וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר למשתכן: הלילה נפתחה ההרשמה להגרלת הענק - מה הסיכוי לזכות?

18.6.2017 / 0:00

45 אלף זכאי תכנית הדיור המוזל של הממשלה יתחרו על 15 אלף יחידות דיור ב-24 יישובים ברחבי הארץ. באיזו עיר ייבנה המספר הגדול ביותר של דירות מוזלות, מתי יוכרזו הזוכים ומה יעשה מי שלא זכה? שאלות ותשובות

צילום: אבי כהן, רוני כנפו, שי מכלוף, שלומי גבאי, עריכה: ניר חן

הלילה (בין שבת לראשון) נפתחה ההרשמה להגרלת הענק של תכנית מחיר למשתכן, עליה הכריז השבוע שר האוצר, משה כחלון. במסגרת ההגרלה, כ-45 אלף זכאי סדרה א' בתכנית (זוגות נשואים ורווקים ורווקות בגיל 35 ומעלה חסרי דירה, אשר נרשמו לתכנית עד סוף אוגוסט 2016) יתחרו על 15 אלף דירות ב-24 יישובים.

במסגרת ההגרלה הנוכחית, מבקשים באוצר להגדיל את הסיכויים של הזכאים לזכות בדירה, כך שהם יוכלו להירשם להגרלה בשלושה יישובים שיבחרו במקום בישוב אחד. עם זאת, מי שיזכה באחד היישובים מתוך השלושה שבחר - לא יוכל לבטל את זכייתו ולהשתתף בהגרלה אחרת. בסך הכול מדובר ב-85 פרויקטים.

ההרשמה תסתיים ב-9 ביולי והתוצאות יפורסמו ב-14 באוגוסט. באוקטובר השנה תיפתח הרשמה להגרלה נוספת לטובת מי שלא זכה בהגרלה הנוכחית. ההגרלות יתקיימו בסדר שנקבע על פי גודל היישוב - היישוב הגדול ביותר והראשון יהיה חיפה והקטן ביותר - חריש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באילו יישובים נערכות ההגרלות וכמה דירות בכל יישוב?

ההגרלות ייערכו לפרויקטים ביישובים הבאים: יבנה (1,981 יח"ד), ראש העין (1,684 יח"ד), טירת הכרמל (1,421 יח"ד), בית שמש (1,307 יח"ד), הרצליה (1,176 יח"ד), מודיעין (1,000), חריש (850 יח"ד), רמלה (800 יח"ד), באר שבע (732 יח"ד), גדרה (721 יח"ד), ראשון לציון (491 יח"ד), קריית ביאליק (433 יח"ד), מגדל העמק (387 יח"ד), כפר יונה (288 יח"ד), חיפה (261 יח"ד), נתניה (240 יח"ד), רעננה (130 יח"ד), אופקים (121 יח"ד), עתלית (113 יח"ד), נצרת עלית (78 יח"ד), פרדסיה (56 יח"ד), שלומי (54 יח"ד), מרכז שפירא (20 יח"ד), מצפה רמון (12 יח"ד).

בכמה תגדיל תוספת הדירות את הסיכויים בהגרלת מחיר למשתכן?

על מנת להעמיד להגרלה דירות רבות כל כך, מגרילים במשרד האוצר גם דירות שנמצאות בתהליכי תכנון וטרם קיבלו היתרי בנייה - דבר שצפוי להגדיל את זמן ההמתנה לדירה. תיאורטית מדובר הפעם בסיכוי ריאלי של כ-33%, לעומת הגרלות העבר שבחלק מהן היה הסיכוי לזכייה פחות מ-5%. זאת בין היתר משום שמדובר ב-45 אלף זכאים שמתמודדים על 15 אלף דירות ויכולים לבחור שלושה יישובים ולא יישוב אחד.

באופן מעשי מתקיימות הגרלות נפרדות לכל פרויקט, ובכל פעם יש מספרים שונים של דירות מוצעות ומתמודדים. כך ייתכן שבפרויקטים מסוימים, סיכויי הזכייה יהיו כמעט ודאיים; ובאחרים נמוכים. במטה הדיור אומרים שבהמשך יגדל מספר הדירות וסיכויי הזכייה בהגרלה כלשהי במהלך השנתיים הקרובות הם ודאיים. התוכנית החדשה מגדילה גם את סיכויי הזכייה לבני המקום - כלומר זכאים המתגוררים במקום שבו נבנה הפרויקט.

מדוע לא הציעו קודם מספר גדול של דירות במחיר למשתכן?

לדברי יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, הוגבלה עד כה כמות הדירות במטרה ליצור לנרשמים רמת ודאות גדולה: הדירות שהוצעו עד כה היו רק בפרויקטים שניתן להם היתר בנייה ורמת הוודאות של הרוכשים הייתה גבוהה מאוד. כעת יוצעו דירות גם בפרויקטים שטרם ניתן להם היתר בנייה.

כלומר, הסיכון לרוכשים גדל?

בהגדרה, כן. הליך הוצאת ההיתר עלול להיות במקרים מסוימים בעייתי ולעכב את הפרויקט. פרויקט מחיר למשתכן מבוצע תחת לחץ גדול ולעתים ברשלנות. לחלק מהקבלנים הזוכים במכרזים יש מוניטין מפוקפק בתחום הפיננסי ובתחום הביצוע.

רק כרבע מהדירות שנמכרו עד כה ל-10,600 הזוכים במחיר למשתכן קיבלו עד כה היתרי בנייה. תוספת זמן פירושה תוספת סיכון לקבלן ולרוכשים. עם זאת, טוען יצחקי שלא מדובר בסיכון ממשי והשינוי אינו צפוי לגרום להארכת ההמתנה בין מועד הזכייה בדירה לבין מועד הכניסה לבית.

מה זמן ההמתנה הצפוי בין מועד הזכייה למסירת המפתח?

זה תלוי במידה רבה ביעילות הקבלן והמהירות שבה יפותח האזור בו נבנה הפרויקט. משך בנייה ממוצע של דירה בישראל הוא כשלוש שנים וגורמים בענף הבנייה מעריכים שרוכשים ממוצעים יידרשו להמתנה של שלוש וחצי עד ארבע שנים. להערכת ראש המטה יצחקי תארך ההמתנה הממוצעת שנתיים וחצי, אבל הניסיון מלמד שיצחקי הוא איש אופטימי מאוד.

מה יעשו מי שלא יזכו באף אחת מההגרלות?

ימתינו להגרלה הבאה שתתקיים באוקטובר. בהגרלה זו יוגרלו אלפי דירות נוספות לזכאי סדרה א' וייתכן כי חלקן גם לזכאי סדרה ב' (כלומר מי שנרשם לתכנית מחיר למשתכן אחרי אוגוסט 2016).

איך ישפיע המהלך החדש על שוק הדירות הכללי?

המהלך אינו מגדיל את כמות הדירות הנבנות, אלא רק מקדים את מכירתן של דירות הנמצאות בשלבי תכנון מתקדמים. לכן הוא עשוי לגרום למיתון המחירים בטווח הקצר.

התכנית תגביר את האמונה בקרב הזכאים שיש להם סיכוי ממשי לקבל דירה במחיר הנמוך בכ-20% בממוצע ממחיר השוק. אבל אין לה השפעה ישירה על חלק אחר של השוק - משפרי דיור ואנשים הרוכשים דירות למטרות השקעה.

(עדכון ראשון 19:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully