וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוכרי הדירות זועמים: בעלי הנכסים כבר מעלים את שכר הדירה

4.12.2016 / 12:26

החוק שיזם שר האוצר על מיסוי דירה שלישית לא מחכה לאישור הכנסת: שוכרים מדווחים על בעלי בית שכבר הודיעו כי אם החוק יעבור – שכר הדירה החודשי יעלה בהתאם. בחלק מהמקרים החוזה כבר כולל סעיף שמאפשר להם לעשות זאת

עריכת וידאו: ניר חן.

בווידאו: דיון באולפן וואלה! NEWS על מיסוי דירה שלישית

חוק מיסוי דירה שלישית, שיזם שר האוצר משה כחלון, צפוי להגיע להצבעה בכנסת השבוע, אך עוד בטרם נחקק - יש כבר מי שמשלמים את המחיר: שוכרי הדירות. לא מעט שוכרים, חלקם הגדול באזורי הביקוש, מדווחים בתקופה האחרונה על כך שבעלי הדירות כבר הודיעו להם כי אם החוק יעבור – שכר הדירה החודשי יעלה בהתאם. בחלק רב מהמקרים החוזים שנחתמו לאחרונה כבר כוללים סעיף שמאפשר לבעלי הדירות להעלות את שכר הדירה אם החוק יעבור.

"לא שקלנו להעלות את שכר הדירה ולא היינו עושים זאת לולא המס החדש, מה גם שהשוק לא היה נותן לי להעלות את שכר הדירה"

כך למשל, בחוזה שכירות שנחתם לאחרונה בתל אביב בין בעל דירה לסטודנט באוניברסיטה, אשר הגיע לידי וואלה! NEWS, הוכנס סעיף מפורש המתייחס למס החדש בנוסח הבא: "אם יחול מס על השכרת דירה זאת, בהיותה דירה שלישית של המשכיר יישא השוכר בעלות המס וישלם אותה כתוספת לדמי השכירות".

ואולם לא רק בתל אביב, העיר שבה שיעור שוכרי הדירות הוא הגבוה בארץ, סובלים מהמס הקרב. "אני משכיר עבור אבא שלי בבאר שבע שלוש דירות שהוא רכש לפני הרבה שנים בעיר. אבי הוא איש מבוגר שנמצא בפנסיה והוא חי משכר הדירה השוטף. הוא לא טייקון עם שורה של דירות. צריך להבין שזו הפנסיה שלו, המחייה החודשית שלו ויש לנו בהחלט כוונה להעלות את שכר הדירה כדי לפצות על המס החדש", מספר א' בשיחה עם וואלה! NEWS.

"נכון להיום הכוונה היא להעלות את שכר הדירה מכ-2,200 שקל בחודש בכל דירה - לסכום חודשי של כ-2,350 שקל. מדובר בתוספת של כ-8% בשכר הדירה. אני מביא בחשבון שלא מדובר בסכום מבוטל, אבל למען האמת אין לנו ברירה. ידענו את זה מראש והכנסנו לחוזה סעיף לפני חודשיים שמאפשר לנו להעלות שכר דירה במקרה של תחולת מס חדש. אני מעריך שבעלי דירות שלא עשו את זה עד היום יעשו את זה בחוזים החדשים".

לטענתו, לולא המס החדש – לא היה בוחר להעלות את שכר הדירה, בין השאר בשל טווח המחירים בשוק ושיקולי היצע וביקוש. "לא שקלנו להעלות את שכר הדירה ולא היינו עושים זאת לולא המס החדש, מה גם שהשוק לא היה נותן לי להעלות את שכר הדירה. לצערי, נאלצנו לעשות זאת והשוכרים לא היו מופתעים מהבקשה שלנו. בשלב זה, אני לא שומע על אנשים שמתכוונים למכור את הנכס שלהם בעקבות המס החדש – כלומר המס הזה כרגע יגולגל על השוכרים ולא יביא למכירת נכסים, להערכתי", הוא אומר.

חוזה דירה - הגנה על בעלי הנכס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דודו, שוכר דירה משכונת פלורנטין בתל אביב, חתם על חוזה כבר בספטמבר האחרון – אך לדבריו למרות שהחוק עוד היה רחוק מהליך החקיקה, נאלץ כבר לספוג העלאה משמעותית בשכר הדירה. "אני מתגורר בדירה הזו כבר שלוש שנים. בספטמבר חידשתי חוזה לאחר שנתיים של מגורים, ובעל הבית הודיע לי במעמד החתימה, שבגלל המס החדש הוא מעלה את שכר הדירה ב-10%. בעל הדירה שלי כבר העלה בעבר את השכירות, ולכן אני מאמין שהוא פשוט ניצל את החוק כדי לגרום לי לשלם יותר. מדובר בדירת 2 חדרים ששילמתי עליה עד כה 3,200 שקל בחודש, וכיום שכר הדירה עומד על 3,500 שקל בחודש. לצערי הרב, בגלל שזה נאמר לי במעמד החתימה לא היתה לי ברירה אלא לחתום. היום זה המצב - בהרבה מאוד דירות, בעלי דירות מנצלים את המצב כדי להרוויח עוד".

המקרים הללו אינם חריגים. בוועד שוכרי הדירות ובבית האקדמי של התאחדות הסטודנטים אישרו בשיחה עם וואלה! NEWS כי בחודשים האחרונים מדובר בתופעה נרחבת, הנוגעת בעיקר לאזורי הביקוש – אך גם למוקדי שכירות משמעותיים דוגמת העיר באר שבע.

אסף אנגל, יו"ר הבית האקדמי ציין כי "אנחנו מקבלים פניות רבות על שיחות בין שוכרים למשכירים שבהן כמעט כל חוזה עתידי מביא בחשבון את העלאת שכר הדירה הנובעת באופן ישיר מהמס החדש על דירה שלישית. בהתחלה קיבלנו חוזים המרמזים על העניין, אבל כיום אנחנו רואים יותר ויותר סעיפים מפורשים הנוגעים למס".

נכון להיום טרם הוחלט מתי תתקיים ההצבעה בוועדת הכספים אולם בשבוע שעבר התקיים דיון סוער סביב הצעת החוק בוועדה, במסגרתו תקפו חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה את משרד האוצר על קידום המהלך וטענו שלא ישיג את מטרתו, למעט תוספת הכנסות לקופת האוצר.

מנהל אגף התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, שנכח בדיון בשבוע שעבר הגן על החוק ואמר: "מיסוי נכסים משפיע על הפחתת מחירי דיור. מעדיפים רכישת דירות על ידי זוגות צעירים ותמרוץ מכירה על ידי בעלים של כמה דירות וצמצום ביקוש של משקיעים. המיסוי הוא חלק מאסטרטגיה כוללת; הגדלת ההיצע, מחיר למשתכן, שכירות ממוסדת לטווח ארוך, ריסון ביקושים. עיקר הפעילות שלנו ממוקדת בהגדלת ההיצע. בנינו אלפי יחידות דיור, בסיסי צה"ל באזורי ביקוש מפונים ומסירים חסמים לבניית עוד אלפי דירות. אנחנו מקדמים שוק שכירות ממוסדת לטווח ארוך, כך ששוכרים ייהנו מוודאות הרבה שנים קדימה כפי שנהוג באירופה וארה"ב".

לגבי ריסון הביקושים למשקיעים אמר: "בוטל הפטור ממס שבח ומס הרכישה עלה ל-8% ואף 10%. להגדלת ההיצע הגדלנו מאוד את מספר התחלות הבנייה וכיום אנחנו עומדים על רמה הגבוהה מזו של 2001 - לפני תחילת משבר הדיור. בהשוואה ל-46 אלף התחלות בנייה שהיו אז כיום יש 50.4 אלף התחלות. השפעת הצעדים על שיעור המשקיעים היא דרסטית. ירדנו ל-17%-18% משקיעים".

עוד באותו נושא

"המדינה דוחפת אותי לעשות קומבינה על הדירה השלישית"

לכתבה המלאה

"החוק עוסק באוכלוסייה מאוד מבוססת"

מי שעוד התייחס לחוק בשבוע שעבר היה סגן הממונה על התקציבים באוצר, ערן ניצן, שהסביר כי "החוק המוצע עוסק באוכלוסייה מאוד מבוססת, סה"כ 54 אלף משקי בית שיש להם דירה שלישית ומעלה, משקי בית שמכניסים 46 אלף שקל בחודש בממוצע, פי-3 מההכנסה הממוצעת במשק, אוכלוסייה מבוגרת בני 56 ומעלה שמחזיקה כ-190 אלף דירות". ניתן ציין כי "מדובר בעשרות אלפי נכסים, זאת מתוך 600 אלף נכסים להשכרה, כך שההשפעה על מחירי השכירות תהיה מינורית".

מי שנכח בדיון היה גם ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) שחשף את הדברים הבאים: "אני בעל 3 דירות. רכשתי אותן ב-2008, כל דירה כ-290-280 אלף שקל. הבאתי את זה אפילו לוועדת האתיקה כיו"ר הוועדה כדי לדעת איך להצביע, כדי שלא יזרקו עלינו רפש. 3 הדירות עלו לי 900 אלף שקל וכיום עם כל העלייה, כל דירה לא שווה יותר מ-450 אלף לדירה. על שכירות אני מקבל כ-2,100 שקל. אני שואל יבוא אחד מת"א עם דירה אחת, הבנות שלי משלמות על דירה 6,000 שקל בחודש - אז הוא פטור, אבל בגלל שיש לי 3 דירות ב-6,000 שקל אשלם מס? רוצים עוד קופה של 800 מיליון שקל, אבל אל תעשו מס לא צודק בעליל.

בוועד שוכרי הדירות ציינו כי "מס דירה שלישית ממחיש פעם נוספת ששוק השכירות הוא שוק ללא חוקים, ללא נורמות ודומה יותר למערב פרוע. במציאות בה אין חוק ויש תמריץ גדול לרווח, הדברים מתורגמים לנורמות רעות מצד בעלי בתים רבים. נעשים כל כל מיני ניסויים על מנת לפתור את משבר הדיור, ובינתיים בטווח הקצר מחירי השכירות רק עולים".

"הועד יחל בקרוב לטפל בבעיה זאת בפניה למס הכנסה על בעלי דירות שאינם פועלים כחוק, ולהכניס את כל סחרור העלאות המחירים, תחת מסגרת חוקית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully