש ברחוב הרצל 22 בנהריה. התובע טען במקרה זה, כי הוא ומשפחתו הגרים בחלקה מזה עשרות שנים הם בעלי הזכויות לכאורה בחלקה. התובע טען כי חברת הבנייה פלשה לשטחו תוך גרימת נזק, הפרעות לשימוש , הסגת גבול, מטרד ליחיד והפרת חובות חקוקות.

התובע במקרה זה ניסה לפנות בתביעת סרק מיותרת ויקרה, בניסיון שבית המשפט יסייע לו לפנות "פולש" שכלל לא פלש. מומלץ, בטרם פניה לבית המשפט לבדוק כי אכן ה"פולש" לא מחזיק או רשום כבעל זכויות בנכס. החוק מעמיד שורה של סעדים בנושא, כך שרצוי להיוועץ תחילה עם עורך דין בתחום.

במקרה של פלישה לנכס איך מתמודדים?

חוק המקרקעין מעניק למחזיק כדין במקרקעין אפשרות לעשות שימוש בכוח במידה סבירה במקרה של הסגת גבול או במקרה של שלילת שליטתו בהם שלא כדין.

יש להדגיש כי פסיקת בתי המשפט בעניין זה מדגישה כי שימוש בכח יעשה במקרים קיצוניים בהם אין מוצא אחר, ובמידה סבירה בלבד. החוק מאפשר לפנות פולש תוך בשימוש בכח באופן מידתי וסביר וזאת בתוך 30 יום מיום הפלישה לנכס. במקביל בית המשפט רשאי לדון ולהכריע של מי הזכויות בנכס.

עוד בנדל"ן

צפו: בניין בן 90 שנה על חוף ימה של ת"א נהרס לטובת פרויקט יוקרה

לכתבה המלאה

אם חלפו מעל 30 ימים - מה בעל הנכס יכול לעשות?

הבעלים יכול להוכיח את בעלותו בנכס על פי נסח הטאבו, במקביל רשאי בעל הנכס לדרוש בתביעה את סילוק ידו ופינוי מסיג הגבול בכוח. במידה ובית המשפט השתכנע כי אכן התובע הוא הבעלים של הנכס הוא יוציא צו לסילוק הפולש והריסת מבנים לא חוקיים בנכס. מימוש הפינוי הוא נושא מורכב מאוד כשלעצמו ודורש התערבות שיפוטית.

האם החוק מאפשר גם לזכות בפיצוי כספי?

על פי החוק יש לבעל הנכס הזכות לקבלת פיצוי כספי בגין נזקי הפלישה לנכס - לעצים, לצמחייה ולמבנים בנכס או כל הוצאה אחרת שנגרמה בשל הפלישה לנכס. על בעל הנכס להוכיח, כי פעולת הפלישה אכן גרמה לנזק ולהגיש בהתאם תביעת נזיקין.

האם ניתן לחייב את הפולש עבור דמי שימוש במקום?

בית המשפט מאפשר למי שנפגע מהפלישה, לקבל דמי שימוש ראויים עבור המקרקעין בהם נעשה שימוש שלא כחוק. דמי השימוש הראויים נקבעים בדרך כלל לאחר הערכת שווי של הנכס על ידי גורם מוסמך דוגמת שמאי.

הכותב הוא עו"ד, שותף מייסד באושרי שלוש עורכי דין ונוטריון המתמחה בנדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully