וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוגש בקשה לצו מניעה נגד פרסום מודעות הדרושים: "מדובר בפיקוח נפש"

עודכן לאחרונה: 16.2.2023 / 20:52

עקב חשיפת וואלה נדל"ן אמש, על הדרישות ההזויות לתפקיד מפקח בניה בכיר במספר רשויות בארץ - איגוד המהנדסים מתכוון להגיש בקשה לצו מניעה נגד פרסום מודעות הדרושים, מחשש לחיי אדם

בדיחה: זו מודעת הדרושים לתפקיד מפקח בניה במועצה מקומית אזור. צילום מעיתון, מערכת וואלה
בדיחה: זו מודעת הדרושים לתפקיד מפקח בניה במועצה מקומית אזור/מערכת וואלה, צילום מעיתון

בעקבות הפרסום אמש בוואלה נדל"ן על תופעת הדרישות ההזויות המופיעות במודעות דרושים לתפקיד מפקח/ת בכיר/ה לתכנון ובניה במספר עיריות ומועצות ברחבי הארץ - איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות הצהיר היום (ה') כי יגיש בקשה לצו מניעה על פרסום מודעות הדרושים בשל חשש לחיי אדם: "זו פגיעה ממשית בביטחון הציבור, מדובר בפיקוח נפש"

התופעה, שפורסמה לראשונה בוואלה נדל"ן, עוררה תדהמה רבה בקרב אנשי המקצוע השונים בענף הבנייה, שלא יכלו להישאר אדישים לנוכח הדרישות ההזויות לתפקיד מפקח בניה בכיר,

הביקורות על המודעות המפורסמות נוגעות בעיקר לעצם העובדה שהתפקיד נועד לבעלי מקצוע מדופלמים בתחומי הבנייה, ההנדסה והאדריכלות, ולא לאנשים חסרי השכלה רלוונטית, כפי שנדרש במודעת הדרושים בעיריות ומועצות שונות בארץ.

ביקורת נוספת שהושמעה, היא שעצם האפשרות להתמנות לתפקידים בשירות הציבורי או בשלטון המקומי על בסיס השכלה רבנית פוגעת קודם באפשרויות התעסוקה של נשים, שכידוע הסמכתן לרבנות אינה מוכרת בישראל, והחלופה הזו חסומה בפניהן.

מודעת דרושים לתפקיד פקח בניה בעיריית רמת השרון. מודעת דרושים - עיריית רמת השרון, צילום מסך
מודעת דרושים לתפקיד פקח בניה בעיריית רמת השרון/צילום מסך, מודעת דרושים - עיריית רמת השרון

"אמת", נכתב במסמך ההתרעה לצו מניעה, "הגישה הכללית להעסקת אוכלוסיות גיוון שונות, משתקפת בחוזר מנכ"ל משרד הפנים, אולם גם שם נקבע במפורש כי: 'במכרז שבו נדרש תואר אקדמי ספציפי או נדרשים תארים ספציפיים, חלופת ההשכלה התורנית אינה רלוונטית". יש הגיון שבמקום שבו נדרש תואר אקדמי כללי, גם תואר רבני יכול לספק את התכלית של ידע והשכלה כלליים. אולם, כאשר מדובר בידע ספציפי - תארי הרבנות אינם יכולים לבוא במקום התואר המקצועי".

עוד, נכתב במסמך, כי "חברים רבים בגופים האמורים הקדישו שנים לא מעטות ללימוד מקצועי ברמה גבוהה, והרחבת תנאי הסף לתארי הרבנות הראשית יש בה פגיעה של ממש בזכות היסוד ובחופש העיסוק שלהם. לנוכח כל האמור הנכם נדרשים לשנות מתנאי המכרז ולבטל את תנאי הסף הנוגעים לתארי גיאוגרפיה, לימודי הסביבה, תכנון עירוני ואזורי ומשפטים. ובראש כל אלה תארי הרבנות".

גם ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים בישראל, הפועל דרך קבע להבטחת תכנון ראוי ואיכותי במדינה, לא נותר אדיש לנושא ומסר כי הוא "רואה בחומרה רבה את דרישות ההשכלה אשר נקבעו במסגרת מכרז זה. הארגון סבור כי לצורך מילוי תפקיד מהותי ומשמעותי זה, הדורש ידע ומומחיות מיוחדים, על המציעים להיות מהנדסים ו/או אדריכלים, בעלי ניסיון - רשומים או רשויים, כנדרש על פי דין. רק בעלי המקצוע המוזכרים לעיל, יכולים להבטיח את עקרונות בטיחות הציבור, מניעת סיכונים מיותרים לשלומו (חיי אדם), הימנעות מכשלים תכנוניים ובכך שמירה, בין היתר, על כספי ציבור".

עוד, מתריע הארגון, אשר מייצג מעל ל-50,000 עובדים מקצועיים, "כי על טעויות בתכנון ובנייה (כל שכן, בפיקוח עליהם) עלולים להיגרם נזקים ישירים ועקיפים בהיקפים עצומים. מכאן, הארגון קורא למקבלי ההחלטות ולגורמי הרלוונטיים במשרד הפנים (מינהל השלטון המקומי) לשנות לאלתר את דרישות ההשכלה לצורך מילוי תפקיד זה".

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
מיכאל פישר בנייה. ShutterStock
אילוסטרציה: מפקח בניה או כשרות?/ShutterStock

ישראל דוד, ממלא מקום יושב ראש איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות, שמתכוון להגיש את הבקשה לצו מניעת פרסום המודעות כאמור, הרחיב בנושא: "מפקח בניה זה הפונקציה הכי חשובה בבניה, הוא צריך להבין בהכול מהכול. אחרי זה מתפלאים למה שכשתבוא רעידת אדמה, אלפי בניינים יקרסו. מי שאשם זה משרד הפנים שכבר 16 שנה לא מיישם את החלטת הממשלה למעמד סטטוטורי של מפקח בניה. המכרז הזה של מפקח בניה מראה כמה עלוב השירות הציבורי. לקחו הנחיה של תפקיד כללי-ניהולי מבלי אפילו לקרוא מה כתוב, והכניסו את זה למכרז למפקח בניה, כדי לפתור את בעיית המקצועיות כתבו שהמועמד יעשה קורס, של שנה וחצי בתחום, בדיחה".

רוני בריל, יועצת סביבה ומנהלת פורום נשים בסביבה, מוסיפה על דבריהם הקשים של עמיתיה מכיוון נוסף, וטוענת כי "מעבר לשאלות המקצועיות וההשלכות האפשריות ממינוי אדם שאינו בעל השכלה בתחום הנדרש, האפשרות להתמנות לתפקידים בשירות הציבורי או בשלטון המקומי על בסיס השכלה רבנית פוגעת קודם כל באפשרויות התעסוקה של נשים, שכידוע הסמכתן לרבנות אינה מוכרת בישראל, והחלופה הזו חסומה בפניהן".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully