וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עד 2040 נתכנן 2.6 מיליון דירות - 25% בהתחדשות עירונית"

27.11.2017 / 18:18

יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי דיבר בכנס לשכת שמאי המקרקעין באילת ומתח ביקורת על אופן ניהול תמ"א 38 עד עכשיו. "אף פעם לא הבנתי למה זו תוכנית ארצית, הרשויות צריכות לנהל אותה". שקד: "כמו שופטים למסים - צריך שופטים לנדל"ן"

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: אביגדור יצחקי מתעמת עם מפגינים נגד תוכנית סירקין בפתח תקווה)

"הרשויות הן לא הומוגניות, ולא הבנתי אף פעם למה תמ"א 38 היא תוכנית ארצית כי למעשה מי שצריך לנהל אותה זה הרשויות", כך אמר ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, במהלך כנס של לשכת שמאי המקרקעין שמתקיים באילת. "למרות כל הבעיות שיש בתמ"א אנחנו רוצים שיוקמו מנהלות בערים. לכן הוצאנו קול קורא ו-19 רשויות קיבלו תקציב. המטרה היא שלכל עיר תהיה תוכנית כוללנית לנושא. עד שנת 2040 אנחנו צריכים לתכנן 2.6 מיליון דירות ומתוכם 25% יהיו בהתחדשות עירונית, והן יהיו. כל עירייה תחויב בסופו של דבר לעשות תוכנית כזו. כלומר כל בניין בעיר יידע את עתידו ההתחדשותי. עד היום כל אחד הלך והחתים דיירים, אבל בעתיד כל אדם שיחתים אנשים יידע מה הוא הולך לקבל מהעירייה".

יצחקי התייחס למהלכים נוספים שמבוצעים בתחום ההתחדשות העירונית ואמר כי "גם בתחום של קרקעות משלימות קיבלנו החלטה לתת קרקעות משלימות באותם מקומות שבהם זה נדרש – כלומר אנחנו נתן קרקע משלימה רק במקום שבו כל דירה בקרקע משלימה תניב לי 2.5 דירות נוספות. בפריפריה אי אפשר לעשות התחדשות עירונית בלי להביא כסף ולכן אנחנו בדיונים כדי להקים מקור כסף לפרויקטים".

יצחקי מתח ביקורת על האופן שבו התנהלה תוכנית המתאר הארצית עד היום ואמר: "אני כאזרח חושב שהריכוזיות היא אם כל חטאת, לא את הכל צריכה לעשות המדינה. אני בעד ביזור, בעד שהרשויות יטפלו בזה, הן מכירות את התושבים ואת הצרכים, ולכן הדגש בתיקון 3 א' שהרשות המקומית היא זו שקובעת את העניין. כמו שיש רשויות כאלה, יש רשויות אחרות. אין הומוגניות. זה לא פשוט ליצור מצב שכולם ייצאו מבסוטים. לכן יש רשויות שבהן התמ"א פורחת, יש כאלה שבהן עוד לא התחילו ויש כאלה שפרחו בעבר והיום פחות. הכל בסוף נובע מהיכולת של הרשות להיכנס פנימה ולשרת את התושבים בעניין הזה".

עוד בנדל"ן

מערת נטיפים במרתפי מחיר למשתכן בראש העין מאיימת לעכב את הפרויקט

לכתבה המלאה

"המדינה שמה את כל הביצי בסל אחד - מחיר למשתכן"

"עיר לא יכולה להתקיים בלי היטלי השבחה. אנחנו לא יכולים לעשות את המהלכים האלה לבד"

יצחקי הוסיף עוד כי "כל הזמן אנחנו יושבים עם רשויות מקומיות שלכל אחת מהן יש רעיון אחר. אחד הרעיונות האחרונים למשל הוא זה של רשות מקומית שאומרת שאם יש לך מגרש ואתה בונה עליו ורוצה לקבל עליו הקלות, כמו למשל הקלות שבס או כחלון – אז לך תחזק מבנים במקום אחר. זו שיטה, ויהיו עוד הרבה שיטות שעוד יהיו. אבל יש בשיטה הזו גם בעיות משפטיות כי זה בעייתי להתנות שירות בשירות".

מי שעוד נכחה בכנס היא עו"ד אביבית מאור נמרודי, סגנית ראש עיריית רמת גן ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר, שמתחה ביקורת על התמריץ שהמדינה נותנת לרשויות המקומיות בנושא זה. "בהתחדשות עירונית התשתיות קיימות, הרשות המקומית צריכה רק לחדש ולשפר. המדינה הרי משקיעה מיליארדים במחיר למשתכן, אז תשקיעו בנו כסף כדי שנוכל לתת את השירות הזה. אבל היום הממשלה שמה את כל הביצים בסל אחד, תנו לנו תקציבים, תעשו איתנו הסכמים. עיר לא יכולה להתקיים בלי היטלי השבחה. אנחנו לא יכולים לעשות את המהלכים האלה לבד". מאור-נמרודי העריכה כי ב-2017 אושרו 1,400 יחידות דיור, אך ציינה כי התור בוועדה המקומית לקבלת היתרים ארוך.

איילת שקד כנס לשכת שמאי מקרקעין אילת. איתמר סיידא,
איילת שקד/איתמר סיידא

איילת שקד: בוחנת אפשרות למקצע שופטים בתחום הנדל"ן

גם שרת המשפטים איילת שקד דיברה בכנס ואמרה כי: "אני חושבת שנדל"ן הוא תחום מאוד סבוך וייחודי וכמו שיש שופטים ייעודיים למסים אני חושבת שצריך שיהיו שופטים שיתמקצעו במקרקעין ונדל"ן, זה עדיין לא בהחלטה, אבל זה בהחלט בדיונים. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, כבר שוחח איתי על זה ואני בהחלט בוחנת את זה".

שקד התייחסה גם לחוק ההמלצות והעריכה כי ייתכן שיוכנסו בו שינויים נוספים. עם זאת, שקד ציינה כי "הפרקליטות מתעסקת עם 35 אלף תיקים מתוכם 40 אחוז נסגרים בהמלצת המשטרה. מתוך כל ה-35 אלף תיקים הללו, 200 תיקים הם עם פרקליט מלווה, כלומר במקרה שיש תיקים כלכליים גדולים או תיקים של אנשי ציבור – אלו תיקים עם פרקליט מלווה. בכל הנוגע לשאר התיקים המשטרה או מעבירה את החומר לפרקליטות או ממליצה לסגור. כלומר על מרבית התיקים המצב יישאר כמו שהוא. הפוקוס עכשיו הוא על ה-200 תיקים הגדולים שיש בהם פרקליט מלווה. אני חושבת שצריך לדעת שגם לחשודים יש זכויות וכשחשוד מסתובב עם עננה מעל ראשו, זו פגיעה קשה בו ובמשפחתו ובעיניי יש בחוק הזה שמירה על זכויות חשודים, ובסוף, כשהיועץ או פרקליט המדינה יקבלו את החלטתם – האמינו לי שהם יפרסמו החלטה מנומקת. באתי עכשיו מישיבה עם היועמ"ש, אני חושבת שהחוק נכון להיום כבר שונה, הוא איננו כפי שנוסח בהתחלה, ובנוסף צריך להכניס בו עוד כמה תיקונים לפני קריאה ראשונה ושלישית".

שקד התייחסה גם לקמפיין metoo ולחשיפת ההטרדות המיניות ואמרה: "הערה במסדרון היא לא כמו אונס. בחוק להטרדה מינית גם הטרדות מילוליות נכנסות לאותה קטגוריה כמו הטרדה פיזית וצריך לבחון את זה. יש גם הגיון או שכל ישר. צריך להיזהר לא ללכת על פליליזציה של החיים. יש עוד דרכים לפתור בעיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully