וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחת הפנים של התחנה המרכזית הישנה בתל אביב יוצאת לדרך

25.10.2017 / 14:02

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה להפקיד להתנגדויות הציבור את תוכנית מתחם השומרון, אחרי 14 שנים של דיונים על חלוקת השטח. במסגרתה יוקמו עשרות מגדלי מגורים עם 1,160 דירות, שטחי תעסוקה ומסחר, מרכז מחול ושוק אוכל בינלאומי

הדמיית פרויקט שכונת נווה שאנן השומרון. קייזר אדריכלים,
התחנה הישנה תהפוך לשדרת מגדלים/קייזר אדריכלים

שלב נוסף בדרך למתיחת פנים משמעותית באחת מעתודות הקרקע הפנויות הגדולות בדרום תל אביב: הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר אישרה היום (רביעי) להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית מתאר מפורטת (תב"ע - תוכנית בניין עיר) לאזור התחנה המרכזית הישנה (מרחב רחוב השומרון) שבשכונת נווה שאנן.

התוכנית, שנערכה על ידי אדריכל דני קייזר עבור העירייה בשיתוף סגנית מהנדס העיר, אורלי אראל, יחד עם אדריכל אלי דיגא. משתרעת על פני שטח של כ-78 דונם, בין הרחובות מנחם בגין, הגדוד העברי, י.מ. סלומון והנגב, וכוללת את שטח רציפי התחנה, שנמצא בחלקו בבעלות העירייה ובחלקו בבעלות יזמים ובעלי קרקע פרטיים.

יעוד אזור הרציפים הוא ציבורי וכך נותר גם בתוכנית החדשה - שתהפוך את המקום לכיכר ציבורית עירונית בשטח של כ-10 דונם. בעירייה מתכננים שכיכר זו תהווה מוקד תרבות, ובמסגרת התוכנית תשמש גם את משכנה החדש של להקת בת שבע. יתר שטחי התוכנית ישמשו למגורים.

שטחי הבנייה למגורים כוללים 1,160 יחידות דיור חדשות, מתוכן כ-20% יהיו דירות קטנות לטובת זוגות צעירים. בסך הכול מדובר בשטח בנוי כולל של כ-130 אלף מ"ר בבנייני מגורים בני 11 קומות לצד רחוב הגדוד העברי; ומגדלי מגורים בני 35 קומות לצד דרך מנחם בגין. מתחמי התעסוקה במסגרת התוכנית ישתרעו על כ-153 אלף מ"ר, מבני הציבור על כ-33,500 מ"ר ושטחים פתוחים על כ-16 דונם. על פי ההערכות, ואם לא יחולו שינויים נוספים, הבנייה תחל כשנתיים מהיום.

שנים של הזנחה פיזית, אורבנית וחברתית

בעשורים האחרונים סבל מתחם השומרון מהיעדר פיתוח ומהידרדרות פיזית, אורבנית וחברתית. התוכנית החדשה יוצרת מרחב תכנוני המשלב מגורים, תעסוקה ומוסדות תרבות, המהווים חיבור משדרות רוטשילד שבליבת מרכז העסקים ההיסטורי של העיר (הסיטי של תל אביב) עם שכונות המגורים שממזרח ולאורך שדרות הר ציון, בואכה פארק החורשות.

בכך מיישמת תוכנית מרחב השומרון את עקרונות תוכנית המתאר החדשה "תא/5000". התכנון כולל פיתוח מתחם עירוני, באופן היוצר עירוב שימושים של תעסוקה, מגורים ומסחר, וכן רצף מעברים להולכי רגל ורוכבי אופניים, לצד הסדרת מערך התנועה.

את התוכנית חוצה מתחת לפני הקרקע קו הרכבת הקלה - הקו הירוק, מדרומה על רחוב לוינסקי יעבור הקו הסגול. בלב שכונת נווה שאנן מתוכננת תחנת לוינסקי, ובהמשך צפונה תחנת צומת מעריב.

בלב המתחם קיים מבנה בית באר, החסום כיום בין הדוכנים והסככות שמדרום למפגש רחוב שומרון הקיים ושדרות הר ציון. מבנה זה ישוקם וישומר. באזור אף צפוי להיפתח בקרוב מרכז קהילתי חדש ושוק אוכל בינלאומי, ובחודשים הקרובים יושק מתחם "הרציף" שמספק סביבת עבודה לחברות סטארט אפ צעירות וליזמות חברתית בשיתוף עמותת 8200.

עוד בנדל"ן

נחתם הסכם לפינוי בסיסי צה"ל מת"א וחיפה לטובת מגורים ותיירות

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבט מלמעלה על מתחם המגורים החדש/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעלי הקרקע - העירייה, יזמים גדולים ואנשים פרטיים

החל מ-2003 החלו להתנהל ערכאות בבתי המשפט לפירוק שיתוף הזכויות במקרקעין במתחם, ובסוף 2014 יצאה העירייה במכרז. בנובמבר 2015 רכשו כ-75% מהשטח קבוצת משולם לוינשטין וחברת שיכון ובינוי נדל"ן מקבוצת שיכון ובינוי, לאחר ששילמו סכום בהיקף של כ-560 מיליון שקל.

למעשה, כבר במהלך 2011 רכשה משולם לוינשטין כ-23% מהזכויות במתחם, ולפני כשנתיים השלימה רכישה של 27% נוספים ובכך הגדילה את חלקה ל-50%. שיכון ובינוי נדל"ן רכשה את 50% הנותרים מזכויות המתחם. בשאר השטח (כ-25%) מחזיקים, כאמור, העירייה ובעלי קרקעות פרטיים.

בשנתיים האחרונות הוגשו לוועדה המקומית בקשות לשינויים בתוכנית, שתחילה כללה 8 מתחמי בנייה עם 1,000 דירות וכן 177 אלף מ"ר לשטחי תעסוקה. תוכנית המתאר העירונית, שאושרה בדצמבר 2016, עיכבה את קידום תוכנית מתחם שומרון ואף יצרה שינויים, שהובילו לחלוקה של 4 מתחמי בנייה במקום 8, לצד תוספת של 182 יחידות דיור וצמצום מסוים של שטחי התעסוקה.

לדברי עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה המייצג בעלי זכויות פרטיים במתחם, "מדובר במתחם מוזנח שכבר שנים מנסה עיריית תל אביב לקדם את בנייתו. אנו מברכים על קידום התכנון, ויחד עם זאת יש לשים לב שכניסתן של חברות בנייה גדולות למתחם, לא תבוא על חשבונם של בעלי זכויות אחרים. לא ברור עדיין עם ישמר השוויון והאיזון בהקצאות ובזכויות שמוקצות לבעלי הקרקע במתחם במסגרת התוכנית, שמחלקת אותו למתחמי בנייה שונים. הדברים יתבררו רק לאחר הפקדת התוכנית".

הרציף במתחם נווה שאנן. חנן אזולאי,
"הרציף" - מתחם עבודה לחברות סטארט אפ צעירות/חנן אזולאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully