וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת 'מפקח בניה או כשרות' עולה שלב: הליך משפטי נפתח

עודכן לאחרונה: 23.2.2023 / 14:57

עקב חשיפת וואלה נדל"ן על הדרישות ההזויות לתפקיד מפקח בניה בכיר במועצה מקומית אזור ובמספר רשויות נוספות בארץ - עמותת חדו"ש, הפועלת לקידום חופש דת ושוויון - התחילה הליך משפטי בנושא.

בדיחה: זו מודעת הדרושים לתפקיד מפקח בניה במועצה מקומית אזור. צילום מעיתון, מערכת וואלה
בדיחה: זו מודעת הדרושים לתפקיד מפקח בניה במועצה מקומית אזור/מערכת וואלה, צילום מעיתון

בעקבות הפרסום בוואלה נדל"ן על הדרישות ההזויות המופיעות במודעות דרושים לתפקיד מפקח/ת בכיר/ה לתכנון ובניה במועצה מקומית אזור ובמספר רשויות נוספות בארץ - עמותת חדו"ש, הפועלת לקידום חופש דת ושוויון - החליטה לפתוח הליך משפטי בנושא, בבקשה להקפיא את המכרז בהקדם האפשרי.

התופעה, שפורסמה לראשונה בוואלה נדל"ן, עוררה תדהמה רבה בקרב אנשי המקצוע השונים בענף הבנייה, שלא יכלו להישאר אדישים לנוכח הדרישות המקלות לתפקיד חשוב כמו מפקח בניה בכיר, האחראי באופן ישיר על חיי אדם.

הביקורת העיקרית על המודעות המפורסמות נוגעות בעיקר לעצם העובדה שהתפקיד נועד לבעלי מקצוע מדופלמים בתחומי הבנייה, ההנדסה והאדריכלות, ולא לאנשים חסרי השכלה רלוונטית, כפי שנדרש במודעת הדרושים בעיריות ומועצות שונות בארץ.

"איך אפשר לקיים את המשרה הזו ללא לימודי ליבה?"

כאמור, גם בעמותת חדו"ש לא נשארו אדישים, ופנו להליכים משפטיים בבקשה להקפיא את המכרז.

במכתב שנשלח לראש המועצה המקומית אזור, אריה פכטר, דורשת העמותה, באמצעות עו"ד ויועמ"ש יפעת סולל, "להקפיא את המכרז, ולהעבירו מחדש לוועדת המכרזים לצורך עדכון ותיקון הדרישות והכישורים הנדרשים באופן שיותאם לאינטרס הציבורי ולהגנתם של תושבי אזור והנקרים אליה".

הטענה העיקרית של העמותה לחופש דת ושוויון, היא כי "הצבת השכלה תורנית כמקבילה להשכלה וההכשרה הנדרשים למילוי תפקיד מקצועי כאמור פוגעת באינטרס הציבורי, ומהווה סיכון ממשי של תושבי אזור ושאר בני האדם העלולים להימצא בתוך ובסמוך למבנים אשר הפיקוח בעניינם לוקה. הפעלתו של שיקול דעת לעניין זה, מחייבת לדרוש כישורים מותאמים למשרה, כישורים אשר ודאי אינם מתקיימים באנשים שכל השכלתם תורנית"

כמו כן, מרחיבים בעמותה בנושא ההכשלה הנדרשת לתפקיד, כפי שפורסם במודעת הדרושים, וכותבים כי "בעוד שהשכלה כללית ודאי אינה מספיקה לצורך מילוי התפקיד שעניינו פיקוח על עבודות אשר ביצוען הלקוי עלול לעלות בחיי אדם, הדבר מודגש עוד יותר, כאשר המכרז מכיר כהשכלה רלוונטית בהסמכה לרבנות ובלימודים בישיבה גבוהה - לימודים שאינם כוללים אף לימודי ליבה ובכללם מתמטיקה, הנדסה ואנגלית, אשר בלעדיהם, באופן ברור, לא ניתן למלא באופן הולם את המשרה".

המכתב שנשלח לראש מועצה מקומית אזור. עמותת חדו"ש, צילום מסך
המכתב שנשלח לראש מועצה מקומית אזור/צילום מסך, עמותת חדו"ש

עוד, כותבת העמותה במכתב, כי "אמנם חוזר מנכ"לית משרד הפנים, משנת 2016 קובע כי השכלה תורנית כאמור מקבילה לתואר אקדמי כללי, אולם גם מבלי להטיל בשלב זה ספק בסבירות ההנחיה כאמור, הרי שהיא מחדדת את הבעייתיות שבדרך בה פורסם המכרז מטעמכם, אשר בו לכאורה מוכנה המועצה להסתפק בדרישת סף של תואר כללי, דבר אשר אולי נועד לאפשר ולאשר כי אף אלה שהשכלתם היא רבנית בלבד כשירים למלא את התפקיד".

ביקורת נוספת שהושמעה, היא שעצם האפשרות להתמנות לתפקידים בשירות הציבורי או בשלטון המקומי על בסיס השכלה רבנית פוגעת קודם באפשרויות התעסוקה של נשים, שכידוע הסמכתן לרבנות אינה מוכרת בישראל, והחלופה הזו חסומה בפניהן.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully