וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ארגון קבלני תל אביב-יפו: "מתבייש בשר השיכון"

24.11.2016 / 10:44

במהלך כנס הארגון באילת תקף אבנר לוי את שר השיכון יואב גלנט ואת הממשלה והאשימם בניסיון לייצר פתרונות קסם. "ממשלת ישראל, את מנסה לשים פלסטר על גדם"

שר השיכון יואב גלנט מקבל את פניהן של עולם חדשים בשדה התעופה בן גוריון , אוגובט 2015. ניב אהרונסון
יואב גלנט/ניב אהרונסון

"אני רוצה להסב את תשומת ליבכם לחסרונו של מי שאמור להיות המוביל של ענף הבניה, הלא הוא שר הבינוי והשיכון, ח"כ יואב גלנט", כך אמר היום (ה') יו"ר ארגון הקבלנים בתל אביב יפו ובת ים, אבנר לוי. "שר הבינוי והשיכון, שהיה אמור לפתוח את הכנס הזה היום, החליט ברגע האחרון שלא להגיע. אין לי מה להגיד מלבד זאת: שר הבינוי והשיכון, אנחנו מתביישים בשר שמיצג אותנו. ענף הבנייה והנדל"ן נמצא היום בשפל שלא יתואר, והיעדרותך מהכנס, בו נתאספו שחקני המפתח של הענף במטרה לנסות ולהבין כיצד ניתן לצאת מהמשבר, מעידה יותר מכל על חוסר יכולתך להתמודד עם מצבים קשים ולהוביל, והיעדרותך מהדהדת יותר מכל נאום שהיית יכול לשאת".

לוי אמר את הדברים בכנס הנדל"ן השנתי של הארגון, המתקיים השבוע באילת ומתח ביקורת חריפה על הממשלה. הוא התריע כי היעדר הפתרון בתחום הדיור יביא לעזיבת זוגות צעירים. "איזו שנה הייתה לנו. שנה של מאמצים מתמשכים מצד גורמים שונים לנסות ולפתור את מצוקת הדיור, ללא הצלחה יתרה. אין לי ספק שכל השחקנים בזירה הציבורית עושים מאמצים כנים בניסיון להביא לסיום את המשבר, אך אין לי ספק גם שאנחנו נמצאים על סף נקודת האל-חזור, ושאם לא נתחיל לקחת את העניינים לידיים באופן רציני, אנחנו נמצא את עצמנו במקום בעייתי הרבה יותר מאשר כמה אוהלים בשדרות רוטשילד – אנחנו נראה עזיבה רבת ממדים וממושכת, של אנשים שפשוט אינם מצליחים למצוא מקום לגור בו", אמר לוי.

לוי האשים את הממשלה בנסיון לייצר "פתרונות קסם" ואמר כי תכנית מחיר למשתכן מביאה לעליית מחירי הקרקעות הפרטיות בצורה חדה. לוי ציין עוד כי הבירוקרטיה התכנונית בישראל גדולה פי 50 ממדינות האיחוד האירופי ואמר: "כל אזרח במדינת ישראל שאי פעם נאלץ לעמוד בתור במשרד ממשלתי יכול להבין מה עוברים יזמים וקבלנים כל יום ויום – סחבת בירוקרטית מסורבלת, איטית להחריד. בישראל לוקח בממוצע כ-13 שנה להוציא לפועל פרויקט – פי 50 ממדינות האיחוד האירופי – כאשר מתוכן 11 שנים מוקדשות להליכים הבירוקרטיים בלבד. דבר כזה לא נשמע בשום מדינה מערבית מודרנית".

לוי המשיך לתקוף את הממשלה ואמר כי היא מתייחסת לקבלנים כאל "שעיר לעזאזל" – ומציבה יעדי התחלות בנייה שאינם תואמים את היעדר כוח האדם בענף. "ממשלת ישראל, את מנסה לשים פלסטר על גדם – ואת לא תפתרי את משבר הדיור אם לא תביני מה הצרכים האמיתיים של השחקנים האמיתיים בענף. מדינה מתוקנת לא פותרת משבר בתעשייה הגדולה שלה על ידי הבאת תעשייה זרה", אמר.

לוי מנה בעיות נוספות בענף וציין כי האשראי הבנקאי בענף הבנייה הפך לבעיה אקוטית. "ההון – המימון שאנו, היזמים והקבלנים מקבלים, אל מול המיסוי. מחירי המימון שהבנקים מספקים עולים ללא הרף, וללא שחקנים אחרים ותחרות בשוק המימון, עלות מחירי תשומת הבניה רק מאמירה ועמה מחירי הדיור", הוסיף. אדוני שר האוצר, לא תצליח להאשים את הקבלנים בכשלונותיך. אנחנו הפתרון", אמר.

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, שנכח אף הוא בכנס אמר כי הפכו את הקבלנים לאויבי העם, לגנבים. "הענף במצב קשה. יש שר חדש בממשלה, קוראים לו חיים כץ. הוא מעולם לא היה באתר בנייה, הוא יושב לו שם בירושלים והדבר הראשון שהוא חושב איך הוא יריץ חקיקה שתקנוס את הקבלנים בסנקציות על כל תאונה שתהיה. יכול להגיד את זה רק מי שלא מבין את הענף הזה. זו פשוט חוצפה ממדרגה ראשונה. אני מציע לשר חיים כץ להסתכל על העשייה של המשרד שלו - הוא לא עושה כלום חוץ מספינים וקשקוש בזנב. מה שחשוב לחיים כץ זה להריץ חקיקה של קנסות לקבלנים. המשרד שלו לא עושה כלום בנושא - וזה טמטום ממדרגה ראשונה".

"בטיחות זה דבר חשוב, אבל מה עם העובדים? אני נותן הוראות לעובד, נותן לו ציוד, מקריא לו בכל השפות את ההוראות, אבל שעה אחר כך הוא כבר מוריד את הציוד. אז אין בעיה, הקבלנים אחראיים אבל צריך סנקציות הדדיות. חייבים לחתום על הסכם עבודה קיבוצי של בטיחות שכולל גם את העובדים. אם אבי ניסנקורן לא יבין שהסיפור הזה הוא דו צדדי, אז לא יקרה פה כלום".

מלשכתו של השר יואב גלנט נמסר בתגובה:"שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, מקפיד מאז נכנס לתפקידו להגיע לכנסים המאורגנים על ידי ארגון הקבלנים. השבוע, בצורה יוצאת דופן, נבצר מהשר גלנט להגיע לכנס בגלל אילוצים. הוא מעריך את עבודתם של הקבלנים, ואין בהיעדרותו כדי להעיד על פועלם. גלנט מזמין את כל הקבלנים וגורמי המקצוע בתחום לפגוש אותו בעוד מספר ימים גם באירועי עיר הנדל"ן באילת, ובכנסים נוספים הנוגעים לענף הבניה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully