וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי הדירות מתמתנים - או דווקא ממשיכים לעלות?

16.6.2017 / 0:03

מדד מחירי הדיור של הלמ"ס הציג עלייה שנתית מתונה של 4.4% לעומת 6% במדד הקודם; אך מתחילת השנה זוהי עלייה של קרוב לאחוז. גורמי מקצוע בענף טוענים שהמחירים יחזרו לעלות, אבל חלק סבורים שתיתכן יציבות. "הציבור מבולבל והמגמה טרם התבהרה"

בניינים בתל אביב. מרץ 2017. ראובן קסטרו
צילום: ראובן קסטרו/ראובן קסטרו

מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שהתפרסם אתמול (חמישי) יחד עם מדד המחירים לצרכן (אך אינו חלק ממנו), הציג עלייה שנתית במחירים בשיעור של 4.4% בשנה. עלייה של 0.5% נרשמה בחודשים מרץ-אפריל השנה לעומת החודשיים שקדמו להם. אמנם קצב העלייה השנתי התמתן יחסית, לעומת הנתון הקודם בחודש שעבר שהציג עלייה של 6%, אולם מתחילת 2017 מדובר בעלייה של 0.9% במחירים.

"מדד מחירי הדיור של הלמ"ס אינו סופי ועשוי עוד להתעדכן בשלושת החודשים הקרובים", מסביר שמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. "עם זאת, כמו שלא היה מקום לפתוח בקבוקי שמפניה כשהמדד הלא סופי ירד (בשיעור של 1.2% בחודשיים האחרונים של 2016 – ה.צ); כך לא צריך להתאבל היום".

לדברי דנוס, "שוק הנדל"ן מצוי בטלטלה בחסות ממשלת ישראל, הציבור מבולבל והמגמה טרם התבהרה. כמו תמיד, הכול תלוי בביצועי הממשלה וביכולת שלה להמיר שיווקים, מכרזים והגרלות במפתחות לדירות חדשות, ובמהירות. צריך גם לשים לב לכך שהלמ"ס עדכן את המדדים אחורנית (גם הפעם באופן לא סופי), וכרגע בחודשיים האחרונים עלה המדד בכמעט אחוז שלם. לצערי, אם כבר מגמה, אז מחירי הדיור ממשיכים לעלות".

מסע"ת של שר האוצר משה כחלון הקרייה, תל אביב 14 ביוני 2017. אבי כהן
שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים השבוע בנושא מחיר למשתכן/אבי כהן
"שוק הנדל"ן מצוי בטלטלה בחסות ממשלת ישראל, הציבור מבולבל והמגמה טרם התבהרה. כמו תמיד, הכול תלוי בביצועי הממשלה וביכולת שלה להמיר שיווקים, מכרזים והגרלות במפתחות לדירות חדשות, ובמהירות"

גם יניב חברון, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אקסלנס, מסכים עם הדברים. "מחירי הדיור חוזרים לעלות", הוא טוען, "ההיצע יגדל - אבל הוא לא יכול להדביק בכמה חודשים חזרה של הביקוש, שהיה מנומנם מהמחצית השנייה של שנת 2016. יש עוד אופטימיים שמעריכים שחוק מיסוי דירה שלישית יתקבל בסופו של דבר ויוביל לשינוי מגמה וירידת מחירים בשוק הדיור, אבל זה די ברור שברגע שהוא יורד לטמיון - מחירי הדיור יזנקו".

חברון מוסיף: "הזהרנו בעבר כי ביטול החוק עשוי להחזיר את הביקוש ובגדול. עלייה של 0.9% לא מעידה עדיין על מגמה, אבל בהחלט מאותתת על מה שעשוי לקרות בשוק. הציבור ישב תקופה ארוכה על הגדר, וביטול החוק עשוי להביא לאותה תוצאה של ריצה חזרה לשוק, בדיוק כמו שהיה לאחר ביטול מע"מ אפס".

לדבריו, "הרציונליים יותר יגידו שזה בכלל עניין של היצע ולא החוק. הם צודקים - אבל ההיצע לא מספיק גדול כדי להביא לשינוי מגמה. זה ייקח שנים, ולכן פגיעה קשה בביקוש, כפי שהיה אמור לעשות חוק מיסוי דירה שלישית, יכלה להביא לשינוי כבר עכשיו תוך כדי עלייה בהיצע. בשורה התחתונה, תתכוננו לחזרה של הציבור לשוק הדיור".

הכלכלן יונתן כץ מבית ההשקעות לידר שוקי הון ממתן את הדברים. "למרות שסקר הדיור האחרון מראה על עליית מחירים של 0.5% ו-0.4% בסקר הקודם, חשוב להדגיש שמדובר בסקרים ארעיים (שלושת הסקרים האחרונים ארעיים). לצורך המחשה, סקר הדיור של אפריל יצא 0.5%- (בפרסום לפני חודש) וכעת עומד על 0.4%+".

לטענת כץ, "יותר מהותי להתייחס לקצב השנתי אשר מצביע על התמתנות בקצב עליית מחירי הדיור ל-4.4% (ב-12 החודשים האחרונים) מ-5.2% לפני חודש ומ-8% ב-2016. מרבית הנתונים בשוק הדיור מצביעים על התמתנות בביקוש (ירידה חדה במכירות של דירות חדשות) וגידול בהתחלות וגמר בנייה (צד ההיצע), כך שלפי הערכתנו - מחירי הדיור צפויים להמשיך להתמתן בשנה הקרובה ואולי אף להתייצב".

  • עוד באותו נושא:
  • למ"ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully