וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר למשתכן: איפה הדירות ואיך נכנסים להגרלה? המדריך המלא

14.6.2017 / 15:02

האם התוכנית החדשה שעליה הכריז שר האוצר להגרלת ענק ב"מחיר למשתכן" תגדיל את סיכויי הזכייה בדירה? מי זכאי להשתתף בהגרלה? האם הסיכון עבור הקונים גדל? באילו יישובים ייערכו ההגרלות? כל מה שאתם צריכים לדעת

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

שר האוצר משה כחלון הכריז היום (רביעי) במסיבת עיתונאים מיוחדת על פתיחת הגרלת ענק של תוכנית "מחיר למשתכן". במסגרת ההגרלה, יוגרלו החל ממוצאי שבת הקרובה בין הזכאים 15 אלף דירות ברחבי הארץ, כאשר רבות מהן נמצאות באזורי הביקוש.

לפי הודעת משרד האוצר, התוכנית החדשה לא תהיה פתוחה לכולם, כי אם רק לזכאים שנרשמו בעבר ל"מחיר למשתכן", 2016. על מנת להעמיד להגרלה דירות רבות כל כך מגרילים במשרד האוצר גם דירות רבות שכרגע נמצאו עדיין בתהליכי תכנון וטרם קיבלו היתרי בנייה – דבר שצפוי להגדיל את זמן ההמתנה לדירה. כדי להבין מה בדיוק כוללת התוכנית, כיצד נרשמים אליה ומה המשמעויות שלה אספנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על ההגרלה החדשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כיצד משתתפים בהגרלה?

ההרשמה להגרלה תתחיל במוצאי שבת ותסתיים ב-9 ביולי. ההגרלה פתוחה רק לזכאים מסדרה א' של תוכנית "מחיר למשתכן", כלומר מי שנרשמו עד ה-13 בספטמבר 2016. למעט ההגרלה שתיערך בבית שמש. המשתתפים בכל הגרלה יתבקשו הזכאים לדרג שלוש פרויקטים בהם הם מעוניינים על פי סדר עדיפות. מי שיזכה באחד מהשלושה, לא יוכל לבטל את זכייתו ולהשתתף בהגרלה אחרת. ההגרלה תיפתח במוצאי שבת והפרויקטים שיכללו בה יהיה ב-24 יישובים. ההגרלות יתקיימו בסדר שנקבע על פי גודל היישוב. היישוב הגדול ביותר והראשון יהיה חיפה. הקטן ביותר – חריש.

בכמה תגדיל תוספת הדירות את הסיכויים בהגרלת מחיר למשתכן?

תיאורטית מדובר הפעם בסיכוי ריאלי: הדירות החדשות יוגרלו בין כ-45 אלף זכאים. לכן הסיכוי התיאורטי לזכות בדירה הוא כ-33%, לעומת הגרלות העבר שבחלק מהן היה הסיכוי לזכייה פחות מ-5%. אולם באופן מעשי מתקיימות הגרלות נפרדות לכל פרויקט ובכל פעם יש מספרים שונים של דירות מוצעות ומתמודדים. כך יתכן שבפרויקטים מסוימים סיכויי הזכייה יהיו כמעט ודאיים ובאחרים נמוכים. אנשי מטה הדיור אומרים שבהמשך יגדל מספר הדירות וסיכויי הזכייה בהגרלה כלשהי במהלך השנתיים הקרובות הם ודאיים. התוכנית החדשה מגדילה גם את סיכויי הזכייה לבני המקום – כלומר זכאים המתגוררים במקום שבו נבנה הפרויקט.

מדוע לא הציעו קודם מספר גדול של דירות במחיר למשתכן?

לדברי ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי, הוגבלה עד כה כמות הדירות במטרה ליצור לנרשמים רמת ודאות גדולה: הדירות שהוצעו עד כה היו רק בפרויקטים שניתן להם היתר בניה ורמת הוודאות של הרוכשים היתה גבוהה מאוד. כעת יוצעו דירות גם בפרויקטים שטרם ניתן להם היתר בנייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כלומר: הסיכון לרוכשים גדל?

בהגדרה, כן. הליך הוצאת ההיתר עלול להיות במקרים מסוימים בעייתי ולעכב את הפרויקט. פרויקט "מחיר למשתכן" מבוצע תחת לחץ גדול ולעיתים ברשלנות. לחלק מהקבלנים הזוכים במכרזים יש מוניטין מפוקפק בתחום הפיננסי ובתחום הביצוע. רק כרבע מהדירות שנמכרו עד כה ל-10,600 הזוכים במחיר למשתכן קיבלו עד כה היתרי בנייה. תוספת זמן פירושה תוספת סיכון לקבלן ולרוכשים. עם זאת, טוען יצחקי שלא מדובר בסיכון ממשי והשינוי אינו צפוי לגרום להארכת ההמתנה בין מועד הזכייה בדירה לבין מועד הכניסה לבית.

מה זמן ההמתנה הצפוי בין מועד הזכיה למסירת המפתח?

זה תלוי במידה רבה ביעילות הקבלן והמהירות שבה יפותח האזור בו נבנה הפרויקט. משך בנייה ממוצע של דירה בישראל הוא כשלוש שנים וגורמים בענף הבנייה מעריכים שרוכשים ממוצעים יידרשו להמתנה של שלוש וחצי עד ארבע שנים. להערכת ראש המטה יצחקי תארך ההמתנה הממוצעת שנתיים וחצי, אבל הניסיון מלמד שיצחקי הוא איש אופטימי מאוד.

באילו יישובים נערכות ההגרלות?

ההגרלות ייערכו לפרויקטים ביישובים הבאים: חיפה, ראשון לציון, נתניה, באר שבע, בית שמש, הרצליה, מודיעין, רמלה, רעננה, ראש העין, יבנה, נצרת עילית, קריית ביאליק, גדרה, אופקים, מגדל העמק, כפר יונה, טירת הכרמל, עתלית, שלומי, פרדסיה, מצפה רמון, מרכז שפירא, חריש.

15,000 דירות חדשות באזורי ביקוש: כחלון הכריז על הרחבת תכנית "מחיר למשתכן". אבי כהן
המהלך עשוי לגרום למיתון המחירים בטווח הקצר. כחלון, היום/אבי כהן

מה יעשו מי שלא יזכו באף אחת מההגרלות?

ימתינו להגרלה הבאה שתתקיים בספטמבר. בהגרלה זו יוגרלו כעשרת אלף דירות, וגם היא תהיה מיועדת לזכאי סידרה א' בלבד.

איך ישפיע המהלך החדש על שוק הדירות הכללי?

המהלך אינו מגדיל את כמות הדירות הנבנות, אלא רק מקדים את מכירתן של דירות הנמצאות בשלבי תכנון מתקדמים. לכן הוא עשוי לגרום למיתון המחירים בטווח הקצר. התוכנית תגביר את האמונה בקרב הזכאים שיש להם סיכוי ממשי לקבל דירה במחיר הנמוך בכ-20% בממוצע ממחיר השוק. אבל אין לה השפעה ישירה על חלק אחר של השוק - משפרי דיור ואנשים הרוכשים דירות למטרות השקעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully