וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר למשתכן: מאוכזבי התכנית מחפשים את המפתח לדירה

21.6.2017 / 8:00

זכאי תכנית הדיור המוזל מתלוננים על עיכובים בהקמת פרויקטים, מחירים גבוהים ומיקומים לא אטרקטיביים. "כסף מבוזבז, עדיף יד שנייה", טוענת זכאית מת"א; זכאי נוסף: "תכניות לחוד ומעשים לחוד". ויש מי שמרוצה: "המדינה מקרבת את חלום הדירה לזוגות צעירים"

צילום: אבי כהן, עריכה:

כ-25 אלף זכאי תכנית מחיר למשתכן נרשמו בימים האחרונים להגרלה שעליה הכריז שר האוצר משה כחלון בשבוע שעבר, בתקווה לזכות בהנחה של כ-200 אלף שקל על דירה חדשה. אולם למרות הכוונות הטובות, לא כל הזכאים מרוצים מהתכנית ומתלוננים על מחירים גבוהים, מיקומים לא אטרקטיביים ועיכובים בהקמת הפרויקטים.

שגיא (31) ממרכז הארץ זכה עם בת זוגו בהגרלה לפרויקט מחיר למשתכן בראש העין בתחילת השנה. אולם מכיוון שהוא תושב הרצליה, עם היוודע דבר ההגרלה הגדולה - התלבט אם לבטל את זכייתו לטובת תחרות על 15 אלף דירות, בין היתר גם בעיר הולדתו. "גם כך הפרויקט שזכינו בו בראש העין מתעכב, ואנחנו חוששים שנצטרך לשלם שכירות תקופה ארוכה עד שנקבל, אם בכלל, מפתח לדירה", הוא אומר בשיחה עם וואלה! נדל"ן.

"יש תחושה של אי-ודאות, נראה שיש הרבה בעיות בפרויקט עוד לפני שהתחילו לבנות אותו, וזו אחת הסיבות העיקריות לרצון שלנו אולי לבטל את הזכייה - לא רק בגלל שאני בן מקום בהרצליה וייתכן שיש לי סיכוי גבוה לזכות בהגרלה בעיר", הוא מסביר. לדבריו, "בינתיים אנחנו לא ממש מקבלים תשובות ברורות - יש אנשי קשר מטעם התכנית, אבל אנחנו מקבלים מענה מעורפל".

שגיא מספר כי "בהתחלה מאוד התלהבנו מהזכייה, הרגשנו שקיבלנו הזדמנות לקנות דירה שלא היינו מגיעים אליה כל כך מהר בלי התכנית הממשלתית. אבל נראה שתכניות לחוד ומעשים לחוד", הוא מוסיף באכזבה. אשר להגרלה הגדולה, שגיא סבור שהסיכויים לזכות בה "לא גרועים - אבל ברור לי שאם אבטל את הזכייה הנוכחית, אוותר על משהו שכביכול יש לי ביד בשביל משהו שיש באוויר. מצד שני, בינתיים גם מה שיש מרגיש באוויר".

מחיר למשתכן עפולה. שלומי גבאי
הגרלת מחיר למשתכן בעפולה/שלומי גבאי

"המדינה רוצה שאהפוך להיות משקיעת נדל"ן?"

בעוד ששגיא מקווה בכל זאת לזכות בהגרלה בהתאם לציפיותיו, קרן (40) עצמאית מתל אביב ויתרה מזמן על הניסיון. "אלה 240 השקלים הכי מבוזבזים שזרקתי בחיי (עבור הנפקת תעודת זכאות - ה.צ)", היא טוענת, "נרשמתי לתכנית לפני יותר משנה ולא זכיתי אפילו בהגרלה אחת".

לטענתה, "במרבית הערים שמציעים בתכנית אני לא צריכה את מחיר למשתכן - בית שמש, נהריה, הקריות - אני יכולה לקנות שם דירה מיד שנייה. ובתור תושבת תל אביב אין סיבה שאקנה דירה בבית שמש - אלא אם המדינה רוצה שאהפוך להיות משקיעת נדל"ן".

לדבריה, "מעבר לכך, התכנית הזאת לא באמת משתלמת. אם אני קונה היום דירה מיד שנייה ב-1.3 מיליון שקל במרכז הארץ, אני מתחילה לקבל עליה שכירות או גרה בה ומשלמת ישירות משכנתא במקום שכירות ומשכנתא במקביל. בתכנית אני אמנם קונה דירה חדשה - אבל היא על הנייר. יכולות לעבור שנתיים-שלוש ויותר עד שאקבל מפתח והכסף סתם יושב".

"למעשה, ממשיכה קרן, "במחיר למשתכן אני גם משלמת שכירות וגם שמה כסף התחלתי שסתם מחכה. התכנית הזאת מקפיאה את שוק הדיור ואת שאר המשק, ובעיני לפחות היא לא באמת מקלה על חסרי הדיור שרוצים לקנות דירה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הכי הרבה סיכוי לזכות בעדיפות השלישית"

ויש כאלה שלמרות הכול עדיין מרוצים. הילה (29) ובן זוגה מתגוררים בפרויקט שכירות ארוכת טווח באזור השרון, וכבר נרשמו לתכנית לרכישת דירה מוזלת. "נרשמנו להגרלה בשלוש ערים לפי סדר עדיפות, ויש לנו הכי הרבה סיכוי לזכות דווקא בעדיפות השלישית", היא מספרת. "ובכל זאת, אחרי שנרשמנו ל-80% מההגרלות ולא זכינו, עכשיו סוף כל סוף יש לנו סיכוי לזכות באחת העדיפויות שלנו".

לדבריה, "אני שמחה שיש משהו שהמדינה עושה כדי לקרב את חלום הדירה לזוגות צעירים. הייתי מעדיפה שיהיה פיקוח על מחירי הקרקעות כך ששוק הדיור יתקרר, או שיבנו יותר דירות כי הביקושים הרבה יותר גדולים מההיצע. אבל אני יודעת שבסופו של יום, כל מי שנרשם אמור לזכות בדירה - גם אם לא תמיד זה בדיוק במקום שהוא רוצה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האוצר: "מאמינים שרוכשי הדירות ידעו לכלכל את צעדיהם"

ההגרלה עבור 15 אלף דירות במסגרת תכנית מחיר למשתכן נפתחה בלילה שבין שבת לראשון. במסגרתה כ-45 אלף זכאי סדרה א' בתכנית (זוגות נשואים ורווקים ורווקות בגיל 35 ומעלה חסרי דירה, אשר נרשמו לתכנית עד סוף אוגוסט 2016) יתחרו על 15 אלף דירות ב-24 יישובים.

בכל הגרלה מתבקשים הזכאים לדרג שלושה יישובים על פי סדר עדיפות. אם הם זכו בעדיפות השלישית ורוצים לבטל את הזכייה, לא יוכלו להמשיך להשתתף בהגרלה הנוכחית - רק בהגרלות הבאות. באופן כללי, ניתן לבטל את הזכייה רק עד שלוש פעמים במסגרת התכנית.

ההרשמה תסתיים ב-9 ביולי והתוצאות יפורסמו ב-14 באוגוסט. באוקטובר השנה תיפתח הרשמה להגרלה נוספת לטובת מי שלא זכה בהגרלה הנוכחית גם לזכאים מסדרה ב'. ההגרלות יתקיימו בסדר שנקבע על פי גודל היישוב - היישוב הגדול ביותר והראשון יהיה חיפה והקטן ביותר - חריש.

ממשרד האוצר נמסר: "תכנית מחיר למשתכן מסייעת לזוגות צעירים לרכוש דירה במחיר מופחת משמעותית ממחיר השוק. מספר הנרשמים להגרלות, העומד לפי שעה על 25 אלף, מעיד על האמון הרב שיש בתכנית. ההנחות באזורי הביקוש נעות בין 400-800 אלף שקל. קבינט הדיור מתחייב לגובה ההנחה המרבי, בהתאם לנתוני הפרויקט הספציפיים וכך נקבעים תנאי המכרז.

"התכנית מעניקה את הזכות לדירה ראשונה. הדירות ימסרו לזכאים עם סיום הבנייה, כפי שמקובל גם בשוק הפרטי. אנו מאמינים כי רוכשי הדירות ידעו לכלכל את צעדיהם בהתאם לסך השיקולים ויקבלו את ההחלטה הנכונה ביותר עבורם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully