וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

'מפקח בניה או כשרות': למרות הביקורת, המודעה ממשיכה להתפרסם באותו הנוסח

עודכן לאחרונה: 30.4.2023 / 11:27

חשיפת וואלה נדל"ן על הדרישות ההזויות לתפקיד מפקח בניה בכיר במספר רשויות ברחבי בארץ עוררה ביקורות רבות בקרב אנשי מקצוע בעולם הבנייה והבטיחות, שהמשיכו להליכים משפטיים בבקשה להקפיא את המודעה מחשש לחיי אדם - ובכל זאת, המודעה ממשיכה להתפרסם באותו הנוסח | בלעדי

מודעת הדרושים ממשיכה להתפרסם עם אותן דרישות הזויות. עיריית חולון, צילום מסך
מודעת הדרושים ממשיכה להתפרסם עם אותן דרישות הזויות/צילום מסך, עיריית חולון

בעקבות הפרסום בוואלה נדל"ן על הדרישות ההזויות המופיעות במודעות דרושים לתפקיד מפקח/ת בכיר/ה לתכנון ובניה במועצה מקומית אזור ובמספר רשויות נוספות בארץ - עלו ביקורות רבות בקרב מומחים ואנשי מקצוע בתחומי הבנייה והבטיחות, שאף המשיכו להליכים משפטיים, כשעמותת חדו"ש, הפועלת לקידום חופש דת ושוויון, פתחה בהליך משפטי בנושא - בבקשה להקפיא את המכרז בהקדם האפשרי מחשש לחיי אדם.

לאחרונה, כפי שפורסם באופן בלעדי בוואלה נדל"ן, עמותת חדו"ש אף פנתה במכתב חמור ליועמ"שית, עם השאלה האם לכאורה מעורבים שיקולים זרים של משרד הפנים בהחלטה לפרסם את המודעה כמו שהיא.

כעת, נראה כי הביקורות הרבות, החשש המוצדק לחיי אדם, והפנייה להליכים משפטיים - לא עוזרים, כאשר עיריית חולון מפרסמת את מודעת הדרושים לאותו תפקיד בדיוק, מפקח בנייה בכיר, עם אותם תנאים ואותן דרישות הזויות בדיוק.

נזכיר: על פי המודעה, יש לך תעודת סמיכות לרבנות לפי אישור הרבנות הראשית? למדת בישיבה או בכולל שש שנים אחרי גיל 18 ועברת שתיים משלוש הבחינות בדיני שבת ודיני איסור היתר? מסתבר שהנך מתאים לתפקיד מפקח בנייה בכיר ברשות מקומית, עונה על דרישות ההשכלה, ורשאי להגיש מועמדות.

מודעת הדרושים ממשיכה להתפרסם עם אותן דרישות הזויות. עיריית חולון, צילום מסך
מודעת הדרושים ממשיכה להתפרסם עם אותן דרישות הזויות/צילום מסך, עיריית חולון

התופעה, שפורסמה לראשונה בוואלה נדל"ן, עוררה כאמור תדהמה רבה בקרב אנשי המקצוע השונים בענף הבנייה, שלא יכלו להישאר אדישים לנוכח הדרישות המקלות לתפקיד חשוב כמו מפקח בניה בכיר, האחראי באופן ישיר על חיי אדם.

הביקורת העיקרית על המודעות המפורסמות נוגעות בעיקר לעצם העובדה שהתפקיד נועד לבעלי מקצוע מדופלמים בתחומי הבנייה, ההנדסה והאדריכלות, ולא לאנשים חסרי השכלה רלוונטית, כפי שנדרש במודעת הדרושים בעיריות ומועצות שונות בארץ.

ביקורת נוספת שהושמעה, היא שעצם האפשרות להתמנות לתפקידים בשירות הציבורי או בשלטון המקומי על בסיס השכלה רבנית פוגעת קודם באפשרויות התעסוקה של נשים, שכידוע הסמכתן לרבנות אינה מוכרת בישראל, והחלופה הזו חסומה בפניהן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"דרישות סף שאינן אך בלתי מספקות, אין הן גם תואמות את לשון החוק ועלולות להוביל לפגיעה בנפש"

כאמור, גם בעמותת חדו"ש לא נשארו אדישים, ופנו לפני כחודשיים להליכים משפטיים בבקשה להקפיא את המכרז.

כעת, עמותת חדו"ש עולה שלב בפעילות המשפטית שלה בנושא ופנתה במכתב ליועמ"שית, בטענה שמשרד הפנים, בראשות השר אריה דרעי, הוא הגורם האחראי בעקיפין לניסוח של תנאי הקבלה לתפקיד זה, עקב שינוי שהוביל השר בשנת 2016. לטענת העמותה, מהבדיקה עולה כי הכשל מצוי בהנחית משרד הפנים עצמו.

במכתב שנשלח היום (23/4) ליועמ"שית, כותבת העמותה כי "הופתענו לגלות את עומק השיבוש של השירות הציבורי בהכתבת תנאים אלה שנועדו לשרת את האג'נדה של השר, ותמהנו על כך שהכללים עליהם הורה עברו את המסננת של משרד המשפטים. באשר מדובר בדרישות סף שאינן אך בלתי מספקות, אין הן גם תואמות את לשון החוק ועלולות להוביל לפגיעה בנפש, נבקש את התערבותך המהירה".

הטענה העיקרית של העמותה לחופש דת ושוויון, שבא לידי ביטוי בפנייתה המשפטית הקודמת, היא כי "הצבת השכלה תורנית כמקבילה להשכלה וההכשרה הנדרשים למילוי תפקיד מקצועי כאמור פוגעת באינטרס הציבורי, ומהווה סיכון ממשי של תושבי אזור ושאר בני האדם העלולים להימצא בתוך ובסמוך למבנים אשר הפיקוח בעניינם לוקה. הפעלתו של שיקול דעת לעניין זה, מחייבת לדרוש כישורים מותאמים למשרה, כישורים אשר ודאי אינם מתקיימים באנשים שכל השכלתם תורנית"

המכתב ששלחה עמותת חדו"ש ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. עמותת חדו"ש,
המכתב ששלחה עמותת חדו"ש ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה/עמותת חדו"ש

כמו כן, מרחיבים בעמותה בנושא ההכשלה הנדרשת לתפקיד, כפי שפורסם במודעת הדרושים, וכותבים כי "בעוד שהשכלה כללית ודאי אינה מספיקה לצורך מילוי התפקיד שעניינו פיקוח על עבודות אשר ביצוען הלקוי עלול לעלות בחיי אדם, הדבר מודגש עוד יותר, כאשר המכרז מכיר כהשכלה רלוונטית בהסמכה לרבנות ובלימודים בישיבה גבוהה - לימודים שאינם כוללים אף לימודי ליבה ובכללם מתמטיקה, הנדסה ואנגלית, אשר בלעדיהם, באופן ברור, לא ניתן למלא באופן הולם את המשרה".

"מדובר בחוסר סבירות קיצוני," טוענים בעמותה, כאשר בוחרים לוותר על דרישות מינימליות במילוי משרה אשר כל כולה נועדה להגן על בטיחות הציבור ועל חוקיות ותקינות הביצוע של יוזמות הבניה".

כמו כן, העמותה מעלה במכתבה חשש לקיומם של שיקולים זרים לכאורה, וכותבים כי "ויתור על כישורים מתאימים במקרה של מפקח בכיר בתחום התכנון והבנייה, מעלה חשש לקיומם, לכאורה, של שיקולים זרים. לא למותר להזכיר עד כמה קריטי הפיקוח בתחום התכנון והבניה לנוכח התאונות הרבות המתרחשות בענף זה בשנים האחרונות".

לסיום, מבקשים כותבי המכתב מהיועמ"שית לפעול באופן דחוף לתיקון ההנחיות הכלליות במשרד הפנים, על מנת שימנע פרסום מכרז נוסף באופן האמור, העלול לעלות בפגיעה של ממש.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully