וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות הרוגים: אי אפשר לדבר על בנייה מתקדמת בלי לדבר על בטיחות

יעל מרום

21.3.2017 / 10:50

ב-2016 זינק מספר ההרוגים בתאונות באתרי בנייה ב-40% לעומת השנה הקודמת ומתחילת השנה נהרגו 9 פועלים נוספים. בד בבד עם תנופת הבנייה המבורכת על המדינה להפסיק להתעלם מאחריותה לשלום עובדי הבניין

צילום: מאצ'י הוף, קבוצת חדשות און ליין, תיעוד מבצעי מד"א, עריכה: ורד לידני

ביום שני בשבוע שעבר נהרג עובד בן 59 באתר בנייה בגני תקווה לאחר שפלטת עץ נפלה עליו ממנוף ומחצה אותו. יום לפני כן, נפצע באורח אנוש עובד בן 41 שצנח מגובה הקומה החמישית בפרויקט בנייה בבני ברק. לא עבר זמן רב והשבוע קרס מנוף ברמת גן על בניין והביא לפציעתו של מפעיל המנוף.

מאז תחילת השנה נהרגו לשווא תשעה עובדי בניין, כולם בעלי משפחות שנאלצות עכשיו להתמודד עם האובדן של יקיריהם: מוחמד חמודה בן 27 מבועיינה, ת'איר אבו סנינה בן 26 מג'לג'וליה, יוסף אספניולי בן 50 מנצרת, ליו פיי ז'י בן 50 מסין, זוהיר עווידאת בן 311 ממג'דל שאמס, חאלד סויטאת בן 47 מהכפר טבאש, מאג'ד זידאני בן 49 מטמרה וח'ליפה מוחמד ח'ליפה בן 24 מהכפר קיביה. שמו של ההרוג התשעי טרם הובא לפרסום. כולם, בלי יוצא מן הכלל, בונים עבורנו, אזרחי מדינת ישראל, את בתינו. זאת, מבלי להזכיר את עשרות הפצועים מתחילת השנה, לרבות פועלי בניין שנפצעו באורח קשה ואיבדו את יכולת פרנסתם.

הנתונים, אותם אוספים במסירות ובעקביות בקבוצה למאבק בתאונות הבניין ובקו לעובד, צריכים להדיר שינה מהגורמים המקצועיים ומקובעי המדיניות האמונים על ענף הבנייה ועל בטיחות בעבודה בישראל. בשנת 2016 נהרגו 48 פועלי בניין, עליה דרמטית של 40% ביחס לשנת 2015, ובביטוח לאומי הוכרו בין 6,000-7,000 עובדים כנפגעי תאונות בנייה. התאונות הללו, אשר בין היתר נגרמות עקב נפילה של עובדים לא מבוטחים מגבהים, עגורנים ומנופים שקורסים ומחיצתם של פועלים תחת חפצים כבדים או תקרות שקורסות, יכלו להימנע אם תקנות הבטיחות היו נאכפות.

כיום, עבודת הפיקוח הממשלתית על אלפי אתרי הבנייה בישראל אמורה להתבצע על ידי 18 פקחים של משרד העבודה והרווחה (לפי פרסומים אחרונים), ללא אמצעי אכיפה משמעותיים המאפשרים להם, לדוגמא, לסגור מיידית אתר בנייה בו מתגלים בזמן אמת ליקויים המסכנים את חיי העובדים. מהלכים שמנסה בימים אלו לקדם השר חיים כץ כדי לאכוף את תקנות הבטיחות, נתקלים בהתנגדויות ובלחץ של משרד ראש הממשלה אשר דורש לבצע הליך הערכת רגולציה ממושך (RIA) אף על פי שמשרד המשפטים העניק במקרה זה פטור מההליך.

הנתונים המדאיגים כבר מזמן היו צריכים להוביל ליישומה של תוכנית לפתרון משבר הבטיחות בבנייה, שחורג במימדיו ביחס ליתר המדינות המפותחות. נדרשת כיום לא פחות מתוכנית לאומית שתמנע את ליקויי הבטיחות הרבים, תפנה את המשאבים הנדרשים לביצוע אכיפה מלאה, תרחיב את מספר הפקחים ותספק להם כלי אכיפה אפקטיביים, תפעיל סנקציות חמורות נגד העוברים על תקנות הבטיחות ותקים מאגר מידע נגיש לציבור המקיף את כל המידע על תקנות הבטיחות, ליקויי בטיחות ותאונות עבודה בישראל.

בימים אלו, כאשר כוחות רבים מופעלים להכפלת השטח הבנוי במדינת ישראל כדי לענות על הביקושים הגדלים, בשעה שפרויקטי בנייה חדשים מאושרים מדי שבוע, לא יכול להיות שבטיחותם של העובדים בענף תופקר. אין זה מתקבל על הדעת ש-48 עובדים הנהרגים בשנה ואלפי עובדים פצועים - מספרים שצפויים רק לעלות עם היקפי הבנייה הגדלים - זה מחיר שמדינת ישראל מוכנה להשלים איתו. אי אפשר לדבר על בנייה מתקדמת ועל תכנון בר קיימא ובאותה נשימה להתעלם מהאחריות על חייהם, בריאותם ושלמות גופם של העובדים בענף הבנייה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

יעל מרום, סמנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully