וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכרון יעקב: טענות לניגוד עניינים בהקמת בית כנסת ביישוב

24.12.2017 / 8:00

תוכנית להקמת בית כנסת נוסף במועצה האזורית עוררה התנגדות מצד תושבים רבים כי לדבריהם ביישוב חסרים דווקא מבנים אחרים. כעת טוענים התושבים שחבר ועדה שאישר את הקצאת הקרקע הוא גם חבר העמותה לה שייך בית הכנסת המתוכנן

מערכת וואלה!

(בווידאו: כתבת הנדל"ן, יעל דראל, מדווחת באולפן וואלה! NEWS על מחירי השכירות בארץ)

תוכנית להקמתו של בית כנסת ביישוב זכרון יעקב מסעירה כבר תקופה את תושבי האזור לאחר שמאות התנגדויות הוגשו כנגד התוכנית, בטענה כי זכרון יעקב היא אחת השיאניות בהקמת בתי כנסת בישראל וכי באזור שבו הוחלט להקצות קרקע – חסרים דווקא מבני ציבור. מתנגדי התוכנית טוענים כעת כי אחד מחברי המועצה המקומית שתמך בהקצאת השטח לעמותת "בית כנסת זכרון טוב" שמקימה את בית הכנסת – משמש בעצמו כחבר העמותה.

על פי ההתנגדות, בזכרון יעקב הוקמו עד היום 34 בתי כנסת וארבעה נוספים מצויים בהליכי הקמה - מה שהופך את המועצה המקומית הקטנה לאחת משיאניות בתי הכנסת בישראל, עם ממוצע של בית כנסת אחד לכל כ-600 תושבים. זכרון יעקב, יישוב בעל צביון חילוני ברובו במישור החוף המונה כיום כ-22,500 תושבים, עוקף על פי נתונים אלו את מרבית המועצות המקומיות והערים המרכזיות בישראל בנושא זה.

לשם השוואה, לפי נתוני המועצות הדתיות, הממוצע בעיר חיפה עומד על בית כנסת אחד לכל כ-1,000 תושבים; ואילו בירושלים היחס עומד על בית כנסת אחד לכל כ-5,000 תושבים. ביישוב קדימה צורן, שבו מתגוררים כ-20 אלף תושבים, ישנם על פי נתוני המועצה הדתית 19 בתי כנסת - כלומר בית כנסת אחד על כל כ-1,100 תושבים.

זכרון יעקב. הרווי ספיר, מתוך אתר פיקיויקי, מערכת וואלה! NEWS
זכרון יעקב/מערכת וואלה! NEWS, הרווי ספיר, מתוך אתר פיקיויקי

בגלגולה הנוכחי של הפרשה, התבקשה המועצה המקומית לאשר את הקצאת הקרקע לעמותה פרטית, בשטח בייעוד ציבורי. זאת, לאחר שוועדת ההקצאות של המועצה אישרה את המהלך. עורכי הדין שחר לוינזון ויוני שליו ריבה, ממשרד יוסף ישורון ושות' המתמחים בתכנון ובנייה והמייצגים את מאות המתנגדים לתוכנית, טוענים כי גם אישור המהלך בוועדת ההקצאות בוצע שלא כדין וכי בנוסף, אישורו הסופי של המהלך היה נגוע בניגוד עניינים במועצה המקומית.

בשיחה עם וואלה! נדל"ן ציין עו"ד שליו ריבה כי "בהתאם למדריך להקצאת שטחים לצרכי ציבור מחודש ספטמבר 2016, הרי שבמידה ומדובר בשטח המצוי במרקם בנוי, כמו בשכונה שבה מבוקשת ההקצאה, חל איסור על הקצאת מגרש חדש לבית כנסת, אלא במצב מובהק של מחסור בצורכי דת. מובן שבמצב שבו יש 34 בתי כנסת בזכרון יעקב, זהו איננו המקרה".

רק בית כנסת אחד בדרום מערב היישוב

מעבר לשאלת הליך אישור ההקצאה, במכתב ששלחו לראש המועצה המקומית, זיו דשא ולמבקר המדינה, מתייחסים עורכי הדין גם לשאלת ניגוד העניינים שהתגלה לטענתם במקרה זה. לטענת עורכי הדין, אחד מחברי המועצה המקומית שתמכו במהלך, חבר מועצה בשם אוחיון מימון שאף נשא דברים בשבחו של המהלך בדיון שהתקיים לפני כשבועיים בנושא, הוא חבר העמותה.

"דומה כי חברי המועצה ובעלי תפקיד בה, היו ערים ל'דואליות' של מר מימון אך בחרו להתעלם ממנה. אין מנוס אלא להסיק כי ההקצאה הינה פוליטית למהדרין, שכן כפי שהציגו המתנגדים, אין מאחורי בקשת ההקצאה צורך אמיתי, והיא סוטה מהמדריך להקצאות ב-180 מעלות", אמרו עורכי הדין.

עם זאת, מתשובת ועדת ההקצאות שהגיעה לידי וואלה! נדל"ן נכתב בין השאר בנוגע להליך ההקצאה כי טענות המתנגדים שגויות. "המתנגדים מנסים לתלות יהבם אף בהוראות המדריך להקצאת שטחים לצורכי ציבור. הוועדה איננה מקלה ראש בהוראותיהם של התדריך והמדריך אך חובה עלינו לזכור כי מדובר במסמכי עזר תכנוניים והם אינם המסמכים המהווים 'מיטת סדום'.

"כפי שהוצג לעיל בשכונות הדרום מערביות של זכרון יעקב בהם מתגוררים כ-7,000 תושבים (שאינם נכללים בקהילה החרדית) קיים רק בית כנסת אחד, בית הכנסת ברחוב ראובן. בהינתן שבית הכנסת ברחוב ראובן צר מלהכיל את המתפללים בו ומשהוגשה בקשה להקצאה על ידי העמותה והוועדה סבורה כי יש מקום להיעתר לה".

עוד נכתב כי "אין בידי הועדה לקבל את עמדת המתנגדים על פיה לעולם לא ניתן יהיה להקצות שטח להקמת בית כנסת במגרש פנוי. לשיטתם רק לאחר שיבנו בעוד מספר שנים מבני ציבור אחרים בחלקה ניתן יהיה לבנות בה גם בית כנסת. גישה זו מאיינת למעשה את המונח הצורך בהקצאה. מאחר ובשכונות הדרום מערביות של זכרון יעקב אין מספיק בתי כנסת עלה הצורך שהוביל לבקשה להקצאה. לאור העובדה שלא ניתן לשלב את בניית בית הכנסת בשטחים בהם נבנו מבני ציבור אחרים טוענים המתנגדים כי על המועצה לדחות על הסף את הבקשה להקצאה. הוועדה איננה מקבלת עמדה זו".

מהמועצה המקומית זכרון יעקב נמסר בתגובה כי "החלטת ועדת ההקצאות ומליאת המועצה בנושא זה נועדה לתת מענה ראוי של שירותי דת, אשר יטיב עם אוכלוסיית התושבים של השכונות הדרום מערביות של זכרון יעקב המונה כ-7,000-8,000 תושבים. ועדת ההקצאות, הינה ועדה מקצועית המורכבת מעובדי מועצה בלבד (מזכיר, יועמ"ש, מהנדס, גזבר וסגן גזבר). הוועדה היא זאת אשר בחנה את בקשת ההקצאה בצורה מקצועית, בהתאם להוראותיו של נוהל הקצאת קרקעות ומבנים ללא תמורה או בתמורה סמלית כפי שפורסם בחוזר מנכ"ל משרד הפנים מס' 5/2001 ותיקוניו.

"הטענה כי בהצבעה נכח חבר מועצה השרוי בניגוד עניינים נבדקת בכובד ראש על ידי הגורמים המקצועיים במועצה לאחר סיום הבדיקה יעודכנו כלל הגורמים המעורבים בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully