וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היזהרו מחאפרים: כך תדעו אם המתווך עובד עליכם

מחפשים לשכור דירה? שוקלים להיעזר במתווך בלית ברירה? כדאי שתבררו האם הוא אכן איש מקצוע מורשה ואיזה אינפורמציה הוא מנסה להעלים מכם רק כדי לקבל את שכר הטרחה שלו ולהיעלם מהשטח

אנשי עסקים לוחצים ידיים. ShutterStock
אנשי עסקים לוחצים ידיים/ShutterStock

"חיפשתי באינטרנט דירה להשכרה ונתקלתי בפייסבוק בקבוצה שעוסקת בחיפוש דירות. שוחחתי בטלפון עם האדם שהתכתבתי איתו ושאלתי אותו באיזה משרד תיווך הוא עובד מתוך התעניינות כללית. התשובה שלו הפתיעה אותי: 'וואלה, אחי אני לא זוכר את השם. התחלתי לעבוד פה אתמול. אברר ואחזור אלייך'. כמובן שהבחור לא חזר אליי, אבל זה הבהיר לי כמה דברים על החבר'ה הצעירים האלה שאינם מתווכים, אך מציגים את עצמם ככאלה". דברים אלה סיפר לנו עודד (33), שהקדיש את החודשים האחרונים לחיפוש דירה.

מעבר דירה הוא פרויקט רחב היקף שאינו מסתכם באריזת החפצים לתוך ארגזים ועטיפת התמונות בניילון פצפצים. במהלך הפרויקט יש כמה שלבים מתישים שכוללים חיפוש אחר הדירה המבוקשת, כימיה עם בעל הדירה וניסוח חוזה. לא מעט אנשים מחליטים לשלב בתהליך מתווכי דירות, וזאת במטרה לחסוך את כאב הראש של חיפוש הדירה המושלמת והיכרות עם בעל הבית. הנוהג הוא לשלם למתווך דמי שכירות של חודש אחד + מע"מ לדירה שכורה, אך הכל נתון למשא ומתן ואפשר להתגמש גם בזה. למען האמת יש מתווכים שאפילו יסכימו להוריד את סכום המע"מ כמעשה של טוב לב.

במקרים שבהם מדובר במתווכים אמינים, צפויים השוכרים הפוטנציאלים לקבל את אינפורמציה מלאה ואמתית על הנכס תמורת שכר הטרחה שישלמו. אך מה באשר לכל אותם "אנשי מקצוע" שמנצלים את המצב השברירי והמעורער של חיפוש דירה בעונה הכי בוערת של השנה – חודשי הקיץ החמים?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
לכל מי שרואה לנגד עיניו מתווך נמרץ שמתרוצץ בין דירה לדירה, יושב שעות נוספות על לוחות המודעות והרשתות החברתיות, ומתעדכן כל העת בדירות שצפויות להתפנות בקרוב, כדאי לרענן את התמונה

לכל מי שרואה לנגד עיניו מתווך נמרץ שמתרוצץ בין דירה לדירה, יושב שעות נוספות על לוחות המודעות והרשתות החברתיות, ומתעדכן כל העת בדירות שצפויות להתפנות בקרוב, כדאי לרענן את התמונה. מתברר כי לשלל הבדיקות שכדאי לכל מי שמעוניין לעבור דירה לבצע – מצטרף עוד אחד והוא בדיקת מידת המקצועיות של מתווך הדירות שבחרתם להסתייע בשירותיו. האם מדובר במתווך הרשום במרשם המתווכים, שהנפיק לעצמו פנקס חשבוניות ובא לעשות עליכם סיבוב כספי נכבד; או שמא מדובר במתווך מזדמן שמסתיר מכם על הסיבה האמתית שבגללה הדירה מתפנה, למשל, ובפועל לא מספק לכם את השירות שהוא אמור לספק? למען הסר ספק נזכיר כי מתווך אמור להכיר את ההיסטוריה של הדירה, ולהיות בקיא בכל דבר שקשור אליה, ולדעת היכן בלוני הגז, מונה המים ושעון החשמל של הדירה.

"אני ובן זוגי מחפשים כבר חודשיים דירה בתל אביב", אמרה טלי (27). "הביקוש הרב שיש לכל דירה הביא אותנו לחיפוש באמצעות מתווך במטרה שיסנן עבורנו את האופציות ויראה לנו בנחת את הדירה. פנינו למשרד תיווך בצפון תל אביב שהמתווך בו אפילו לא ידע אם יש דוד שמש בדירה שאליה הביא אותנו, אם הציוד בה שייך לדיירים או לבעל הבית ומה מצב המזגן. המחסור בפרטים כה בסיסיים נשמע לנו לא תקין, ובחרנו לוותר על הדירה. בדיעבד, הבנו שמדובר באח של המתווך ששלח אותו לעשות את "העבודה השחורה", כלומר להראות את הדירות בחום יולי-אוגוסט של תל אביב".

טלי ובן זוגה אינם היחידים שנתקלו בתופעה שבה המתווך כמעט שאינו מכיר את הנכס שאליו הוא מביא לקוחות, וכפועל יוצא מכך שהוא גם לא יודע על תקלות או רגישויות שיש להציף במעמד האמור. מתברר כי ברשתות החברתיות קיימות כמה קבוצות לחיפוש דירות, שבהן חלק מהמפרסמים הם דיירים מתחלפים וחלקם מציגים עצמם כמתווכים. מדובר בתופעה די חדשה; הקבוצה השנייה מזכירה יח"צני מסיבות לצעירים, כך שפרופיל התמונה של המפרסם נראה אטרקטיבי ומסוגנן, וכמותו יש כמה פרופילים שמריצים את אותה הדירה כמה פעמים ביום ומפמפמים אותה בקבוצות ההשכרה השונות, על רקע תיאורים אקזוטיים ותמונות מעובדות למשעי.

במקרים שבהם אדם מציג עצמו כמתווך ואינו רשום באתר משרד המשפטים ביחידת הרשם למתווכים, ובכל זאת הראה לכם את הדירה – אינכם מחויבים לשלם לו את דמי התיווך

רק בחודש יוני האחרון נתפסו 101 אנשים הפועלים כמתווכים ללא רישיון על ידי המועצה להגנת הצרכן. על פי נתוני רשם המתווכים בישראל רשומים כיום 18,500 בעלי רישיון תיווך בתוקף. את שמותיהם של המתווכים המורשים ניתן למצוא ברשימה מסודרת באתר, כמו גם את מספר הרישיון שלהם.

במקרים שבהם אדם מציג עצמו כמתווך ואינו רשום באתר משרד המשפטים ביחידת הרשם למתווכים, ובכל זאת הראה לכם את הדירה – אינכם מחויבים לשלם לו את דמי התיווך.
"בהרבה תחומים יש חאפרים ושרלטנים" אומר המתווך דודו סגל, ממשרד נדל"ן 1 העם בתל אביב "הם רואים למשל דירה בלוח יד 2, מתקשרים לבעל הדירה ומבקשים ממנו להראות את הנכס עבורו. כשדירה מתפרסמת בשוק החופשי ויש מתווך שמראה אותה במקביל יש כאן בעיה. היתרון שאמור להיות למתווך" מוסיף סגל, "הוא הבלעדיות ואם היא אינה קיימת אין שום הצדקה והוגנות למתווך. למה לקוח צריך לשלם שכר טרחה במצב שכזה? על הנכסים שאני מראה ללקוחות שלי יש לי בלעדיות. אני לא מציג דירות שאפשר לראות בלוחות או ברשתות החברתיות ובמקרה שבעל נכס מעוניין לפתוח הזדמנויות ללוחות נוספים אני פורש מהעסקה. מקצועיות צריכה להיות בכל המישורים בתחום הזה. המקצועיות היא גם להגיד לשוכרים את כל האמת בפרצוף. לא להעלים שום פרט. כמו גם מתווך צריך לדעת מחיר מדויק של ועד הבית (ולא בערך), ארנונה ומים".

במסגרת הגילוי הנאות מחויב המתווך לציין אם יש גן ילדים בסביבה שעשוי להעיב על השקט בדירה, לספר לכם על מסעדות ובתי קפה שעשויים להפיץ עשן וריח לדירות הסמוכות, וגם על תוכנית תמ"א 38 צפויות בבניין; מעטים הם האנשים שמוכנים לגור בתוך אתר בנייה – למרות ששכר הדירה נמוך יחסית בתקופת העבודות בבניין. מתווכים מחויבים להעביר אינפורמציה זאת לדיירים ולעדכן אותם באיזה שלב נמצא הבניין. אמנם עד שתוכנית תמ"א 38 יוצאת לפועל מרגע הגשת הבקשה לרשות המקומית לוקח כמה שנים, אך בצד זה, לא מן הנמנע להודיע על תהליך שיצא לדרך ועלה על נייר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אלה שתי השאלות שדיירים מוכרחים לשאול לפני הכל: האם האדם שמצהיר על עצמו כבעל הנכס הוא אכן כזה ומה הסיבה שבגינה הדיירים עוזבים

"לפני שנתיים השכרתי לשני שותפים דירה ברחוב סוקולוב בתל אביב" מספר סגל. "ליד הבניין היו עבודות תמ"א 38 שהופסקו. בעלת הבית אמרה שייקח זמן עד שיחודשו העבודות אך רצה הגורל וחודשיים אחרי שהדיירים נכנסו לגור בדירה המשיכו לעבוד בבניין הסמוך. השוכרים פנו אליי, ובקשו לצאת מהדירה בתום השנה – אני מצידי החזרתי להם את שכר הטרחה, כי ברגע שדיירים יוצאים מדירה אחרי פרק זמן כזה קצר מסיבות כאלה מן ההגינות להשיב להם את כספם. עניין של רגישות לכיסם של אחרים. החוק איננו מחייב זאת כמובן. דמי תיווך זה עניין יקר ורק בתום שנתיים זה הופך להיות עסקה משתלמת לשוכרים וככל שהשנים חולפות וממשיכים להתגורר בדירה הדבר בטל בשישים".

חשוב לזכור שמתווך בהגדרתו לא אמור להכניס דיירים לדירה, למהר לחתום על חוזה, לקחת שכר טרחה - ולהיעלם לעד מהתמונה. במקרים שבהם מתגלה בדירה בעיה שהמתווך או בעל הנכס לא דיברו עליה, יש חשש כי האינפורמציה הוסתרה שלא בתום לב. עם זאת יש להביא בחשבון שקשה יהיה להוכיח שהמתווך ידע על בעיה חוזרת במקרים של רטיבות בקירות למשל, בעיות במזגן שמתגלות לראשונה בעונת מעבר, או ובעיות חשמל שמתגלות רק לאחר שחיים בדירה ומפעילים בה מכשירים חשמליים במקביל. תמיד שווה לזכור ולשאול אם יש הארכה בדירה – ואם היא הותקנה על ידי חשמלאי מוסמך.

שתי שאלות אלמנטריות שדיירים מוכרחים לשאול בהשכרת דירה באופן מיידי, הרבה לפני גודל חדר השינה ומספר כיווני אוויר היא האם האדם שמצהיר על עצמו כבעל הנכס הוא אכן כזה ומה הסיבה שבגינה הדיירים עוזבים. נשמע אלמנטרי? מסתבר שהרבה שוכרים פשוט שוכחים את שתי השאלות האלה. השאלות הללו רלוונטיות בין אם שכרתם את שירותיו של מתווך ובין אם לאו. נוכחות של מתווך לא מכסה על שני אלו בשום צורה.

במקרה שהדיירים הקודמים עזבו את הדירה לפני שהגעתם אליה עם המתווך – כדאי מאוד שתשיגו את הטלפון שלהם ותשאלו אותם כמה שאלות על בעל הבית ועל המתווך עצמו. במקרה שהמתווך הצהיר שהדיירים הקודמים לא הסתדרו עם בעל הבית, כדאי מאוד שתעשו את הבירור בכוחות עצמכם. חבל להיכנס למיטה חולה – גם אם מדובר בדירה מאוד אטרקטיבית. יכול להיות שהדיירים היו בעייתיים אבל גם יכול להיות שבעל המאה הערים עליהם קשיים וגרם להם לעזוב.

"שוכרים מתביישים לשאול שאלות פשוטות" מעיד נ' ממחלקת הארנונה בעריית תל אביב. "בעלי הבתים מבקשים תלושי משכורת וערבויות, אבל מישהו צריך לשאול גם אותם, האם הם בעלי הבית והאם הנכס כתוב על שמם. שוכרים רבים עוברים דרכי לשינוי שם מחזיק הנכס עבור חשבון הארנונה והמומים לגלות שם אחר של בעל הבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully