וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדרה עדיין ממתינה למלון: כרוניקה של 20 שנות כישלון

24.9.2016 / 7:04

עיכוב נוסף בבשורה התיירותית שאמורה היתה להגיע לחדרה. במשך 20 שנה עמד בעיר שלד מלון, שבנייתו אמורה היתה להסתיים עתה. אבל במחלוקת בין היזמים לתושבים קבעה ועדת הערר כי המלון לא תואם את התוכניות ודינו להתבטל. איך קרה שוב שהעירייה איפשרה שינויים לטובת היזמים

כפר הים. יניב רשף,
כפר הים./יניב רשף

כמעט 20 שנה לאחר שהחלה בנייתו של פרויקט מלונאי בעיר חדרה, נערכו בשבועות האחרונים ראש העיר, צביקה גנדלמן, ויזמי הפרויקט המתחדש, לגזור את הסרט של מה שאמור היה להיות המלון הראשון בעיר חדרה. ההודעות ששוגרו לכלי התקשורת בישרו על פתיחת המלון הגדול ביותר שהוקם בישראל בשנה האחרונה: 180 סוויטות, 22 קומות, שורה של מתקני ספא וספורט על חוף אולגה - וגם נוף פנורמי שמשקיף אל רצועת החוף שבין הרצליה לחיפה. הרשת שחתמה על הסכם לניהול המלון היא רמדה העולמית.

הבשורה התיירותית שאמורה היתה להגיע לעיר חדרה זכתה לפרסום רב גם על רקע ההיסטוריה העגומה של המתחם: ב-20 השנים שחלפו מאז החלה בנייתו של הפרויקט, עמד שלד המלון המקורי נטוש ועזוב, כמעין תזכורת כואבת לתוכניות הגרנדיוזיות של מריו לזניק – אחד מגדולי הקבלנים שפעלו בישראל, ומי שהקים את מתחם "כפר הים" שבו תוכנן לקום המלון.

תקוות לחוד. נכון לעכשיו נראה כי גנדלמן ויזמי הפרויקט יכולים להניח את המספריים שהוכנו לגזירת הסרט ולדחות את מסיבת העיתונאים. מאבקם של כ-500 מתושבי פרויקט "כפר הים" נשא פרי והביא לגניזת התוכניות לפתיחת המלון ואכלוסו, לאחר שוועדת ערר במחוז חיפה קבעה כי היתר הבנייה שלפיו נבנה המלון החדש – לא תאם את התוכניות ודינו להתבטל.

לכאורה, סיפור תכנוני, שכל צד מפרש אותו בנקודה זו כראות עיניו: דיירי המתחם חוגגים את נצחונם וטוענים כי כעת יהיה על יזמי הפרויקט לבצע במבנה שינויים מרחיקי לכת; מן העבר השני: יזמים ועירייה הטוענים כי מדובר בהליך פרוצדורלי פשוט שניתן לתקנו. אלא שבתקופה שבה ראשי ערים ויזמים נחקרים במשטרה על קיום קשרים הדוקים מדי, נשאלת השאלה – מדוע איפשר היתר הבנייה שינויים לטובת היזמים, שלא נכללו בתוכנית המקורית?

תושבי "כפר הים", שהביטו שנים בשלד המוזנח שנטוע במרכז המתחם שבו הם מתגוררים, טוענים כי הם תומכים בהקמת מלון שישפר את חייהם. עם זאת, הפרויקט הנוכחי הוקם ללא תיאום עימם, מבלי שניתנה להם האפשרות להשמיע התנגדויות – ובסטייה מהתוכניות במקום, לטענתם.

בשבוע החולף קיבלה ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה במחוז חיפה את טענת התושבים פה אחד. בהחלטתה קבעה הוועדה כי ההיתר שניתן ליזמים חרג בכמה סעיפים, ואלה נוגעים בעיקר לחישוב השטחים, לשימוש בקומה העליונה ולמקומות החניה שהוקצו במלון. התושבים טענו כי היתר הבנייה מאפשר ליזמים לעשות שימוש בקומה נוספת – הקומה ה-22 – וזאת בניגוד לתוכניות שמאפשרות 21 קומות בלבד. כמו כן טענו כי גם ההיתר להפעלת אולם שמחות ונשפים, מנוגד לתוכנית.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנת עובדי המלון שאמור להיפתח בחדרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנחנו לא שמחים שפתיחת המלון הוקפאה"

מאחורי הקלעים כבר החלו גורמים רבים להפיץ כי הרקע לערר כולו נטוע בהתנגדותם העקרונית של תושבי כפר הים להקמת מלון. לפי אחת הטענות מחלוקות בין המתנגדים לבין יזמי המלון סביב שאלות של מעבר ושימוש בשטחי המלון, וסביב דמי ניהול, הכתיבו את הגשת הערר.

דיירי המתחם דוחים טענות אלה: "ברור שהדיירים מעדיפים שיקום כאן מלון. כמעט 20 שנה עמד פה שלד נטוש ואף אחד לא אוהב להתעורר בבוקר ולראות שלד לא גמור", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS עו"ד יונתן ליבצ'יק, ממשרד עו"ד ברגמן & וקסלר, המייצג את הדיירים. "אבל הפרויקט שהוקם במתכונתו הנוכחית לא תואם את מה שקבוע בתוכניות - וכך גם קבעה ועדת הערר. יש הבדל משמעותי בין אולם כנסים לבין אולם שמחות – ברמת מטרדי הרעש, שעות הפעילות ועומס האנשים שמגיעים למקום. לו יזמי התוכנית היו משתפים פעולה עם דיירי המתחם בעת בקשת היתר הבנייה המחודש בשנת 2013, המצב הנוכחי היה נמנע. אנחנו לא שמחים שפתיחת המלון הוקפאה, אבל האחריות על התנהלות זו רובצת על כתפי הוועדה המקומית בחדרה, שהעניקה את היתר הבנייה ועל כתפי היזמים".

מנכ"לית כפר הים, מיטל אדרעי, מחזקת את דבריו ומציינת כי התושבים מעוניינים בהקמת המלון. "אנחנו מברכים על הקמת מלון והעיר חדרה בהחלט זקוקה למלון. גם אולמות שמחה חסרים בעיר וזה עניין חשוב, אבל במתכונת שבוצעה כאן – הפגיעה בדיירי המתחם היא פגיעה משמעותית".

בעוד הדיירים חוגגים את נצחונם, הרי שהיזמים והעירייה – לא ממהרים להספיד את הפרויקט. אמנם ההחלטה הנוכחית מקפיאה את ביצוע עבודות הגמר האחרונות של הפרויקט ואוסרת על אכלוסו באופן שלא יאפשר ליזמים לפתוח אותו לציבור כמתוכנן. עם זאת, בסיכום החלטתה השאירה ועדת הערר פתח ליזמים לתקן את הליקויים שנמצאו: "נראה כי קיימת אפשרות לתקן את הפגמים בהיתר הבנייה באמצעים זמינים ומהירים באופן יחסי", קבעה הוועדה. בעירייה מקפידים להבהיר כי בסך הכל מדובר בהליך פרוצדורלי.

מהצד של היזמים נשמעים גם לא מעט חששות על כך שהחלטת ועדת הערר תלווה במחיר כלכלי. לדברי יזמי המלון - חברת אספן גרופ וחברת אמירי גן (בבעלות עודד תורג'מן) – ההחלטה עשויה להמיט נזק כלכלי על הפרויקט, ולהביא לביטול הסכם הניהול שנחתם עם רשת רמדה, מקבוצת ווינדהם העולמית, שמחזיקה בניהול רשת מלונות הכוללת 7,500 מלונות ב-69 מדינות בעולם. "אם המלון לא ייפתח במועד המתוכנן – ערב ראש השנה - תיאלץ החברה לפתוח אותו רק בשנה הבאה, בתקופת הקיץ, שהיא עונת התיירות. הדבר יגרום לכך שרשת ווינדהם העולמית, שאמורה הייתה לנהל את המלון, תעזוב את הארץ", נמסר בהודעה שנשלחה מטעם היזמים.

בחברה הודיעו בימים האחרונים כי מאחר שמשמעותה של החלטה זו היא פיטוריהם של כ-150 עובדים, מתכוונים העובדים להפגין במחאה על סגירת המלון בצומת אולגה, ואף לשקול הגשת עתירה לבית המשפט. ואולם ההחלטה הדרמטית בשבוע שעבר לא נעצרה בכך. בימים האחרונים נפתחה מלחמת האשמות מצד יזמי המלון. עו"ד ואדריכל ליאור דץ, המייצג את חברת אמירי גן, כינה את ההחלטה לבטל את ההיתר "תמוהה" והאשים את תושבי המתחם בכך שהם מונעים על ידי אינטרסים כלכליים, בשעה שהם עצמם אינם פועלים על פי חוק: "מגישי הערר הם קבוצת תושבים המתגוררים שלא כדין במתחם כפר הים הסמוך למלון. הם עצמם מתגוררים בדירות נופש שהוסבו לדירות מגורים והרשות המקומית פועלת כנגדם באמצעות צווים שהוצאו בעבר", אמר.

20 שנות כישלון

ההחלטה הנוכחית מייצרת ללא ספק מבוכה עבור יזמי הפרויקט, אך האחריות למחדל רובצת במידה רבה על כתפי הוועדה המקומית חדרה, שלפחות מבחינה פרוצדורלית לא ביצעה את ההליך התכנוני כראוי.

ואולם הסיבוב הנוכחי אינו הראשון. היתר הבנייה הראשון להקמת המלון ניתן כבר בשנת 1997 – עת אוכלס פרויקט המגורים – ובתקופה זו, עוד בימי לזניק, נוהל משא ומתן עם רשת שרתון לחתימה על הסכם לניהול במלון. על פי התוכניות אמור היה המלון להיות בדירוג של 5 כוכבים ולפעול תחת השם "שרתון כפר הים". עלות הקמת המלון הוערכה אז ב-45 מיליון דולר, והוא אמור היה להיפתח בקיץ 2000. למגעים אלה קדמו מגעים ממושכים עם רשת הילטון – אך בסופו של דבר איבדה הרשת עניין בפרויקט. חברת מריו לזניק הציבורית נמכרה בשנת 1998 לקבוצת פישמן סוארי ותחת ניהולה נקלע המלון בכפר הים לצרות כלכליות שעצרו את פיתוחו.

רק למעלה מעשור לאחר מכן נכנסה לתמונה חברת אספן גרופ ובשנת 2013 הגישה בקשה מחודשת להיתר בנייה. "בקשת ההיתר שלהם היא נשוא הערר", אומר בשיחה עם וואלה! NEWS מהנדס העירייה, נועם גרייף. "אך אני סבור כי הרקע לערר הוא המחלוקות המתמשכות בין דיירי מתחם "כפר הים" לבין יזמי הפרויקט המלונאי – סביב שורה של סוגיות – ולא העניין התכנוני", אמר.

גרייף הודף את הטענות בנוגע לתהליך מתן היתר הבנייה ואומר כי "בסופו של דבר מדובר בהליך פרוצדורלי ולא בהליך מהותי. יש פה הקלה בקומות, וכן הקלה במספר חניות ובנושא של חישוב השטחים. השימוש באולם הכנסים כאולם שמחות הוסדר בהליך של שימוש חורג, ומה שצפוי לקרות עכשיו הוא שהנושא יידון שוב בוועדה המחוזית. לגבי הקומה ה-22 – צריך לזכור שהוועדה לשמירה על הסביבה החופית כבר אישרה את השימוש בקומה הזו בעבר, ולכן הלכה למעשה אין בעיה אמיתית – אלא עניין טכני שניתן לפתור במהירות".

מחברת אמירי גן נמסר כי "מיד עם החלטת הוועדה הגשנו ערעור על החלטת וועדת הערער ואנו שוקדים על הגשת עתירה מנהלית לבית המשפט, כדי לאפשר הוצאת היתר בנייה וטופס אכלוס למרבית השטחים במלון שאין בגינם מחלוקת, כדי להימנע מפיטורי עובדים עד להודעה חדשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully