וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים קורסים - תביעות נגד דניה סיבוס חושפות הסיבה

1.6.2016 / 8:20

שורת תביעות שהוגשו נגד אחד מקבלני הביצוע הגדולים בישראל, דניה סיבוס, מצד קבלני משנה בפרויקטים מוכרים וגדולים של החברה חושפים את מאחורי הקלעים של שוק הדיור ואת הסיבה לקריסתן של חברות קבלניות רבות

אולפן

פרויקט רביעיית פלורנטין, אותם ארבעה מבנים דמויי כליות שתוכננו בקפידה על ידי האדריכל אילן פיבקו בשכונה התל אביבית, זכו לפרסום וגם לביקוש גבוה – אלא שתביעה שהוגשה לאחרונה על ידי מי שהקימו את הפרויקט חושפת כי לא כולם הרוויחו מהקמתו.

התביעה, שהוגשה על ידי קבלני המשנה בפרויקט כנגד דניה סיבוס – חושפת לא רק את מה שנעשה מאחורי הקלעים של שוק הדיור והאופן שבו מבוצע פרויקט המנוהל על ידי אחת מחברות התשתית והביצוע הגדולות בישראל (דניה סיבוס היא חברת בת של אפריקה ישראל בבעלות לב לבייב), אלא גם מצטרפת ל-6 פרויקטים נוספים שבהם נתבעת דניה סיבוס כעת – על ידי קבלן משנה נוסף שלה.

התביעות נגד דניה סיבוס, חברה שכאמור מוגדרת כאחת משלוש חברות הביצוע הגדולות בארץ, מגיעות בהמשך לתקופה לא קלה שעוברת על החברה: בפברואר השנה נחקר המנכ"ל רונן גינזבורג על ידי רשות ההגבלים העסקיים בחשד לתיאום מחירים במכרזים בעיר שוהם, וברקע – הידרדר מצבה של קבוצת אפריקה ישראל כתוצאה מהרעה בפעילותה ברוסיה וכן מהפסדים של חלק מהחברות בקבוצה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פרויקט המגורים רביעיית פלורנטין בתל אביב. ראובן קסטרו
אחד מהפרוייקטים המפורסמים של החברה - רביעיית פלורנטין/ראובן קסטרו

התביעה בפרויקט רביעיית פלורנטין הוגשה השבוע לבית משפט השלום בתל אביב באמצעות עורכי הדין אסף גרשגורן ורימון זינאתי ממשרד דורון טיקוצקי קנטור גוטמן צדרבוים & SRFF. קבלן המשנה שתבע במקרה זה ביצע עבור דניה סיבוס בעיקר עבודות גבס בפרויקט, שכלל בנייה של שישה בניינים הכוללים 248 דירות וכן שלושה מבנים ציבוריים.

בתביעה נטען כי דניה סיבוס לא שילמה את התמורה הכספית בעד העבודה שבוצעה וכי לוחות הזמנים של הפרויקט התארכו מעבר למצופה – אך את המחיר שילם קבלן המשנה שנשכר בפרויקט. קבלן המשנה בפרויקט זה, היה חברת חי חגי מערכות בנייה מקריית אתא, שתובע את סיבוס על סכום זניח יחסית כ-1.2 מיליון שקלים - אך מפרטי התביעה עולה כי בדניה סיבוס טענו בפני הקבלן שפרויקט זה הינו פרויקט הפסדי ומשום היותו שותף – עליו לשאת בהפסדים עימם.

"העבודה והתארכה מעל המצופה, בשל איחור ספקים שונים שלקחו חלק בפרויקט וכן ביקוש לעבודות נוספות שלא נכללו בתכנית המקורית כמו: שינויי דיירים בגינם התחייבה הנתבעת לשלם; חריגי דירות; עבודות בחניונים; סגירת מפוחים שהנתבעת התקינה בחניונים; עבודות במשרדי הפיקוח; עבודות במעליות ספא בבניין 6 ועוד. הצדדים הסכימו כי התמורה עבור העבודות לפי ההסכם לא תשתנה מכל סיבה שהיא, אלא אם המפקח קבע כי מדובר בעבודות שהתווספו והעלו את עלויות התובעת" – אלא שכאמור, דניה סיבוס, כך על פי התביעה, לא שילמה את העלויות הנוספות.

בשיחה עם וואלה! NEWS הבהיר עו"ד אסף גרשגורן כי "ההתנהלות שנחשפת בתביעה זו ובתביעות הנוספות מייצגת מקרים נוספים רבים של קבלני משנה בענף הבנייה שבהם אנו נתקלים על בסיס קבוע: מדובר בקבלני משנה קטנים יחסית, שנכנסים לפרויקטים בשולי רווח נמוכים מאוד, וחשופים להתנהגות ברוטלית מצד מזמיני העבודה אשר נמנעים מלשלם תמורה חוזית מלאה, או לשלם עבור עבודות שנוספו במהלך הפרויקט. הנושא הזה אמנם מוסדר בחוק חוזה קבלנות – אך החוק לא נאכף – וכך חברות קבלניות רבות שתזרים המזומנים שלהן ממילא בבעיה – מוצאות את עצמן במצב כלכלי קשה מול הבנקים ומול הספקים – רק בשל כמה פרויקטים שבהם החסירו מהם סכומים שעבורן נחשבים לסכומים משמעותיים".

כאמור, המקרה של רביעיית פלורנטין אינו מקרה בודד. חברה נוספת בשם ג'מאל עטאר בע"מ, המשמשת כבר שנים כקבלנית משנה של דניה סיבוס בעיקר בתחום עבודות הטיח, הגישה לאחרונה גם כן תביעה כנגד חברת הבת של אפריקה ישראל בגין 6 פרויקטי מגורים שבהם לטענתם החסירה דניה סיבוס תשלומים: פרויקט מיכלסון בנווה שרת, פרויקט הגוש הגדול ברמת אביב, פרויקט מרום נווה, פרויקטי גני ציון ומגדל גני ציון בירושלים ופרויקט פלורנטין. סכום התביעה במקרה זה עומד על כ-1.7 מיליון שקלים.

במקרה אחד לפחות – פרויקט מיכלסון בנווה שרת בתל אביב – נטען בתביעה כי דניה סיבוס החליטה ללא התראה להחליף את עובדי קבלן המשנה בעובדים של קבלן משנה אחר על מנת לצמצמם בעלויות.

בפרויקט זה, בו ביצע קבלן המשנה את עבודות הטיח ב-3 בנייני מגורים בני 22 קומות כל אחד (בסך הכל 270 יחידות דיור) וכן ב-5 קומות החניון הספיקו עובדיה להשלים את העבודות רק במפלסי החניה. "אולם בטרם החלו לבצע את העבודות בקומות העליונות, ראו העובדים כי לאתר מגיעים פועלים סינים לצורך ביצוע העבודות בקומות העליונות. עובדי התובעת המופתעים, פנו אל מנהל הפרויקט וביררו את פשר הדברים. במענה לפנייתם, הבהיר להם המנהל החדש של הפרויקט כי משתלם לו יותר שעובדים סינים יבצעו את העבודה בקומות העליונות, וכי מסר לעובדים הסינים את כל העבודות בקומות אלה כולל עבודות הגמר – ובהתאם לכך דרש המנהל החדש של הפרויקט מעובדי התובעת לעזוב את האתר".

קריסתן של חברות ביצוע קבלניות בשנים האחרונות הפכה כבר לתופעה מקומית – בין השאר בחסות התייקרות שכר העובדים בענף, ומוסר התשלומים הבעייתי השורר בו. רשימת החברות כוללת בין השאר את חברת טל חיות, חברת צ. לנדאו, חברת האחים מולר וכן את דורי בנייה.

מדניה סיבוס נמסר בתגובה: דניה סיבוס אינה נוהגת לנהל את ענייניה מול קבלני המשנה עימם עובדת ככל שמתעוררות, באמצעי התקשורת. החברה תשיב לטענות המועלות בשתי התביעות בבית המשפט ועל פי ההליכים המקובלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully