וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהנדס עיריית ת"א: "מחירי הדירות לא ירדו בשיטות הנוכחיות"

11.12.2016 / 13:15

מהנדס עיריית תל אביב, עודד גבולי מתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בתחום הדיור: "אני כבר 40 שנה בתחום ואני אומר לכם – כלום לא ישתנה. לצערי אני חותם על הרבה מאוד היתרים לפרויקטי תמ"א 38 – אבל אני לא מבין את התוכנית הזו. מה החוצפה שלא משלמים היטלי השבחה?"

בנייה. ShutterStock
בנייה/ShutterStock

"לימדו אותי תמיד שכשהגוף חולה במחלה קשה צריך לטפל בכל הגוף. אבל שום דבר לא ישתנה בשוק הדיור והמחירים לא ירדו בשיטות הנוכחיות שהממשלה מקדמת. זה לא יקרה. אני אומר לכם, זה לא יקרה", כך אמר אדריכל עודד גבולי, מהנדס העיר תל אביב-יפו. "אני בתחום 40 שנה, הרגולציה שהמדינה מייצרת – תיקח אותנו אחורה. שתדעו בתל אביב, כל הזמן טענו שאין מספיק דירות, אז יש קרוב ל-100 אלף דירות שמחר אפשר להוציא להן היתרי בנייה, אבל אני מוציא 5,000 בשנה – למה? כי יש עוד שיקולים. ב-80% מהרשויות לא מבינים היום מה זה כלכלת עיר, מה זה אורבניזם, ולא מבינים בתכנון. תשאלו מהנדסי ערים האם הם עברו פעם השתלמות בנושאים האלה? אז כולם שוכחים שלפני 18 שנה העיר תל אביב היתה בפשיטת רגל. אז מה, גדל לנו כסף על העצים? החלטנו לנהל את העיר הזו בצורה חכמה. יש לנו כל יום מיליון איש שבאים לעיר, צריך להשקיע מאות מיליונים במדרכות ובתשתיות – מי עושה את כל זה? רק העיר – אבל האופן שבו משבר הדיור מנוהל היום הוא לא נכון".

גבולי דיבר במושב בנושא נדל"ן שהתקיים בוועידת גלובס לעסקים בתל אביב, והתייחס גם להחלטה לנתק את תחום התכנון ממשרד הפנים ולהעביר את מינהל התכנון לאחריות משרד האוצר. "הבעיה של השלטון המקומי זה שהעבירו הכל למשרד האוצר – ושכחו שפעם היה במשרד הפנים את נושא התכנון – והיום יש בפועל נתק. אין את נושא התכנון. אני בא לישיבות ואני שומע דברים שמקצועית אני יודע שהם לא נכונים. הפתרונות זה לא לנתק את התכנון ובמקביל לייצר כל הזמן רגולציה. אם לא יטפלו בבעיה מהשורש, היא לא תיפתר", אמר.

"המדינה מנסה לפתור דברים בפלסטרים, לא מהשורש. אז בא אליי יזם ואמר לי – למה אתם עוצרים את התמ"א 38? אנחנו מרוויחים מזה. אז אני מבין שהיזמים מרוויחים. התמ"א פותרת בעיה נקודתית אבל יוצרת המון בעיות אחרות. לצערי אני חותם על הרבה מאוד היתרים של תמ"א 38, זו החלטת ממשלה, אז ברור שאני עושה את זה אבל אני לא מבין את התוכנית הזו. ומה זה החוצפה הזו שלא משלמים היטלי השבחה לרשות המקומית?", אמר.

גבולי ציין כי "פרויקטי פינוי בינוי הם דבר טוב, אבל אי אפשר להרוס הכל ולבנות מחדש פי 4 או 5. צריך לעשות את זה חכם. אבל אנשים חושבים שאם עושים להם פינוי בינוי בדירה אז השמיים הם הגבול. ברוב פרויקטי הפינוי בינוי בתל אביב הדרישות של התושבים הן מוגזמות והרבה מעל למה שאפשר. גם היזמים ועורכי הדין משכנעים אותם ומבטיחים להם. אבל כשמגיעים לשולחן ומנסים לעשות את זה נכון מבחינת שטחי ציבור ודברים נוספים – מבינים שזה קצת שונה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

" תנו למי שמצליח, ל-63 רשויות שרצות קדימה – לרוץ"

סגי איתן, מנכ"ל נכסים ובניין מקבוצת IDB שנכחה אף היא בפאנל אמרה כי: "מחירי הנדל"ן משנת 2013 עלו ב-23% - המון אנשים הגיעו לתקרת הזכוכית והם כבר לא יכולים לקנות במרכז. הגלגל הזה ממשיך להסתובב כי אנשים קונים, כי זה צורך קיומי. אני חושבת שאי אפשר להסתמך רק על תל אביב – ברמה הארצית אנחנו צריכים לייצר מקומות תעסוקה ולהרחיב את אזורי הביקוש. חריש, כרמי גת וראש העין, התשתיות לא הדביקו שם את קצב הבנייה – ולכן אנשים נתקעים שם בפקקים. אנשים לא צריכים לנסוע שעתיים לעבודה. חייבים לייצר להם אפשרויות נוספות".

מי שעוד נכח בפאנל הוא חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, שמתח ביקורת חריפה על הממשלה. "מודיעין היא אחת הערים היחידות שעמדו בהסכם הגג. השלטון המקומי הוא הזרוע הביצועית ואנחנו רוצים לרוץ קדימה אבל מושכים אותנו לאחור – ומי מחזיק אותנו? הפקידים. מודיעין מספקת למעלה מ-10 אחוז מהיצע הדיור במדינה ויש בה 1.2% מהתושבים. אי אפשר להוריד את מחירי הדירות אפשר להוריד את המניפולציה. כשאתה מתערב במחיר הקרקע – אתה מצליח לייצר הנחה במוצר הסופי וכך צריך להיות. אי אפשר להיות במצב שמבקשים ממך להתקדם – בלי לתת לך את המעטפת. פתרנו את בעיית התכנון מהצד שלנו, למשל במחוז שלנו אנחנו מקדמים מגה תכניות, אבל היום עיקר הבעיה היא שהחשבים מתנהלים כמו חנוונים. אני אומר לממשלה - תנו למי שמצליח, ל-63 רשויות שרצות קדימה – לרוץ. אל תפריעו לנו. הרעיון הזה של להוריד ברמה של הרשויות המצליחות על מנת לסייע לרשויות האחרות הוא לא נכון".

ביבס התייחס גם להקמת רכבת העמק ואמר: "אני זוכר שרצו לעצור את רכבת העמק, היום במקום לבלבל במוח, שישימו כסף ויקימו מרכז היי טק שיישב על הציר של הרכבת – עבור האוכלוסייה המקומית. אנשים מצליחים בבית שאן ועוזבים את העיר למרכז בגלל תעסוקה. אז צריך להשקיע את הכסף מהשיווק של הקרקעות ברשויות החזקות – לטובת הדברים האלה".

עו"ד ד"ר יצחק לקס, יו"ר עמידר: "יש היום פלטפורמה אידאלית לייצר התחדשות עירונית בפריפריה. הקרקע קיימת, אין בעיה לשכנע דיירים. צריך להבין שיש לנו עדיין נכסים רבים ברמת אביב, בלב תל אביב. אז אנחנו עושים, בקריית גת למשל, יש כבר תכנית מופקדת על 1,200 יחידות דיור וגם בירושלים, וברעננה, אבל להבדיל מכל היזמים – עמידר היא הגוף היחיד שיגיע ומגיע לפריפריה. הפרויקטים הרווחיים במרכז – יניבו רווחים לטובת פרויקטים בקריית שמונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully