וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחירי תיקון והתקנת מזגנים צפויים לקפוץ במאות אחוזים"

עודכן לאחרונה: 27.7.2023 / 17:36

חברות מזגנים מתריעות: עקב העובדה שהמדינה לא מסדירה גז מזגנים חלופי הידידותי לסביבה - מחירי תיקון והתקנת מזגנים צפויים לקפוץ בקרוב במאות אחוזים. פניה זו הינה בהמשך לעתירה שהוגשה לבג"ץ בנושא

שלט של מזגן. ShutterStock
"מחירי תיקון והתקנת מזגנים צפויים לקפוץ במאות אחוזים"/ShutterStock

חברות מזגנים גדולות בישראל בפניה דחופה לשרי הכלכלה ואיכות הסביבה דורשים לתקן מיידית את התקנות הקובעות הפחתה של 40% במכסת גז המזגנים שאינו ידידותי לסביבה - וזאת עד השלמת האישורים הנדרשים מטעם המדינה לכניסת גז חליפי הידידותי לסביבה, המעוכבים מזה חמש שנים.

פניה זו הינה בהמשך לעתירת בג"ץ שהגישו בגין אופן חלוקת מכסות הגז עד כה, באורח המייקר לטעמם את עלויות הגז לצרכן באופן מיותר.

במכתב, שנשלח באמצעות עורכי הדין גידי פרישטיק וליהי נזירי ממשרד עוה"ד מיתר, כתבו חברות המזגנים: "פנייתנו זו עוסקת במצב חמור אשר מאיים על עצם היכולת של הציבור הישראלי, בפרט של האוכלוסייה המוחלשת בו, לחיות בתנאי אקלים סבירים ולהימצא בסביבה ממוזגת, במדינה הסובלת מגלי חום קיצוניים"

עוד, מפורט במכתב כי: "על פי תקנות החומרים המסוכנים (יישום פרוטוקול מונטריאול בעניין חומרים הפוגעים בשכבת האוזון), התשס"ד-2004 חלוקת מכסות היבוא של חומרים מסוג HFCs לשנת 2023, הינה כך שמרבית המכסות מוקצות ליבואנים, ומדרגת ההפחתה הכוללת לשנה זו היא הפחתה של 10% בהשוואה לכמות הבסיס. בשנת 2024 המתקרבת, מתוכננת על פי נוסח התקנות הקיים הפחתה גבוהה יותר - הפחתה של 40% במכסות ביחס לכמות הבסיס".

"כבר בשנה הנוכחית, בה נכנסו ההוראות לתוקף, הורגשו בשוק המיזוג עלויות מחירים חדות הגוברות משמעותית על עלויות המחירים במדיניות החתומות על תיקון קיגאלי, וטמנו בחובן בשורת איוב לציבור הישראלי. עליית המחירים הקיצונית בשוק הישראלי נובעת הן משיטת חלוקת המכסות אשר אינה מבוססת צריכה ואינה עולה בקנה אחד עם עליית המחירים המתונה בעולם, כולל מדינות שאשררו את תיקון קיגאלי, הן בשל היעדר חלופה ראויה. עלויות עודפות אלו מגולגלות אל ציבור הלקוחות בישראל, אשר, לשם הדוגמה, נאלצים כיום לשלם כ-1,500 שקל על מילוי גז מזגנים במקום כ-500 שקל כפי שנגבה בעבר. כל המזגנים שנמכרים כיום בישראל דורשים גז R410 (ממשפחת ה- (HFCsולאור צפי כניסת מדרגת ההפחתה הקרובה, מחירים אלו עלולים לזנק בעשרות מונים, וללא שום אלטרנטיבה".

מנועים של מזגנים מחוץ למסעדה. ShutterStock
מנועים של מזגנים/ShutterStock

חברות המזגנים מלינות במיוחד על קיצוץ במכסות, כאשר המדינה טרם הסדירה את יבוא הגז החלופי: "כיום לא קיימות חלופות בנות-קיימא המאושרות לשימוש במדינת ישראל ועשויות להוות רסן תחרותי, ואף לא קיימים מזגנים התומכים בגזים אלו. נכון לומר כי דה פקטו לא קיימות כיום חלופות ידידותיות לסביבה לגז המזגנים כפי שמייחל משרד הכלכלה, ואין בכך כדי לאיין את הבעיה התחרותית לפחות לטווח של השנים הקרובות". משרדי הממשלה לא ממהרים לאשר את יבוא הגז הידידותי לסביבה כי מדובר בחומר דליק במיוחד.

משרד הכלכלה הצהיר בזמנו עם כניסת התקנות לתוקפן לפני חמש שנים כי "הפחתת הצריכה והשימוש ב-HFCs, מחייבת שימוש בחומרים חלופיים. חומרים כאלה קיימים כיום, אם כי רוב התחליפים הם בעלי רמת דליקות גבוהה יחסית הדורשת היערכות מתאימה, בין היתר בהיבטי בטיחות, תחזוקה ופעילות שוטפת, לפי סוגי הציוד והמערכות. פעולות היערכות ליישום התיקון החלו להתבצע בשיתוף פעולה עם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ועם משרד הכלכלה והתעשייה".

עוה"ד פרישטיק ונזירי מציינים כי "בחלוף חמש שנים, עדיין לא ידוע תאריך כניסת החלופה הידידותית לסביבה, גז 32R לשוק, אשר יוכל לאזן את הפער בין הביקוש ההולך וגדל במדינה בה האוכלוסייה רק הולכת וגדלה, לבין ההיצע ההולך וקטן. גם לאחר שיתחיל יבוא של מזגנים עם גז המזגנים החלופי והסביבתי יותר שאמור להיכנס בהדרגה לשוק, ברור כי יהיה צורך לתת שירות ואחריות למזגנים שמכרו לפחות ל 3-7 -שנים מהמכירה בהתאם להוראות אחריות היצרן בישראל, נוסף על כך שאפשרות להסבת המזגנים הקיימים לכאלו המכילים גז סביבתי, הינה עלות יקרה כל כך עד כדי לא רלוונטי".

יצרני המזגנים סיכמו ואמרו כי "על אף הפגיעה הסביבתית הצפויה מעיכוב התקדמות מדרגות ההפחתה של HFCs אין מנוס מעיכוב זה, בשקלול המיטיגציה (הפחתת פליטות) מול האדפטציה (התאמה לתנאי המחיה באזור חם זה על ידי מזגנים) ברור כי יש לתעדף אדפטציה במיוחד בשים לב לאוכלוסיות מוחלשות ופגיעות לחום, דוגמת קשישים".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully