וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי הקלעים של הפרויקט היוקרתי ביותר במחיר למשתכן

27.10.2017 / 0:01

במתחם גליל ים בהרצליה ייבנו כ-1,500 דירות מוזלות, ואלפי זכאים נרשמו להגרלה בתקווה לזכות בנכס באחד האזורים המבוקשים בארץ. אך שיחות עם הזוכים מגלות שחלק מתנגדים לתוכניות הבנייה, בעוד אחרים דווקא רוצים להתקדם. בינתיים - הבלגאן חוגג

מנופים סמוך למחלף הסירה בהרצליה, 21 בינואר 2017. ראובן קסטרו
מנופים בהרצליה, סמוך לאתרי הבנייה של מיזמי מחיר למשתכן/ראובן קסטרו

הצצה אל מאחורי הקלעים של אחד ממכרזי מחיר למשתכן המבוקשים ביותר בישראל, מראה כיצד הבלגאן חוגג בתוכנית הדיור המוזל של המדינה. לפרויקט מחיר למשתכן במתחם גליל ים היוקרתי בהרצליה, הכולל כ-1,500 דירות מוזלות בסך הכול, נרשמו עשרות אלפי זכאים שקיוו לזכות בהגרלה הגדולה. אולם בימים אלה מתנהל מאבק עיקש מצד קבוצה של זוכים, שעד לאחרונה הגדירו את עצמם "זוכים מאושרים" - אך כעת נלחמים לשנות את תוכניות הבנייה.

מדובר בקבוצת זוכים בפרויקט של חברת אפריקה ישראל מגורים במתחם, הטוענים בשיחה עם וואלה! נדל"ן כי החברה הוותיקה הציגה תכנון דירות לקוי, שעלול להביא להקמת דירות בסטנדרט לא ראוי. אפריקה ישראל, אשר צפויה לבנות במקום כ-500 דירות, זכתה במספר הרב ביותר של יחידות דיור מבין חברות הנדל"ן שהתמודדו וזכו במכרז. ביום ראשון הקרוב צפויה החברה לקיים כנס ראשון לזוכי ההגרלה, בו יוצג הפרויקט באופן רשמי.

חריגה בנוף: הזוכים שמתנגדים לזוכים שמתנגדים

מהעבר השני של המתרס, קיבלה הנהלת אפריקה ישראל מגורים פנייה הפוכה מצד קבוצה אחרת של זוכים, שטענו כי הם מייצגים את מרבית הזוכים בפרויקט - ויוצאים נגד יוזמת ההתנגדות, במטרה שלא לגרום לעיכובים נוספים

אלא שבשבועיים האחרונים, עוד בטרם בחרו את הדירות שירכשו, כ-30 זכאים שזכו בהגרלה בגליל ים והתאגדו, הגישו התנגדויות לפרויקט לידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בהרצליה. לטענתם, התכנון בפרויקט לקוי והדירות שיוקמו יהיו, כהגדרתם, "דירות שיכון". השבוע גם נפגשו נציגי הקבוצה עם מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, אורן הוד, בפגישה שבה נכחו גם נציגי מהנדס עיריית הרצליה, אדריכל מייק סקה, בניסיון להגיע להבנות ולשנות את התכנון בדירות.

ההתאגדות יוצאת הדופן של קבוצת הזוכים בהגרלה בגליל ים, אף לוותה בשבועות האחרונים במפגש עם ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת כולנו, שבראשה עומד שר האוצר, משה כחלון, יוזם התוכנית. ח"כ פולקמן נפגש עם נציגי הקבוצה כדי לענות על שאלות, בעקבות החשש לתכנון לקוי.

אלא שאותה התאגדות זכתה בינתיים גם לתגובת נגד חריגה: מהעבר השני של המתרס, קיבלה הנהלת אפריקה ישראל מגורים פנייה הפוכה מצד קבוצה אחרת של זוכים, שטענו מצדם כי הם מייצגים את מרבית הזוכים בפרויקט - אשר יוצאים נגד יוזמת ההתנגדות, במטרה שלא לגרום לעיכובים נוספים.

בפנייה של חברי הקבוצה הנגדית נכתב: "ברכות על התקדמות בפרויקט וכנס מידע הצפוי בסוף החודש. אנחנו מודאגים מניסיון של קומץ זוכים להגיש התנגדות בשלב הזה. אנו מייצגים כ-95% מהזוכים שלא הגישו שום התנגדות. יש 530 זוכים ועד 265 אנשים ברשימת המתנה. יש כ-750 אנשים לא חתמו על שום מכתב התנגדות ויכולים להיפגע מעיכוב שעלול לגרום לתביעות על נזקים".

תזכורת:

מחיר למשתכן בהרצליה: 110 מ"ר בלפחות 1.93 מיליון שקלים

לכתבה המלאה
הרצליה. google street view, צילום מסך
"יש סיכוי רב שאנשים רבים יבטלו את הזכייה". הרצליה/צילום מסך, google street view

"מדובר בדירות שמחירן הסופי יקר מאוד"

"יש סיכוי רב שאנחנו נבטל את הזכייה בהגרלה משיקולי כדאיות כלכלית - משום שמדובר בדירות שמחירן הסופי יקר מאוד. לרכוש במחיר כזה דירה שהתכנון שלה לקוי, בלי חלונות במטבח או בחדר השירותים ועם כיוון אוויר אחד - זו נקודת פתיחה מאוד לא טובה"

למרות ההצהרה שהגיעה לידי חברת הבנייה, קשה להתעלם מכמה עשרות זוכים בפרויקט, שאינם מרוצים כלל מהתכנון הקיים ואף מאיימים שיבטלו את זכייתם אם לא יבוצעו שינויים. "אפריקה ישראל תכננה 5 דירות בקומה, ולכן הדירות שתוכננו בצפיפות בפרויקט סובלות מכיוון אוויר אחד, מהיעדר חלונות ומסטנדרט נמוך", טוענת בשיחה עם וואלה! נדל"ן ה' (השם המלא שמור במערכת), אחת הזוכות בהגרלה המתנגדת לתכנון.

לדבריה, "יש סיכוי רב שאנשים רבים, ובהם גם אנחנו, יבטלו את הזכייה בהגרלה משיקולי כדאיות כלכלית - משום שמדובר בדירות שמחירן הסופי יקר מאוד. לרכוש במחיר כזה דירה שהתכנון שלה לקוי, בלי חלונות במטבח או בחדר השירותים ועם כיוון אוויר אחד - זו נקודת פתיחה מאוד לא טובה".

במכתב ששיגרו המתנגדים להנהלת החברה, עליו חתמו במקור כ-140 זכאים, נכתב בין השאר: "הדרישה העיקרית היא לבטל את התכנון של 5 דירות בקומה, כך שיהיו 4 דירות בקומה. וזאת כיוון שעובדה זו גורמת לעוולות תכנוניות רבות שיש למנוען: הדירה החמישית בכל קומה הינה דירה כלואה בעלת כיוון אוויר אחד בלבד".

עוד נכתב כי "ציפוף הדירות בקומה, גורם לתכנון ירוד של שאר הדירות בקומה, כאשר הדירות חשוכות, לא מאווררות, חדרי השירותים המקלחות והמטבחים ללא חלון, וכיווני האוויר בדירה אינם מנוצלים כהלכה. תכנון דירות מוזר ומאולץ אשר משווה אופי של שיכונים לכל הפרויקט. ציפוף של 5 דירות בקומה וריבוי דירות במתחם, יגרמו לעומס יתר על השטחים והמתקנים המשותפים - וישפיעו לרעה על איכות החיים במתחם".

במכתב מציינים הרוכשים כי ישנה אפליה בין הדירות המיועדות לזכאי מחיר למשתכן לדירות שמתכננת החברה למכור בשוק החופשי. "שכונת גליל ים בהרצליה מתוכננת להיות שכונת מגורים חדשה, מודרנית ובעלת סטנדרט גבוה. התכנון המוצע של המתחם יפגע קשות במרקם השכונה, לאור התכנון הירוד והנחות, לעומת מתחמים אחרים בשכונה. ניתן לדוגמא את פרויקט מחיר למשתכן השכן של חברת איסתא, בו בכל הקומות מתוכננות לכל היותר 4 דירות - כך שתכנון הדירות מואר, מאוורר ולעילא", נכתב.

אפריקה ישראל: "כל התוכניות עומדות בקריטריונים הנדרשים"

כזכור, המכרז בהרצליה הוגדר על ידי משרד האוצר כהצלחה, לאחר שכל ששת המתחמים לבניית 1,468 דירות שווקו לחברות בנייה. מחירי הדירות הממוצעים במתחם צפויים לנוע בין כ-2 מיליון שקלים עבור דירת 4 חדרים, ל-2.3 מיליון שקלים עבור דירת 5 חדרים בגודל של כ-117 מ"ר.

אפריקה ישראל, בשליטת לב לבייב, זכתה במכרזים לרכישת שניים מהמתחמים - האחד מיועד לבניית 281 דירות והשני ל-245 דירות, ובסך הכול 526 דירות, 420 מתוכן מוזלות. חברות נוספות שזכו במכרזים בהרצליה הן פרשקובסקי, רמי שבירו וגם שותפות של איסתא נכסים וחברת סלע בינוי, שיקימו במתחם 224 דירות.

מחברת אפריקה ישראל מגורים נמסר בתגובה: "כמיטב המסורת של שכונות הסביונים בכל רחבי הארץ, שכונת סביוני גליל ים שבונה אפריקה ישראל מגורים, במסגרת מחיר למשתכן, תעמוד אף היא בסטנדרטים התכנון הגבוהים הנהוגים בשכונות אלה.

"על עיצוב שכונת סביוני גליל ים, המבנים והחללים הציבוריים אמונים משרדי האדריכלים המובילים בארץ. כמו כן, הפרויקט המתוכנן לחיי קהילה ומשפחה, ייהנה מפיתוח סביבתי עשיר ומגישה נוחה לכל עורקי התחבורה ותחנת הרכבת.

"יודגש כי כל התוכניות עומדות בכל הקריטריונים הנדרשים על פי הסטנדרט של תוכנית מחיר למשתכן, ואף שודרגו מעבר לכך בהתאם להנחיות עיריית הרצליה. אפריקה ישראל מגורים בטוחה כי הדיירים החדשים שיצטרפו למשפחת הסביונים יהנו ממגורים בשכונה באיכות גבוהה ביותר".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "דירות בבקשות ההיתר רובן דירות של 75 מ"ר, בסטנדרט אחיד ובתכנון המתאים לתנאי מכרזי מחיר למשתכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully