וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זה עובד? המבחן הראשון של הרפורמה לרישוי עצמי

עודכן לאחרונה: 5.6.2023 / 13:39

בשעה ששאר הועדות חוששות לקדם את הרפורמה, ועדה לתכנון ובניה שרונים מכריזה כי הרימה את הכפפה ומקדמת בימים אלו היתרים במסלול רישוי מהיר, לראשונה בישראל. בכך, יוצא לדרך המבחן הראשון של הרפורמה שעתידה לקצר עד 4 שנים בהליך

מהנדס בניין. ShutterStock
המבחן הראשון של הרפורמה לרישוי עצמי/ShutterStock

העיניים בתקופה הקרובה יהיו מופנות כלפי ועדה מרחבית שרונים, בראשותו של דורון אוזן, שהכריזה בימים האחרונים כי הרימה את הכפפה והינה הועדה המקומית הראשונה שמקדמת הלכה למעשה היתרים במסלול רישוי עצמי. זאת, בשעה ששאר הועדות המקומיות, נכון להיום, חוששות לקדם את הרפורמה, שאושרה בתחילת שנת 2023.

לדברי דורון אוזן, "אנו מקבלים תמיכה מלאה בתהליך ממינהל התכנון ועובדים בשיתוף פעולה עם סמנכ"ל רגולציה במינהל התכנון. בנינו מערכת שמסוגלת לקדם כל רפורמה, העמדנו צוות ייעודי שלמד והוכשר לקדם את הרפורמה, וזה מוכיח את עצמו בשטח. נכון להיום יש אצלנו שלוש בקשות מתוך ארבע שעומדות לפני חתימת מורשה להיתר, הכוללות כ-55 יחידות דיור ולו"ז מדויק לקידום ההיתרים מקבלת המידע ועד מועד התשלום, בו הבקשות נמצאות חודשיים בלבד. אפשר לומר שהצלחנו, בשורה התחתונה מדובר בחיסכון זמן משמעותי של כ-8 חודשים ליזמי הפרויקט".

*מהנדסים רבים במבחן התוצאה חוששים כרגע מהמהלך של הניתוק מהרשויות ומרגישים חשופים ללא המעטפת. הצלחתי יחד עם מנהל התכנון לבנות את המעטפת הנכונה כדי שכל מהנדס שעומד בקריטריונים יוכל לבצע רישוי עצמי מבלי להרגיש בודד בקרב, אלא אנו בשרונים צועדים איתו לאורך כל הדרך כי המטרה שלנו שהרפורמה תצליח".

הרפורמה לרישוי עצמי: במה מדובר?

הרפורמה אמורה, למעשה, לשחרר את הפקק במתן היתרי בנייה לקבלנים, ולפי ההערכות, לקצר את תהליכי התכנון והבנייה בישראל בשנה ועד ארבע שנים. כיום, משך זמן הבנייה בפועל מגיע לכ-3 שנים, אך משך התכנון כולו, עד העברת המפתח, יכול להגיע ללא פחות מ-13 שנים.

התקנות שאושרו במועצה הארצית מאפשרות ניהול תהליכי רישוי ותכנון במקביל ולא בטור כפי שנהוג היום, ולכן הן מהוות בשורה ממשית בתחום ייעול וקיצור תהליכי הרישוי והתכנון. המהלך מתאפשר לאור העובדה כי תוכנית לרישוי מהיר היא תוכנית שפרוסה על מספר מגרשים מצומצמים והיא תוכנית מכוונת לביצוע.

עקרונות המתווה החדש מאפשר רישוי עצמי, באמצעות מורשה להיתר, שנכנס בנעליה של רשות הרישוי החל מהגשת הבקשה להיתר ועד למתן תעודת גמר, כאשר שלב המידע מהווה נדבך מרכזי ביצירת וודאות לתהליך.

המידע שיימסר ע"י הוועדה המקומית/מרחבית יכלול בנוסף למידע תכנוני מפורט וממוקד גם את כל התנאים הנדרשים למתן ההיתר ולכל שלבי הביצוע, באופן שיאפשר למורשה להיתר להתנהל באופן עצמאי לאורך כל שלבי הטיפול בפרויקט.

דורון אוזן, יו״ר הועדה לתכנון ובניה שרונים. יח"צ,
דורון אוזן, יו״ר הועדה לתכנון ובניה שרונים/יח"צ

במסלול זה ניתן יהיה להגיש בקשות להיתר שבהן לפחות 80% משטחי הבניה המבוקשים מיועדים למגורים, ללא הקלות, ולא כולל מבנים לשימור, ובמקרה שהמבנה הינו בן למעלה מ- 2 קומות ו- 5 יח"ד נדרש אישור מכון בקרה לשלב התכנון והביצוע.

המסלול של מורשה להיתר לא יחול במקרה שבו המבנה המבוקש אינו עומד בכל התנאים הנ"ל, או שלא נמסר מידע למורשה להיתר או שהרשות המקומית קיבלה החלטה כי בתחומה לא יתאפשר מסלול זה.

עוד, הוסיף אוזן, כי הרפורמה ברישוי העצמי היא צעד חשוב בהפחתת הרגולציה וקיצור הליכי הרישוי. "אנו מצטרפים לשורה של רפורמות חשובות כדי לקצר את משך הזמן. שרונים כוועדה תמשיך להוביל מהלכים נוספים כדי לייעל את תהליך הרישוי ולהפחית רגולציה. התחלנו לקיים במקביל פגישות רוחביות עם מהנדסי המועצות במרחב ועם מתכננים שפועלים מול הועדה בשגרה, במטרה לגרום להם לא לחשוש, ולהרגיש כי יש על מי לסמוך. יש בוועדה צוות עובדים מצוין שהוכשר המון זמן לכל פעולה".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully