וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השכנים התנגדו ובמקום המבנה הנטוש בחיפה יוקם "חצי פרויקט"

14.12.2017 / 11:56

מבנה נטוש בשכונת בת גלים בחיפה קיבל את אישור הוועדה המקומית לחיפה להריסה ובנייה של בניין בן 6 קומות כפרויקט תמ"א. ועדת הערר קיבלה את טענות התושבים שהתנגדו והחליטה "לחתוך" את מספר הקומות ל-3 בלבד

צילום: ערן גילווארג, עריכת וידאו: יותם וקס

(בווידאו: כתבת הנדל"ן של וואלה! NEWS, יעל דראל, על התפתחות שכונת בת גלים בחיפה)

המבנה הנטוש ברחוב בת גלים 4 בשכונת בת גלים בחיפה, שבו פעלו בעבר אולם אירועים ובית קולנוע, מצוי תקופה ארוכה תחת מאבק מקומי בעקבות התנגדות תושבי האזור להקמתו של פרויקט מגורים בן 6 קומות שתוכנן להיבנות תחתיו. כעת צלח מאבקם של המתנגדים וועדת הערר המחוזית בחיפה קיבלה באופן חלקי את הערר שהגישו והחליטה להפוך החלטתה של הוועדה המקומית בעיר ולאפשר את הקמתו של בניין מגורים בן 3 קומות בלבד.

המבנה, הממוקם בסמוך למבנה הקזינו המפורסם בבת גלים, שעומד אף הוא נטוש כבר שנים רבות, מוגדר כמבנה לשימור ופעלו בו בעבר אולם אירועים "בת גל" וכן בית קולנוע שפעל קודם לכן תחת השם "קולנוע תכלת". הוויכוח בין הצדדים – היזמים והוועדה המקומית מצד אחד ותושבים המתגוררים בסמוך מצד שני – נגע בשאלה האם ההתייחסות למבנה היא כאל מבנה בן 4 קומות שזכאי למלוא התוספת המותרת על פי תמ"א 38 - כפי שהעניקה להם הוועדה המקומית – או שמא מדובר בבניין בעל נתונים ייחודיים שאינו זכאי לתוספת המלאה של 2.5 קומות.

העיר חיפה. ShutterStock
העיר חיפה/ShutterStock

על פי התוכנית, ביקשו היזמים להקים פרויקט מגורים בן 25 יחידות דיור עם חזית מסחרית, על פי מלוא הזכויות המוענקות להם על פי תמ"א 38. אלא שהמתנגדים, שהגישו את הערר באמצעות עו"ד משה פרזנצ'בסקי, ממשרד עורכי הדין בן ארי, פיש סבן ושות', טענו כי אין לאשר למבנה תוספת של 2.5 קומות, שכן הדבר נוגד את המלצות יחידת השימור, וכי התוכנית הנקודתית של המקום ייעדה את החלקה לטובת הקמתו של "מרכז שכונתי" בו מותרת הקמה של מבנה בן 2 קומות בלבד. לדברי הדיירים, המבנה מעולם לא שימש למגורים אלא כאולם קולנוע וכאולם שמחות ולכן אינו זכאי ממילא לתמריצים המיועדים למגורים.

דיירי האזור, שבו קיימים בניינים היסטוריים רבים ומבנים רבים המיועדים לשימור, טענו עוד כי הבקשה של היזמים לשינוי המבנה הקיים מהווה גם סטייה ניכרת ושינוי יסודי בצורתו החיצונית של המבנה והצפיפות במבנה חורגת מהצפיפות המקובלת באזור. ועדת הערר קיבלה את הטענה העקרונית כי האופן שבו הוקם המבנה המקורי התפרסה על פני תכסית מקסימלית, באופן חריג, שכן המבנה מעולם לא יועד למגורים ולכן הוא חריג באופן שבו הוא מנצל את שטח המגרש.

ההחלטה התקבלה פה אחד

במצב דברים זה, ציינו חברי הוועדה, "כתוצאה מכך, תמריצי התמ"א להריסה ובנייה הנגזרים משטח קומה טיפוסית קיימת, אם מוכפלים ב-2.5 בהתאם להוראות תמ"א 38, יהיו גבוהים משמעותית מאלה שיתקבלו בכל בניין מגורים קיים בסביבה, אף אם אותם בנייני מגורים מיצו את כל זכויות הבנייה המוקנות להם במגרש. כתוצאה מכך, לא זו בלבד שמוענקים למגרש תמריצים גבוהים מאלו שיוענקו למגרשים סמוכים, אלא שהבניין שיתקבל במגרש לאחר ניצול התמריצים יהיה בהכרח חריג לסביבתו בשטחי הבנייה ובנפחי הבנייה".

ועדת הערר ששמעה את טענות הצדדים, החליטה בסופו של דבר לקבל את הערר באופן חלקי וקבעה כי "יש לצמצם את שטח הבנייה, כך שתמריצי תמ"א יהיו בהיקף של שטח קומה אחת קיימת ולא 2.5 קומות כפי שחושב". הוועדה קבעה, כי על היזמים לתקן את הבקשה והוועדה המקומית תקיים דיון בבקשה המתוקנת. ההחלטה התקבלה פה אחד על ידי יו"ר הוועדה, עו"ד דקלה מוסרי טל, וחברי הוועדה: עו"ד חנה קציר, נציגת המחוז אורית חפר-רוגובין, ארכיטקט שמחה אפק ועו"ד יגאל נויפלד.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה כי "ועדת הערר קיבלה את עמדת העירייה, לפיה התוכנית שחלה על המגרש, מאפשרת מגורים, בצירוף זכויות מכוח תמ"א 38. הסתייגות ועדת הערר עוסקת בהיקף השטח, אשר עתיד להתווסף למבנה, ונובעת מכוח עמדה חדשה של מינהל התכנון אשר התקבלה אך לאחרונה, לאחר שניתנה כבר החלטת הוועדה המקומית.
היתר הבנייה, במידה ויוצא, יותאם להחלטת ועדת הערר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully