וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא יאמן: דירות מחיר למשתכן ביבנה התייקרו ב-200 אלף שקל

5.9.2017 / 11:00

אין זכר להבטחות המדינה: במרץ השנה פרסמו משרדי האוצר והשיכון כי הושלם מכרז ביבנה, במסגרתו דירת 85 מ"ר תעלה החל מ-935 אלף שקל. אלא שמאות זוכים בהגרלה נדהמו לגלות כי בפועל תוכנית בניין העיר אינה מאפשרת דירות קטנות - וכך המחיר מזנק

העיר יבנה. משרד דובר עיריית יבנה, מערכת וואלה! NEWS
התב"ע לא ניתנת לשינוי. העיר יבנה/מערכת וואלה! NEWS, משרד דובר עיריית יבנה

הבעיות במיזמי מחיר למשתכן אינן מפסיקות לצוץ: מאות זוכים בפרויקט מחיר למשתכן בעיר יבנה נדהמו לגלות בימים האחרונים, כי המחירים וגודל הדירות שהובטחו לציבור בפרסומי משרד האוצר בתקשורת שונים מהמצב בפועל.

לוואלה! נדל"ן נודע כי במקום דירות קטנות במחירים הנמוכים בכ-22% ממחיר השוק, הדירות שייבנו יהיו גדולות ויקרות יותר, בסכומים של בין 140-200 אלף שקל. הסיבה: תוכנית בניין העיר (תב"ע) במתחם ביבנה כלל אינה מאפשרת הקמת דירות קטנות, כפי שפורסם על ידי המדינה, אלא דירות ששטחן גדול יותר מכפי שהובטח - באופן שמעלה משמעותית את המחיר הסופי.

היזמים שזכו במכרז בשכונת נאות שמיר ביבנה הם דוראל, מוטי אמסילי ורמי שבירו. הם אמורים להקים מאות יחידות דיור מוזלות בשכונה, הגובלת מדרום בחיבור למחלף עתידי לאשדוד וממערב לה נמצא כביש 4, וצפויה לכלול כ-2,300 יחידות דיור - מתוכן 1,981 דירות במסלול מחיר למשתכן. כ-20% מהדירות יוקצו לטובת תושבי העיר, זאת במסגרת "הסכם גג" עליו חתמה העירייה באוגוסט 2016.

ואולם, נראה כי בניגוד לפרסומי משרדי האוצר והשיכון בחודש מרץ השנה, הזוכים בהגרלות בעיר צפויים לשלם הרבה יותר ממה שתכננו, וזאת לאחר שנרשמו להגרלות משום שהסתמכו על המחיר שהוצג על ידי המדינה.

טענה: "בתב"ע ביבנה הממ"ד מחושב בנפרד"

עו"ד שלמה אלמליח, המייצג מאות זוכי מחיר למשתכן בעיר, טוען כי הסיבה לפערים במחירים נעוצה בשוני הקיים בין מפרט משרד השיכון לתב"ע. במכתב ששלח לשר האוצר, משה כחלון; ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי; וכן לבכירי העירייה ובכירי משרד השיכון והבינוי, הוא מציין כי בניגוד למפרט, שבו מוגדרת דירת מגורים כיחידה הכוללת ממ"ד, בתב"ע ביבנה הממ"ד מחושב בנפרד; ומכאן שישנו שוני בין המפרט של גודל הדירות כפי שפורסם על ידי משרדי הממשלה לבין התוכנית המאושרת.

עו"ד אלמליח מצרף למכתבו מכתב רשמי שנשלח בנושא לאחרונה על ידי ראש עיריית יבנה, צבי גוב ארי, בו נכתב כי "מתחם B ו-C בשכונת נאות שמיר שווק כולו כדיור במחיר למשתכן, וגודל הדירות במתחם הוגדר בתוכנית בניין העיר ולא ניתן לשינוי. הדבר יצר מצב שקו קיימת שונות בין המפרט של משרד הבינוי והשיכון לבין התוכנית המאושרת".

ראש העיר מפרט במכתבו את הגודל של הדירות שייבנו ואת המחיר למ"ר, כפי שנקבע במכרזי המדינה; ומציין גם את המחירים הסופיים כולל מע"מ שיימכרו במתחם. ממכתבו של גוב ארי עולה כי התב"ע ביבנה כוללת במתחם דירות גדולות יותר ממה שהובטח ולכן המחירים יהיו בהתאם.

עוד באותו נושא

הגרלת הענק הנוספת של מחיר למשתכן - איך זה עובד? שאלות ותשובות

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר האוצר משה כחלון ושר השיכון יואב גלנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההנחה של המדינה צפויה להתכווץ

בהודעה המקורית נכתב כי מחירן של הדירות הקטנות מגלם הנחה של 22% ממחיר השוק של דירה דומה בעיר - הטבה ששוויה כ-265 אלף שקל; אולם בשל הפערים במחיר, ההנחה שמציעה המדינה צפויה להתכווץ ולהוות פחות מ-10% ממחיר השוק

נזכיר כי ב-1 במרץ השנה הודיעו במשרד האוצר כי דירות מחיר למשתכן ביבנה, ששטחן 85 מ"ר, יימכרו במחיר התחלתי של 935 אלף שקל. בטבלה שפורסמה בהודעה נכתב עוד כי מחיר דירת 100 מ"ר בפרויקט בעיר יהיה 1.08 מיליון שקל, כולל מרפסת, חניה ומחסן (הנחה של כ-307 אלף שקל ביחס למחיר השוק); וכי דירת 120 מ"ר תעלה 1.27 מיליון שקל. מחיר זה אמור לגלם הנחה בשווי של כ-363 אלף שקל, בהתאם לשומות שנערכו באוצר.

אלא שמבדיקת וואלה! נדל"ן עולה כי בפועל - הדירות הקטנות ביותר יהיו בשטח 97 מ"ר (כאמור בשל הממ"ד ששטחו 12 מ"ר ואשר מחושב בנפרד), ובמחיר התחלתי של 1.08 מיליון שקל - כלומר פער של כ-140 אלף שקל.

בהודעה המקורית נכתב כי מחירן של הדירות הקטנות מגלם הנחה של 22% ממחיר השוק של דירה דומה בעיר - הטבה ששוויה כ-265 אלף שקל; אולם בשל הפערים במחיר, ההנחה שמציעה המדינה צפויה להתכווץ ולהוות פחות מ-10% ממחיר השוק.

גם בנוגע לקטגוריית הביניים ההפרשים משמעותיים ואף גדולים יותר. במקום דירת 100 מ"ר, ייבנו דירות 117 מ"ר שיתומחרו ב-1.28 מיליון שקל - כלומר, פער של כ-200 אלף שקל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבטחות לחוד ומציאות לחוד בערים נוספות

בשיחה עם וואלה! נדל"ן אמר עו"ד אלמליח כי "אל לנו לשכוח את תכלית ומטרת תוכנית מחיר למשתכן. מרבית הפונים הם זוגות צעירים, המעוניינים לבנות את ביתם ולרכוש דירת מגורים באמצעות מימוש זכייתם בפרויקט. למרבה הצער, מתגובת העירייה כפי שפרסם ראש העיר עולה כי החלום נגוז ורחוק מלהתגשם, עקב תמהיל הכולל ברובו דירות גדולות ויקרות; ובשל שיטת תמחור שאינה עולה בהכרח בקנה אחד עם הוראות המפרט המחייב של משרד השיכון - שבו נכתב בפירוש כי דירת המגורים כוללת ממ"ד".

לדבריו, "בסופו של דבר, כפי שנמסר לנו ממשרד השיכון שינוי המצב הקיים, כך שיכיל יותר דירות קטנות המתאימות לאופי המשפחות, תלוי בהחלטת גורם אחד ויחיד - ראש עיריית יבנה המכהן כראש ועדת התכנון המקומית. כולי תקווה ששר האוצר ושאר הגורמים המעורבים בעניין יפעלו לקידום תכליותיה האמיתיות של התוכנית".

יצוין כי אין זו הפעם הראשונה שזוכים בהגרלות מחיר למשתכן מגלים כי ישנו פער בין ההבטחות של משרדי הממשלה למציאות. בחודשים האחרונים הפרסומים בנוגע לבעיות מסוג זה במספר רב של פרויקטים - מראש העין ועד נתניה ופרדסיה - היו רבים. כך למשל, בפרויקט מחיר למשתכן בנתניה גילו הזוכים בהגרלות כי לא צפויות להיבנות כלל דירות קטנות, וכי כל הדירות בפרויקט של רמי שבירו בעיר צפויות להיות בנות חמישה חדרים לפחות, עם מחיר התחלתי של 1.5 מיליון שקל ומעלה.

ממשרדי האוצר והשיכון נמסר בתגובה: "המחירים בהודעות לעיתונות משקפים את מחיר הדירה למטר וכוללים תוספת של מרפסת, חניה ומחסן, אך הגורם האחראי על תמהיל הדירות הסופי, בהיבט גודל ומחיר הדירות, הוא הוועדות ברשויות המקומיות. עם זאת, גם לאחר שיווק הקרקע המוזלת, המשרדים פועלים בכל הכלים שברשותם, הן מול היזמים והן מול הרשויות המקומיות, כדי להבטיח כי יוצע לרוכש תמהיל דירות מגוון הכולל דירות בגדלים ובמחירים שונים".

מעיריית יבנה נמסר בתגובה: "התב"ע של השכונה החדשה אושרה עוד טרם החל פרויקט מחיר למשתכן. התכנון לווה על ידי משרד הבינוי והשיכון, כך שהנתונים ידועים, קבועים ואינם ניתנים לשינוי. על פי התב"ע, 70% מכלל הדירות הן בשטח עיקרי הנע בין 105-85 מ"ר בתוספת שטחי שירות (ממ"ד, מרפסת, מחסן וחניה). על פי התחשיב, מחירי הדירות נעים בין 1.07 מיליון שקל ל-1.28 מיליון שקל. יודגש כי חוק תכנון ובנייה מבחין באופן מפורש בין שטח עיקרי לשטח שירות (ממ"ד). זכויות הבנייה על פי התב"ע מתייחסות לשטח העיקרי ללא שטחי שירות (ממ"ד, מרפסת, מחסן וחניה)".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully