וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרים בדירה שכורה? תתחילו לדאוג

דיויד שליטא קוואז

3.8.2016 / 14:21

תל אביב היא עיר של שכירויות. צעירים יוצאי צבא, אלה שמזרימים דם חדש ותוסס לעיר בלי הפסקה, לא יכולים לרכוש דירות. הטלת מס על בעלי שלוש דירות, תביא לכך שפשוט לא יהיו דירות להשכרה. תוכנית כחלון תהרוס את תל אביב. דעה

תחילת שנת הלימודים באוניברסיטת תל אביב, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
תל אביב/ראובן קסטרו

שר האוצר כחלון מעוניין להטיל מס על משקיעים בעלי שלוש דירות ומעלה, כדי לשחרר דירות נוספות לשוק. דומה כי מאבקו העיקש של שר האוצר, שמטרתו לגרום למשקיעים למכור את דירותיהם, הוא מהסוג שבא להרוס את תל אביב. תל אביב היא עיר של שכירויות. צעירים יוצאי צבא, אלה שמזרימים דם חדש ותוסס לעיר בלי הפסקה, לא יכולים לרכוש דירות. כמו כל צעיר בתחילת דרכו - הם יכולים לשכור דירות. הם שוכרים דירות במשותף, ועם השנים יוצאים לדירה שכורה שלהם או עם בן או בת הזוג. צעירים אלה לא יכולים לרכוש דירה שמחירה הממוצע בתל אביב עומד על כ-2 מיליון שקל.

עכשיו מגיע שר האוצר, ומנסה – בדרכים שונות ומשונות – לגרום לבעלי הדירות בתל אביב למכור את דירותיהם. מכירה כזו, לפי שר האוצר, תגדיל את מלאי הדירות למכירה ותוריד את מחירי הדירות. אבל הוספת דירות לשוק הדירות למכירה גורעת דירות משוק ההשכרה - ומי שייפגע מכך יותר מכולם הם השוכרים בתל אביב.

נניח שלאדם כלשהו יש שלוש דירות להשכרה בתל אביב, ובמשך 10 שנים שימשה כל אחת מהדירות שלושה או ארבעה שוכרים. המשמעות היא שהדירות האלה יצרו פתרון דיור לכ-10 שוכרים, צעירים, תוססים, תל אביביים. ואם בדירה גרו שותפים – המספר גדל עוד יותר.

נניח שהתקווה של שר האוצר תתגשם: המס החדש באמת יגרום לבעלי הדירות למכור את דירותיהם כדי ששלוש משפחות יגורו בהן. מבחינת שוק הדיור המשמעות היא שכל שאר דורשי הדירות – להשכרה ולמכירה – יילחמו על הרבה פחות דירות, ונוסף על מחירי השכירות הגבוהים תיווצר בעיה נוספת והיא זמינות נמוכה ומחסור בדירות בשוק השכירות. כלומר, אם לא די בכך שמחירי השכירות עלו ב-11 השנים האחרונות ב-50% בערך, בעוד שמחירי הדירות עצמן עלו ביותר מפי-שניים, עכשיו פשוט לא יהיו דירות.

ויש עוד: החוק פוגע בשוכרים לא רק בצמצום היצע הדירות עבורם, אלא גם בכך שהם יהיו אלה שפועל ישלמו את המס. במצב שבו היצע הדירות מוגבל ואף קטן, יכולת המיקוח של השוכרים מצטמצמת, ובעלי הנכסים יגלגלו את עלות המס על השוכרים, או לפחות את רובו. נמצא אם כך שהחוק לא רק מפספס את מטרתו, אלא גם מקשה כלכלית דווקא על החלשים, אלה שלא יכולים לרכוש בית.

צריך לזכור שזרימה קבועה של צעירים לתל אביב היא זו שמשמרת את תל אביב כעיר בלי הפסקה, שיוצרת אמנויות ומקדמת חיים תוססים – כי עיר בלי צעירים, היא עיר מתה. אם ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, רוצה שמחירי השכירות יהיו שפויים - עליו לצאת בכל הכוח נגד צעדי האוצר, ולהביא לבניית הרבה דירות להשכרה בחלקים שונים של העיר - נוה שאנן הסמוכה לרוטשילד, רחוב סלמה, שכונת התקוה, ביד אליהו וכדומה, באמצעות משקיעים פרטיים או מוסדיים. הפתרון של האוצר הוא כמו שנאמר בסרט "מציצים" – הפוך, גוטה, הפוך: קודם תגדילו את ההשקעות בבניית דירות להשכרה - ורק כך כשתהיה תחרות – מחירי השכירות יירדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully