וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ר"ג עוצרת אלפי דירות בתל השומר: "חסרים שטחי ציבור"

20.12.2017 / 8:00

העירייה עותרת נגד תוכנית לבניית 3,000 יחידות דיור בטענה כי במקום 80-100 דונם שטחי ציבור שהובטחו לה - הוקצו רק 44 דונם. "שטחים אלו אמורים לאפשר פינוי מוסדות ציבור ממרכז העיר, באופן שיאפשר להקים 12 אלף דירות"

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: הריסה של מבנה ברמת גן במסגרת פרויקט תמ"א 38)

התוכנית להקמתן של כ-3,000 דירות חדשות בדרום מזרח רמת גן נעצרת ועוברת למגרש המשפטי: עיריית רמת גן הגישה בימים האחרונים עתירה מנהלית נגד ועדת השרים לענייני דיור ונגד מנהל התכנון במשרד האוצר באשר לתוכנית תל השומר דרום, בשל מחסור חמור בשטחי ציבור שהובטחו לה, לטענתה, במתחם החדש - אך לא קוימו בתוכניות הסופיות. העתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, באמצעות עו"ד חן עמידור ממשרד עורכי הדין עמידור.

לטענת העירייה, בעוד שחוות הדעת המקצועיות והסיכומים מול המדינה בהליך התכנוני נעו סביב הקצאות קרקע בגודל של 80-100 דונם שטחי ציבור, הרי שבפועל הוקצו לעיריית רמת גן 44 דונם בלבד לטובת שטחי ציבור. שטחים אלו, שאותם ביקשה העירייה להקצות במתחם תל השומר דרום, אמורים הן לשרת את תושבי הדירות החדשות שיוקמו במתחם החדש, והן לאפשר את פינויים של מבנים רבים ממרכז העיר - בהם מוסדות חינוך וקהילה רבים - אל המתחם החדש.

בעירייה טוענים בהקשר זה כי המתחם החדש הוא אחת מעתודות הקרקע האחרונות של העיר, וכי קיצוץ שטחי הציבור בתוכנית החדשה יפגע ביכולתה של העיר להעניק שירותים מוניציפליים ולהתפתח כראוי.

אצטדיון רמת גן. מרץ 2016. ראובן קסטרו
רמת גן/ראובן קסטרו

העברת המבנים תאפשר הגדלת היצע הדיור

"עיריית רמת גן לא תאפשר תוספת של אלפי דירות חדשות ממזרח לכביש 4, ללא שתובטח לה באותה נשימה אפשרות להמשך ההתחדשות העירונית ממערב לכביש 4"

בעירייה מעריכים עוד כי עם פינוי המבנים ממרכז העיר, תתאפשר הקמתן של כ-12 אלף דירות חדשות במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית בעיר. בין המבנים שצפויים להתפנות ממרכז העיר ניתן למצוא תחנות מד"א, כיבוי אש, משרדי עירייה ומכללות.

כנגד העברת גופים אלה לאזור החדש, יתפנו במרכזה של רמת גן קרקעות שיאפשרו הוצאה לפועל של פרויקטי תמ"א 38 רבים - כ-5,500 דירות מתוכן כבר בהליכי מימוש - באופן שיאפשר את הגדלת היצע הדיור בעיר הוותיקה. דרישה נוספת נוגעת להוספת שטחי מסחר ותעסוקה באזור החדש שייבנה.

זאת ועוד, בעירייה עותרים גם נגד נפח הבנייה במגרשים הציבוריים שאושרו בוותמ"ל, בטענה כי הוא צומצם משמעותית ללא נימוקים. "הנה כי כן, במשיכת קולמוס, בסך כולל 31 מילים, ללא דיון מעמיק, ללא נימוק ו/או צידוק לתת-ניצול של השטחים הציבוריים בתחום התוכנית כדי פחות מחצי מן המותר על פי החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב. בשאר חלקי העיר, נעתקו 283,220 מ"ר שטחים בנויים מיכולתה של עיריית רמת גן לתת מענה ראוי והולם לצרכי תושביה", לשון העתירה.

עוד נכתב בעתירה כי "להמחשת האמור, נציין כי סך שטחים זה יכול להכיל 3.7 פעמים את המגדל העגול, הגדול מבין 3 המגדלים של מרכז עזריאלי, ששטח כל קומה בו משתרע על פני 1,530 מ"ר והוא מתנשא לגובה של49 קומות".

בעתירה, דורשת העירייה את התערבות בית המשפט גם בסוגיות אחרות - בהן האפשרות לרשום את השטחים החדשים על שם הרשות המקומית והיכולת לתפוס בהם חזקה על פי הוראות חוק התכנון והבנייה וכן הסטת כביש רפאל איתן מזרחה. טיעון נוסף של העירייה נוגע לכך שלטענתה לא זומנו נציגיה לישיבת ועדת המשנה של הוותמ"ל ולמליאת הוותמ"ל והעירייה, כך בעתירה, נאלצה לשטוח את טיעוניה בפני החוקרת הממונה.

ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר, התייחס לעתירה ואמר כי "עיריית רמת גן לא תאפשר תוספת של אלפי דירות חדשות ממזרח לכביש 4, ללא שתובטח לה באותה נשימה אפשרות להמשך ההתחדשות העירונית ממערב לכביש 4, במה שמכונה 'העיר הוותיקה'. התחדשות כזו אפשרית רק אם דרישותיה הלגיטימיות של העירייה לתוספת שטחי ציבור, לצד שלביות במימוש מגורים מול תעסוקה, ייענו במלואן".

מהוותמ"ל נמסר בתגובה: "נכון למועד זה, העתירה טרם נתקבלה בוותמ"ל. עם קבלתה ולימוד הטענות המועלות בה, תובא עמדת הוותמ"ל בפני בית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully