וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לחוק המלונאות: אפס תוכניות הוגשו למוסדות התכנון

12.9.2017 / 10:30

החוק שהעביר שר התיירות ב-2016 מכיר בחשיבות של בתי מלון כתשתיות לאומיות - ממש כמו שדות תעופה ותחנות כוח - ומאפשר לאשר תוכניות לבניית חדרי מלונאות חדשים בהליך מזורז. אולם בדיקת וואלה! נדל"ן מראה כי עד כה לא קודמה ולו תוכנית אחת כזו

עריכת וידאו:ניר חן

לפני כשנה אושרה הצעת חוק של שר התיירות, יריב לוין, במסגרתה תוקן חוק התכנון והבנייה, באופן שמאפשר להכיר בבתי מלון כתשתיות לאומיות. המטרה הייתה פשוטה: התיקון נועד לקדם הקמה של בתי מלון בהליכי תכנון מואצים, באמצעות ועדה מיוחדת (ות"ל), שהייתה שמורה עד כה רק לפרויקטי תשתית גדולים, לצד ועדות מיוחדות שיוקמו תחת הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה.

במשרד התיירות ציינו אז שהיעד הוא הקמה של 15 אלף חדרי מלון בפרק זמן של כחמש שנים. אלא שמבדיקת וואלה! נדל"ן עולה כי במלאת שנה לתיקון לחוק, ועל אף ההצהרות בדבר הצורך בהליך תכנון מהיר ומואץ, לא הוגשה למוסדות התכנון ולו תוכנית אחת להקמתם של חדרי מלון במסלול המיוחד - לא במסלול הארצי ולא במסלול המחוזי.

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) היא גוף שהוקם בתחילת שנות ה-2000, ובמסגרתו מקודמות תוכניות תשתית גדולות במסלול מהיר. בין השאר, מקדמת המדינה בוועדה זו תוכניות להקמת תחנות כוח, נמלי תעופה, מתקני התפלה או כבישים, שהוכרזו כבעלי חשיבות לאומית על ידי שר הפנים, שר האוצר וראש הממשלה. התיקון לחוק (תיקון 107) קבע אז כי גם יוקמו ועדות משנה לתיירות בכל ועדה מחוזית, לטובת קידום ספציפי של הנושא.

מבדיקת וואלה! נדל"ן עולה כי בכל הוועדות המחוזיות אכן הוקמו ועדות משנה לתיירות בתוך כחודשיים מאישור החוק - אולם בכל המחוזות, מלבד מחוז ירושלים, ועדות המשנה הללו לא התכנסו ולו פעם אחת. עוד עולה מהבדיקה כי ועדת המשנה של ירושלים התכנסה דווקא פעם אחת, אולם לא התנהל דיון באף תוכנית בנושא. הבדיקה העלתה עוד כי בוות"ל לא עלתה עד היום כל תוכנית במסגרת התכנון לחוק שכללה קידום של חדרי מלון.

החוק אושר תחת ביקורת חריפה

תמונת מצב תמוהה זו מגיעה לאחר שאישורו של החוק לווה בביקורת חריפה מצד ארגוני הסביבה, שטענו אז כי הוות"ל הוא גוף דורסני, המאפשר עקיפה של הליכי התכנון

תמונת מצב תמוהה זו מגיעה לאחר שאישורו של החוק לווה בביקורת חריפה מצד ארגוני הסביבה, שטענו אז כי הוות"ל הוא גוף דורסני, המאפשר עקיפה של הליכי התכנון. אחת הטענות נגעה להרכב הוועדה, והעובדה כי הוות"ל הוא גוף ממשלתי מובהק שכולל רק נציג ציבור אחד (שבשנה האחרונה כלל אינו מאויש), לצד נציג אחד של ארגוני הסביבה, מול כ-11 נציגי ממשלה.

כמו כן, מרגע שהממשלה מפקידה את התוכנית בוועדה זו, ישנה ועדת משנה להתנגדויות - אך אין ועדת ערר. זאת ועוד, כוחה של הוות"ל גדול יותר וגובר גם על תוכניות מתאר ארציות או מחוזיות, באופן שמאפשר לממשלה לקדם כל תוכנית מבלי להתחשב בתוכניות הקיימות. במילים אחרות, יכולתו של הציבור לקחת חלק משמעותי בהליכי התכנון ולהשפיע עליהם מצומצמת מאד בוועדה זו.

במינהל התכנון אישרו את הפרטים וציינו כי "אכן הוקמו בכל המחוזות ועדות משנה לתיירות. מאחר ולא הוגשו במחוזות תוכניות מלונאות חדשות המצריכות דיון במסגרת ועדות אלה, אכן לא התקיימו דיונים בנושא בשנה האחרונה. בכל הנוגע לוות"ל, קודמה רק תוכנית רכבל העיר העתיקה בירושלים במסגרת התיקון לחוק".

בשיחה עם וואלה! נדל"ן מתח גורם במוסדות התכנון ביקורת על המצב ואמר כי "בהתחשב בכך שמטרת החוק היתה הוזלת מחירי הנופשים על ידי הגדלת ההיצע, כרגע החוק נכשל לחלוטין. אין שום תוכניות חדשות לבתי מלון חדשים בוועדות החדשות או בוות"ל. הטענות כאילו הבעיה היא במוסדות התכנון, או בהליכי התכנון הארוכים והמייגעים - שוב הופרכו. לא הממשלה ולא היזמים הגישו תוכניות ולכן כנראה שאין צורך בקיצורי דרך".

עוד בנדל"ן

בריכה ריקה וערימת ספות: מה שנותר ממלון הנסיכה המיתולוגי

לכתבה המלאה

תגובת משרד התיירות

ממשרד התיירות נמסר כי "במשרד התיירות רושמים בימים אלה גידול של עשרות אחוזים במספר החדרים שעבורם הוגשו בקשות לקבלת מענקי הקמה כתוצאה ישירה מחקיקת החוק. ואלה הנתונים: בשנת 2017 הוגשו עד כה בקשות לבניית 5,245 חדרים לעומת 2,895 בשנת 2015. יתרה מכך, בעקבות מדיניות משרד התיירות להוזלת הנופש ולעידוד הקמת חדרי לינה עממיים, חל גידול ניכר גם בתחום זה: ב-2017 הוגשו 1,781 בקשות, לעומת 625 בלבד בשנת 2015".

במקביל, במשרד התיירות עובדים בימים אלה על מספר פרויקטים לקראת הגשה לוות"ל לקידום מהיר. מדובר בפרויקטים מורכבים, הכוללים לרוב הקמה של יותר ממלון אחד ולעיתים רשת מלונות. כדי לייעל את המהלך, יצר המשרד הליך של בדיקת תכניות במשרד, לפני הגשתן לוות"ל כדי שיוגשו בשלות ומוכנות למניעת עיכובים. מגמה זו תואמת את מגמת הגידול בעשרות אחוזים בכניסות תיירים שהגיעה לשיא כל הזמנים ב-9 החודשים האחרונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully