וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דבר אחד טוב קורה מכל מלחמות קרן הארנונה: מדברים עליה סוף סוף

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 19:55

טרם נמצאה נוסחה הגיונית והוגנת לחישוב מס הארנונה בישראל. אך האם זה אומר שצריך להפנות את חלוקת הנטל מחדש דרך קרן עלומה? ממש לא. עופר פטרסבורג, בטור פרשנות מיוחד, מכריז: הרפורמה האמיתית בארנונה קיימת, מוכנה מגוהצת ויושבת במגירה כבר 15 שנה

דיון על קרן הארנונה,כנסת, 14 במאי 2023. דני שם טוב, דוברות הכנסת
סערה בדיון על קרן הארנונה בכנסת/דוברות הכנסת, דני שם טוב

מאז שהונחלה בא"י, בשנות השלושים של המאה הקודמת, טרם נמצאה נוסחה הגיונית לחישוב מס הארנונה. תגורו בתל אביב בשכונת פאר ותשלמו פחות מאשר בעיר סמוכה עם יוקר דיור נמוך בחצי.

השיטה הפשוטה ביותר כיום, המתרחשת בחלק ממדינות המערב, מדברת על תשלום מס עירוני לפי ערך שווי הנכס ברשותך. מה יותר פשוט מזה? בארץ הכל צולע. אין קשר בין המצב הסוציו-אקונומי של אזור המגורים לבין המס העירוני.

לארנונה יש את כל הסיבות להיות המס הכי מעוות במדינה (אחרי מס הרכישה שאין לו אח ורע בעולם). העיוות הזה גרר לבעיה החמורה ביותר הקיימת: ראשי ערים העדיפו לבלום בניה למגורים לטובת בניית נכסים מסחריים; העדיפו דירות גדולות על פני דיור בר השגה.

עו"ד חיזקי סיבק, סגן ומ"מ ראשת המועצה האזורית עמק חפר, הוצא מדיון ועדת הכספים, 15 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
סערה בדיון על קרן הארנונה בכנסת/פלאש 90, יונתן זינדל

כל מה שתבחרו לומר על ארנונה והעדר צדק חברתי - יהיה מדויק. ועדיין, רבות השאלות מן התשובות.

האם זה אומר שצריך להפנות את חלוקת הנטל מחדש דרך קרן עלומה? האם השכן שלך הוא רק מי שנמצא בדלת הסמוכה או גם בסוף הכביש המהיר אחרי עשרות קילומטרים?

מה היא בכלל עיר עשירה? האם גבעתיים שאין לה שטחי מסחר נחשבת לעיר עשירה, כי הערך הנדל"ני שלה גבוה? עיר אמידה בהתנחלות היא עשירה או עניה? האם הערבים, שלא זוכים להיתרי בניה שלא באשמתם, לא ייקחו חלק בחגיגה, גם אם אין להם אפילו מדרכה ביישוב?

זה בדיוק מה שקורה כשמכניסים נושא כל כך חשוב, קריטי ומוצדק לחוק ההסדרים. נזכיר כי ועדה ממשלתית בראשות מי שהיה סגן נציב רשות המיסים והיועץ המשפטי שלה, רו"ח עו"ד אודי ברזלי, הגישה כבר המלצות מצוינות. אלא מה? היא מונתה בשעתו ב-2008 על ידי ממשלת אולמרט, וזה כנראה מה שהופך אותה לפסולה, למרות שעבדה שבע שנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

הרפורמה כבר קיימת: הממשלה רק צריכה לקחת

הרפורמה בארנונה קיימת, מוכנה מגוהצת ויושבת במגירה. היא הסדירה את הנושא ברמת ההנחות, חישובי השטחים, ערכם, הסיווגים ושאר העיוותים בשיטה.

מדובר על שתי אלטרנטיבות: ביטול הארנונה והעלאת המע"מ ב־2% כדי לממן את הוצאות הרשויות המקומיות, או לחילופין שינוי שיטת החיוב מחישוב לפי מ"ר לחישוב לפי שווי הנכס כנהוג בארה"ב. כמו כן, ייקבעו מספר מדרגות לשווי הנכס, כשבכל אחת מהן ישלם בעל הנכס תעריף שונה.

מה יותר פשוט מזה? לפי הממשלה הנוכחית, מסתבר שתוכנית פוליטית המעמידה את ראשי הערים על הרגליים האחוריות.

אז חברים לממשלה ולרשויות, בואו נחשוב על טובת הציבור. אז מה אם היה זה שר האוצר רוני בר און שמינה את אותה הוועדה, ואז מה אם עברו למעלה מ-15 שנה? מישהו עבד פה על חשבון הציבור, עם כל נציגי משרדי הממשלה, ועשה עבודה מצוינת. בואו נחזור לגבולות ההיגיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully