וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל הוראת ממשלה - תשלמו פי 3 על מילוי גז מזגנים

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 11:06

בעתירה משותפת לבג"צ, טוענות חברות מיזוג מובילות כי "הוראה תמוהה וחסרת סבירות" של משרד הכלכלה והתעשיה יוצרת מבנה שוק מצומצם ולא שוויוני הפוגע בכיס של כלל הציבור בישראל

"הוראה תמוהה וחסרת סבירות של מנכ"ל משרד הכלכלה יצרה מבנה שוק מצומצם, שכתוצאה ממנו הציבור משלם על מילוי מזגן ממוצע 1,500 שקל במקום 500 שקל, וזו רק ההתחלה" כך, נטען בעתירה משותפת של בג"צ על ידי מספר חברות מיזוג מובילות בישראל, נגד משרד הכלכלה והתעשיה ורשות התחרות, בנוגע לאופן חלוקת מכסות ייבוא גז המזגנים שבשימוש כלל המזגנים בישראל.

חברות המיזוג התותח אביזרי מיזוג ומזגנים בע"מ, רשת בית המיזוג בע"מ מקבוצת רפי את רפי ומחסני מיזוג בע"מ - הגישו ביום חמישי האחרון (16/2) עתירה לבג"ץ נגד המדינה בדרישה לבטל את הוראת מנכ"ל משרד הכלכלה 2.13 בנושא "חלוקת מכסות ליבוא של חומרים הגורמים להתחממות כדור הארץ".

לטענתן, ההוראה אימצה מנגנון חלוקה של מכסות ייבוא בלתי שיווני ולא תחרותי, תוך פגיעה בכיס כלל הציבור הישראלי. פועל יוצא של הוראה זו, בנוסחה הנוכחי, הוא עליית מחירים בלתי פרופורציונלית של היבואנים הישראלים, הרשאים לייבא את הגז.

התוצאה: שילוש מחיר גז המזגנים, כאמור, למחיר של כ-1,500 שקל במקום 500 שקל בלבד למזגן ביתי ממוצע.

מזגן ביתי. ShutterStock
בגלל הוראת ממשלה – תשלמו פי 3 על מילוי גז מזגנים/ShutterStock

מטרת הוראת המנכ"ל היא להסדיר את חלוקת מכסות היבוא של חומרים מסוג HFCs לאור חתימת מדינת ישראל על פרוטוקול מונטריאול ותיקון קיגאלי, ולצמצם את מכסות היבוא על מנת להתאימן לדרישות הבינלאומיות, בהתאם לקבוע בתיקון לתקנות לתקנות החומרים המסוכנים (יישום פרוטוקול מונטריאול בעניין חומרים הפוגעים בשכבת האוזון), התשס"ד-2004.

על פי העתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין גידי פרישטיק, דפנה שלו-קורנבליט, עדי מרדכי וליהי נזירי ממשרד עורכי הדין מיתר, ההוראה קובעת שיטה חדשה ושונה לחלוקת מכסות יבוא של גז המזגנים 410R, הגז היחיד בו ניתן להשתמש כיום למילוי המזגנים הקיימים והחדשים שנכנסים כעת לשוק.

ההוראה מיקדה את עיקר המכסות ליבואנים והקטינה משמעותית את מכסות הייבוא לצרכנים. אופן חלוקה זה יצר לטענתם, בחסות משרדי הממשלה, פגיעה בוטה בשוק ובתחרות בענף המיזוג, אשר מתגלגל לפגיעה עמוקה בכיס הלקוחות, שכן הלכה למעשה רק מספר מועט של יבואנים קיבלו את מירב המכסות, ואלו הקפיצו את מחירי הגז הנמכרים על ידיהם וגורפים רווח רב, על חשבון הציבור.

עתירה לבג"צ של חברות מזגן מובילות. צילום מסך,
עתירה לבג"צ של חברות מזגן מובילות/צילום מסך

מחירים אלו אף צפויים להאמיר עוד יותר עם הזמן, בשל מבנה השוק הריכוזי שנוצר על פי הוראת משרד הכלכלה וחוסר האלטרנטיבות. צריכת גז המזגנים הקיים כיום, גז 410R, תלווה אותנו עוד שנים רבות, בהן כמות הגז המיובאת דווקא תצומצם שוב ושוב על פי אבני הדרך הקבועות בתקנות.

לטענת העותרות, יישום פרוטוקול מונטריאול וצמצום השימוש בגזים הפוגעים בשכבת האוזון כחלק מצעדי מנע להחרפת משבר האקלים הינו בהחלט ראוי ונדרש, בייחוד בעת הזו.

עם זאת, הדרך בה מיושם התיקון לתקנות בהוראת המנכ"ל, אינה סבירה ואינה מידתית ושונה לחלוטין מהוראת מנכ"ל דומה בעבר בעניין גז דומה, 22R אשר יושמה בהצלחה רבה תוך שמירה על העקרונות הסביבתיים הנדרשים. כמו כן, יישום דומה לגבי מכסות גז R410 היה מוזיל מאד את הגז בלי לפגוע בצמצום סך היבוא, כנדרש על פי פרוטוקול מונטריאול ועל פי התקנות.

טכנאי מזגנים. ShutterStock
טכנאי מזגנים/ShutterStock

עוד, לטענת העותרות, ההוראה הנוכחית כשלעצמה בדבר הגבלת מספר היבואנים מייקרת את עלויות הגז עד כדי פגיעה ביכולת הציבור הישראלי להתמודד עם משבר האקלים המתהווה והמחריף במדינה בעלת אקלים מדברי, ומעמיקה את יוקר המחיה והעוני האנרגטי בישראל - תופעה בה מתגברים הסיכונים לאוכלוסיות בסיכון, דוגמת קשישים ומעוטי יכולת בשל הקושי לקרר את ביתן, כפי שהתריע לאחרונה המשרד להגנת הסביבה.

העותרות טוענות כי ברור שהבעיה תחריף עוד יותר בהמשך. בעוד סך כמויות הגז המיובא יופחתו שוב ושוב על מנת לעמוד בהוראות האמנה וכמויות מצומצמות אלו ימכרו, בהעדר תחרות בסכומים גבוהים יותר ויותר, הרי שיבוא מזגנים מהדור החדש, שאינו מחייב שימוש בגז R410, כלל אינו נראה באופק, שכן טרם נקבע לו תקן ומשרד הכלכלה טרם התחיל להכשיר טכנאים לטיפול בו ואף חקיקה הנדרשת לכך טרם נחקקה

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully