וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממונה על התקציבים: מס דירה שלישית יוריד מחירי השכירות

הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, חולק על נגידת בנק ישראל: "על פי מחקרים של בנק ישראל, ירידה במחירי הדירות תוביל לירידה בדמי השכירות". על רקע הסערה סביב המס התארחו באולפן וואלה! NEWS ח"כ אלי כהן – שהצהיר כי יוכנסו בחוק שינויים ועו"ד צבי שוב שתקף את החוק

עריכת וידאו: ניר חן.

הביקורת סביב מס ריבוי נכסים, אותו מוביל משרד האוצר בחוק ההסדרים הקרוב, סוערת – וכעת מגיע תורו של אגף התקציבים באוצר להביע את עמדתו: במכתב ששיגר הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, לנגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, הוא מתייחס לסקירה שפורסמה על ידה – אך מותח ביקורת על ההערכות כי המס החדש יביא לעלייה במחירי השכירות.

"כידוע, קיים מתאם חיובי בין מחירי הדירות לבין מחיר השכירות כפי שעולה בין היתר ממחקרים ועבודות אותם פרסם בנק ישראל לאורך השנים. מתאם זה נובע מכך שירידה במחירי הדירות מביאה לכך שהתשואה הנדרשת משכירות הינה נמוכה יותר לאטרקטיביות נמוכה יותר של השכרת הדירות מצד השוכרים (על רקע האפשרות לרכישת דירות). בהתאם לכך, ועל בסיס המתאם שנצפה ב-20 השנים האחרונות בין מחירים אלו, ניתן לצפות שירידה במחירי הדירות תוביל דווקא לירידה במחירי השכירות. בשולי הדברים נזכיר כי משקלן של הדירות המוחזקות על ידי בעלי הדירות עליהן יוטל המס – עומד על כ-12% בלבד מסך הדירות בשוק ההשכרה", כותב לוי במכתבו.

אתמול פרסמה נגידת בנק ישראל את סקירתה הכלכלית, בה התייחסה ליוזמה של כחלון להטיל מס על בעלי דירה שלישית ומעלה והעריכה כי המס המוצע עשוי להוביל לירידת מחירים בשוק הדירות למכירה, אך מנגד לעליית מחירי השכירות. "המס המוצע על דירה שלישית ומעלה צפוי לתרום לירידה מסוימת במחירי הדירות לרוכשי דירה ראשונה מצד שני הוא יפעל לעלייה מסוימת בשכר הדירה. יש כאן טרייד-אוף וצריך להציג אותו. בסופו של דבר הממשלה בוחרת איפה היא רוצה לשים את משקל היתר. ברור שההחלטה על מס כזה מבטאת בחירה בהורדת מחירי הדירות גם אם זה על חשבון עלייה בשכר הדירה. המס המוצע ישפיע יותר על דירות זולות כי משקיע שיבחר להשקיע בדירה יקרה לא ימוסה", אמרה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
חבר הכנסת אלי כהן. ראובן קסטרו
אלי כהן/ראובן קסטרו

"אנחנו לא רוצים שבישראל יהיו קאסטות כמו בהודו"

בעקבות הביקורת החריפה סביב המס החדש, התארחו באולפן וואלה! NEWS חבר הכנסת אלי כהן (כולנו) יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, שאמר כי "אנחנו לא רוצים שבישראל יהיו קאסטות כמו בהודו. יש פה 54 אלף משקי בית שעסוקים בלקנות את הדירה הרביעית והחמישית – ומאות אלפי משקי בית שלא יכולים לקנות בית. אם נמשיך ככה – יהיו 100 אלף משקי בית שיהיו להם 3 דירות ויותר. צריך להבין, המטרה של המדינה הזו היא לא להעשיר את הכנסות המדינה ממסים – אבל צריך לשנות את הכיוון של השוק ולשחרר את הדירות למחוסרי הדיור". ח"כ כהן העריך כי בתקופה הקרובה, לקראת הגעתו של החוק להצבעות בנובמבר, יוכנסו שינויים בנוסח הנוכחי - ואחת האפשרויות הנבחנת היא הקלה במס שבח.

לצד ח"כ כהן התארח עו"ד צבי שוב, מומחה במקרקעין, שמתח ביקורת חריפה על החוק. "מיסוי הוא כלי רגיש, אנשים מתכננים את החיים שלהם. כשאתה בודק כלי של מיסוי – אתה צריך לבחון את האדם שעליו אתה מטיל מס. מה זה דירות? יש אחד שיש לו 100 מיליון שקל בבנק ודירה אחת וילד אחד והשני יש לו 10 ילדים ו-3 דירות זולות ואין לו כסף בבנק. אז מה? האחרון ישלם מס והראשון לא? ההסתכלות פה היא לא על המס. אנשים יתחילו לחמוק ולשנות תכנוני חיים – ויווצרו כאן בעיות – והמס לא ישיג כלום. הכיוון לא נכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully