וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב הפניות הרבות: נכון לעכשיו, העליה במחירי גז המזגנים תידחה

עודכן לאחרונה: 21.9.2023 / 15:50

בעקבות עתירה לבג"ץ ופניות רבות של חברות מיזוג מובילות בישראל, המשרד להגנת הסביבה יוזם דחיה בהפחתת יבוא גז מזגנים מזהם, עד שיתאפשר לייבא גז מזגנים חלופי הידידותי יותר לסביבה. זאת, מתוך חשש לקפיצה חדה במחירי הטיפול במזגנים

מזגן ביתי. ShutterStock
עקב הפניות הרבות: נכון לעכשיו, העלייה במחירי גז המזגנים תידחה/ShutterStock

בהמשך לחשיפת וואלה נדל"ן שפורסמה בחודשים האחרונים והעלתה את החשש לקפיצה של מאות אחוזים במחירי תיקון והתקנת מזגנים בישראל עקב החלטת ממשלה, ובעקבות עתירה שהוגשה בנושא לבג"ץ - המשרד להגנת הסביבה יוזם דחיה בהפחתת יבוא גז מזגנים מזהם, עד שיתאפשר לייבא גז מזגנים חלופי הידידותי יותר לסביבה.

כאמור, חברות מיזוג מובילות עתרו לאחרונה לבג"ץ ופנו בפניות דחופות אל משרד הגנת הסביבה ומשרד הכלכלה בבקשה להשהות מיידית את המשך התקדמות מדרגות ההפחתה של גזי מזגנים מסוג HFCs במסגרת לוחות הזמנים הקבועים בתקנות המסדירות את השימוש בהם תוך קידום האישורים והחקיקה הנדרשים לכניסת גז חליפי וידידותי לסביבה.

בעקבות הפניות והפרסומים, בימים האחרונים הפיץ המשרד להגנת הסביבה טיוטה לתיקון התקנות להערות הציבור, אשר מבקשת לדחות לפחות בשנה את מדרגות ההפחתה, ובמקביל ככל ויאושר החוק המסדיר את העיסוק בטכנאות מזגנים שיאפשר שימוש בגזים ידידותיים לסביבה, מדרגות ההפחתה יותאמו ותתבצע הפחתה מתונה יותר בפריסת השנים.

"הציבור הישראלי זקוק לתנאי אקלים סבירים ולהימצא בסביבה ממוזגת, במדינה הסובלת מגלי חום קיצוניים. השוק כלל לא הסתגל למדרגת ההפחתה הנוכחית, וניתן לראות זאת בביקוש ההולך וגובר לצד ההיצע המדלדל, ולצד העדר חלופה כלשהי. דומה כי אין מנוס מדחיית יישום עלית המדרגה ל40% ולתיקון התקנות " כך כתבו חברות המיזוג באמצעות עוה"ד גידי פרישטיק וליהי נזירי ממשרד עורכי הדין מיתר, בפניה למשרד הגנת הסביבה ולמשרד הכלכלה.

"צמצום השימוש במזגנים בתנאי שרב קשים מסוכן ואין להסכים לו"

תקנות החומרים המסוכנים המיישמות את פרוטוקול מונטריאול בענין חומרים הפוגעים בשכבת האוזון, קובעות מדרגות להפחתת הייצור והשימוש בגזי חממה מסוג HFCs לפי שנים, בהתאם לאלו שנקבעו בתיקון קיגאלי לפרוטוקול מונטריאול בענין חומרים הפוגעים בשכבת האוזון.

ביולי 2022 נכנסה לתוקף מדרגת ההפחתה הראשונה, שקבעה צמצום של 10% בכמות השימוש בגזי HFC's. לקראת כניסתה לתוקף של מדרגת ההפחתה השנייה ב-1.1.2024, לפיה ידרש צמצום של 40% בכמות השימוש הלאומית ב- HFCs המשרד להגנת הסביבה מצא "כי לשם יישומה נדרשת היערכות נרחבת יותר של המשק בסיוע של הממשלה, וזאת, בין היתר, באמצעות פתיחת האפשרות לייבא גזים חלופיים, בעלי תכונת דליקות הדורשת היערכות מתאימה.

הדבר יתאפשר באמצעות חיקוק חוק שיסדיר את העיסוק בטכנאות מזגנים, שממתין ומתעכב מזה מספר שנים, וכעת הוא מונח לדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת לקראת קריאה שניה ושלישית. התיקון לתקנות יבטיח את ייבוא החומרים החליפיים תוך שמירה על בטיחות ובריאות הציבור, וידחה את כניסתה לתוקף של מדרגת ההפחתה שנקבעה לשנת 2024 - 40% ביחס לשנת הבסיס, לשנת 2025.

טכנאי מזגנים. ShutterStock
עקב הפניות הרבות: נכון לעכשיו, העלייה במחירי גז המזגנים תידחה/ShutterStock

ואולם, מוצע כי אם יפורסם החוק שיסדיר את העיסוק בטכנאות מזגנים עד לתום שנת 2024 יהיה ניתן לאפשר הפחתה נוספת ביעד ההפחתה לשנת 2025 כך שיעמוד על 15% ביחס לשנת הבסיס וכן לקבוע מדרגות הפחתה נוספות שיאפשרו השגה מדורגת ומתונה יותר של יעד ההפחתה שנקבעה בתיקון קיגאלי לשנת 2029 - 70% ביחס לשנת הבסיס".

עו"ד פרישטיק: "ההתמודדות עם משבר האקלים אינה רק בהפחתת פליטות אלא גם בפעולות המאפשרות להמשיך ולחיות בתנאי אקלים קשים. טוב עושה המשרד להגנת הסביבה בכך שהוא משהה את ביצוע ההפחתה. צמצום השימוש במזגנים בתנאי שרב קשים מסוכן ואין להסכים לו".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully