וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעירים מחכים: ירידה של 4% ברכישת דירות בחודש יולי

12.9.2016 / 9:49

אפקט מחיר למשתכן? הזוגות הצעירים הזכאים לדירות במסגרת תכנית מחיר למשתכן מצמצמים רכישות ונתוני יולי 2016 מצביעים על ירידה של כ-4% בהשוואה לחודש הקודם. הירידה הדרסטית ביותר נרשמה בפלח הדירות החדשות: 11% פחות בהשוואה לחודש יוני

דירה למכירה , דירה להשכרה. ShutterStock
דירה למכירה , דירה להשכרה/ShutterStock

הנתונים בדבר ירידה בביקוש לדירות חדשות שפורסמו אתמול (ראשון) על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – מצטרפים לנתונים גם מצד משרד האוצר: מסקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, בחודש יולי נרשמה ירידה של 4% ברכישת דירות – ישנות וחדשות - בהשוואה לחודש יוני 2016. מי שמוביל את הירידה הם הזוגות הצעירים, רוכשי הדירה הראשונה וציבור המשקיעים, שהפחיתו רכישות בחודש זה, בהשוואה לחודש קודם.

על פי הסקירה, בחודש יולי 2016 נרכשו בישראל 9.9 אלף דירות – לאחר חודשיים של עליות. עם זאת, בהשוואה ליולי 2015 נתון זה מהווה עלייה של 11% - אולם חשוב לציין כי רמת העסקאות ביולי אשתקד הייתה נמוכה יחסית, על רקע הקדמת רכישות המשקיעים לחודש יוני, טרם העלאת מס הרכישה.

הירידה הדרסטית ביותר – וזו שמשכה מטה את הנתונים – נרשמה בפלח הדירות החדשות. על פי הסקירה, בפלח השוק של הדירות החדשות נרשמה ירידה של 11%, בעוד רכישת דירות יד שניה נותרה ללא שינוי משמעותי בהשוואה לחודש הקודם.

במשרד האוצר ציינו כי בחלוקה לפי סוג הרוכשים, ניכר כי מי שהובילו את הירידה בעסקאות בחודש יולי היו רוכשי דירה ראשונה ומשקיעים - עם ירידות של 8 אחוזים ו- 6 אחוזים בהתאמה, בעוד רכישות משפרי הדיור נותרו ללא שינוי משמעותי בהשוואה לחודש הקודם. "יש לציין כי הירידה ברכישות הזוגות הצעירים התרכזה בפלח השוק של הדירות החדשות, כאשר אלו ירדו בשיעור חד של 23 אחוזים בהשוואה לחודש הקודם", צוין.

באוצר מציינים כי העובדה לפיה בחודש יולי לא התקיימו עסקאות במסגרת מחיר למשתכן "תרמה" לירידה חדה זו, אולם גם בנטרול המכירות המוזלות (במסגרת "מחיר מטרה") שהתקיימו בחודש יוני בראש העין עדיין נרשמה ירידה ברכישת דירות חדשות על ידי הזוגות הצעירים בחודש יולי, בשיעור של 8 אחוזים, בהמשך לירידה של 13 אחוזים ברבעון השני (לעומת הרבעון הראשון) .

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

12.9 אלף דירות בהמתנה

כאמור, מי שעוד ממשיך לצמצם רכישות בשוק הם ציבור המשקיעים – שמשקלם בשוק הוסיף לרדת לשיעור של 19%. באוצר מעריכים כי בפועל משקלם של המשקיעים אף נמוך יותר כיום וכי נתון זה (של 19%) מוטה מעלה בשל פרויקט פינוי-בינוי באזור המרכז, בו נמצא שיעור גבוה של רכישת "דירות נוספות" על ידי שתי חברות.

על פי הסקירה, האזור אשר הוביל את הירידה ברכישות המשקיעים בחודש יולי היה אזור נתניה, עם ירידה של 34% ברכישות אלו- לרמה של 190 דירות בלבד. רק באזורי הפריפריה הצפונית נרכשה כמות נמוכה יותר של דירות להשקעה. על רקע ממצאים אלו יש לציין כי אזור זה מאופיין בשנה וחצי האחרונות בקצב הגידול הגבוה ביותר של מכירת דירות על ידי משקיעים. הירידה החדה ברכישות המשקיעים באזור זה בחודש יולי הייתה בולטת במיוחד בפלח השוק של הדירות החדשות ובכך "תרמה" לירידה חדה, בשיעור של 22 אחוזים, בכלל מכירות הקבלנים באזור זה.

באוצר מציינים כי מספר הדירות שמכרו משקיעים בחודש יולי עמד על אלפיים דירות, ירידה של 7% בהשוואה לחודש הקודם, לאחר גידול חד של 17% בחודש יוני. עם זאת, באוצר הדגישו כי עדיין מדובר ברמה גבוהה של מכירות, הגבוהה ב-50 אחוזים מהממוצע בשנים 2014-2010.

בנוגע למחירים, באוצר מציינים כי בעוד שבתחילת 2016 היה מחירה הממוצע של דירה שמכר משקיע גבוה ב- 25% בהשוואה למחיר דירה שנמכרה ע"י משפרי דיור, הלך וירד פער זה עד "סגירתו" בחודש יולי.

"אין בידינו נתונים על "איכות" הדירות הנמכרות, אולם ניתוח גיאוגרפי מלמד כי הירידה החדה ברמות המחירים של הדירות שנמכרו ע"י משקיעים מיוחסת לפחות בחלקה לשינוי במשקל האזורים השונים במכירות אלו", נכתב.

נכון לחודש יולי עמד מלאי ה"דירות בהמתנה" על 12.9 אלף דירות, ירידה של 18 אחוזים בהשוואה לסוף 2015. ירידתו של "מלאי" זו, אותו נוטים משפרי הדיור ל"אגור" בתקופות של ציפייה להמשך עליות המחירים, יש בה כדי להעיד על שינוי בציפיות אלו של משפרי הדיור.

  • עוד באותו נושא:
  • דירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully