וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בני ברק צפופה כמו מנהטן: "ב-2040 ישראל תעקוף את הודו"

28.11.2017 / 10:26

בכנס לשכת השמאים באילת מתח יגאל צמיר, אדריכל ומתכנן ערים, ביקורת על התכנון בארץ וטען כי אינו מתחשב בקצב צמיחת האוכלוסייה והצפיפות הצפויה: "התכנון חייב להתנקז לנגב"

מערכת וואלה!

(בווידאו: יעל דראל מסכמת את שנת 2017 בענף הנדל"ן באולפן וואלה! NEWS)

"בישראל בעיית הדיור היא מחלה כרונית שנגרמת ממחסור בקרקע. השטח הכולל של ישראל הוא 22 אלף קמ"ר אבל רק 5% משטח המדינה כולה - כלומר 1,100 קמ"ר בלבד - מוקצים למגורים לתושבים", כך אמר הבוקר (שלישי) פרופ' יגאל צמיר, אדריכל ומתכנן ערים, בכנס לשכת שמאי המקרקעין המתקיים באילת. "בהולנד, למשל, כ-28% משטח המדינה מוקצה לשטח היישובים. בשוויץ שטח המגורים תופס כ-18%. הצפיפות הארצית הכללית בישראל הוא 398 נפש לקמ"ר כיום וב-2040 נהיה צפופים יותר מהודו והצפיפות תעמוד על 605 נפש לקמ"ר".

צמיר מתח ביקורת על התכנון והתחזיות בנוגע לגדילת האוכלוסיה וציין כי "קחו למשל את תמ"א 1, כמות השטחים המוגנים גדלו בחצי מיליון דונם. אני מאוד בעד סביבה, אבל אין תוספת מרקמים - ולכן התכנון הלאומי חייב להתנקז לנגב. חייבים תוכנית פעולה לתכנון ערים". ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי, שנכח בדיון ציין כי משרד הביטחון לא מוותר על שטחים רבים בנגב וכי הדבר מהווה בעיה.

צמיר הציג נתונים בנוגע לצפיפות בישראל ואמר: "נכון להיום, ללא הנגב, שהוא בערך חצי משטח המדינה, נגיע ל-767 נפש לקמ"ר בשנת 2017 לקמ"ר. היום ישראל במקום ה-34 במדד הצפיפות העולמי. אבל אם מסתכלים רק על המדינות המשמעותיות ומשמיטים מדינות כמו מקאו, אנחנו מקום 10. מקום מכובד". לדבריו, "ב-2016 היינו כמעט המאוכלסים ביותר בעולם וב-2040 נעבור את כל המדינות, פרט לבנגלדש. מחוז ת"א, המרכז, ירושלים וחיפה: 1,870 נפש לקמ"ר ובשנת 2040 זה יעמוד על 2,860 נפש לקמ"ר - כלומר צפיפויות גבוהות בהרבה. אנחנו עולים במהירות הבזק לקנה מידה של הונג קונג".

עוד באותו נושא

כך זינק מספר הדירות המתוכננות בתל אביב ב-300%

לכתבה המלאה
בני ברק ממעוף הציפור. ראובן קסטרו
בני ברק/ראובן קסטרו

הערים מלאות

"אם בודקים את המרקם העירוני של כפר סבא או רעננה, רואים שהכל מלא. עוברים דרומה, אזור תל אביב והסביבה – הכל מלא"

צמיר התייחס גם לדוגמאות ספציפיות ואמר: "אם מסתכלים על הצפיפות העירונית - תל אביב היא מקום חמישי בעולם. 12.5 אלף תושבים לקמ"ר, אנחנו אחרי מומביי, מילה ובנגלדש אבל הרבה מעל מוסקבה, פריז, או בואנוס איירס. ישראל מצויה כיום במקום 8 בצפיפות בשטחים העירוניים. זה נתון שנכון לשנת 2000 - אבל אנחנו במגמה של תאוצה קדימה מאז".

לדבריו, "בני ברק מככבת ברשימת הערים הצפופות בעולם, זהה למנהטן, אם מבודדים אותה כשטח בפני עצמו. אלו דברים מבהילים. ומה קורה בתמונת המגורים? בין 1995-2014 נבנו בישראל 777,500 דירות - שליש מהן צמודות קרקע על פני שני שליש מהקרקע. כלומר, השטח בוזבז.

"עד כאן המציאות. ומה מבחינת תכנון? היכן תיקלט תוספת האוכלוסייה העירונית של 4.14 מיליון עד 2040? התשובה היא במרקמים העירוניים. אבל אם בודקים את המרקם העירוני של כפר סבא או רעננה, רואים שהכל מלא. עוברים דרומה, אזור תל אביב והסביבה - הכל מלא. כמו באוטובוס שהנהג צועק: אין מקום. בראשון לציון ורחובות יש קצת מקום. בבאר שבע לכאורה שגודלה הוא כמו תל אביב רבתי, 3,000 קמ"ר, אבל פרקטית לא פשוט להכניס שם סיכה. השטח הזה אמור היה להכיל 2 מיליון תושבים אבל בתוכנית המתאר שלה שהופקדה ל-12 שנה, היעד הוא לגדול ל-300 אלף תושבים. אז איפה המאסה הגדולה? איפה הרזרבות? הן אינן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully